کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

درخواست سناتور آمریکایی برای سفر به تهران

سخنگوی وزارت خارجه ایران، درخواست سناتور «جان كری» ، ریيس كميته‌ روابط خارجی سنای آمريكا، برای سفر به تهران را تائید کرد.

رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت : چون اين سفر، یک سفر پارلمانی است، اين درخواست به مجلس منعكس شده و توسط مقامات مجلس شورای اسلامی دردست بررسی است و آنها پاسخ خواهند داد.

سخنگوی جان کری هفته پیش اعلام کرد که وی هیچ برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد.

علاالدین بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، هم اعلام کرده بود که تهران «شایعات درمورد سفر سناتور جان کری به ایران را جدی نمی‌گیرد.»

جان کری، سناتور دموکرات آمریکایی، در شرایطی درخواست سفر به ایران را مطرح کرده است که دولت اوباما به دلیل حمایت از معترضان ایرانی و محکوم کردن «مشت آهنی بی‌رحمی» علیه معترضان، دولت ایران را به چالش کشیده است.

مجلس ایران هم در مقطعی برنامه سفر سناتور جان کری به ایران را بررسی می‌کند که مهلت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، به ایران برای پاسخ دادن به راه‌حل برنامه هسته‌ای دو روز دیگر تمام می‌شود.

هفته پیش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال خبرداده بود که سناتور جان کری قصد سفر به ایران را دارد و کاخ سفید هم با سفر وی به ایران مخالفتی ندارد.

سناتور جان کری در جریان سفر خود به خاورمیانه در سمت رییس کمیته روابط خارجی سنا از تمایلش برای سفر به ایران گفته بود.

تحلیل‌گران غربی گفته‌اند در شرایطی که در داخل ایران درگیری‌ میان مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی گزارش می‌شود، سفر سناتور جان کری به تهران ازنظر امنیتی با خطر روبه‌روست.

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه نوشت: سفر سناتور جان کری به ایران در زمانی که بسیاری از معترضان سیاسی این کشور در سرکوب‌های اخیر کشته شده‌اند، دور از جنجال نخواهد بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، بسیاری از ناراضیان ایرانی نگران هستند که سفر یک مقام بلندپایه آمریکا به تهران می‌تواند درجهت تبلیغ برای مشروعیت بخشیدن به دولت محمود احمدی‌نژاد باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر