کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

نشت نفت، تالاب شادگان را تهدید می‌کند

حیات رودخانه و تالاب بین‌المللی شادگان به دلیل نشت چاه نفت رامشیر واقع در استان خوزستان، در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
براساس گزارش خبرگزاری‌ها، عبدالرضا احسانی‌نیا، فرماندار رامشیر، اعلام کرد که یک چاه نفت به عمق 700 متری که در کنار رودخانه جراحی قرار دارد از دو روز پیش در رامشیر منفجر شد که تا کنون آتش و دود ناشی از آن مهار نشده است.
رودخانه جراحی تامین‌کننده آب تالاب شادگان است و در صورت سرازیر شدن نفت به این رودخانه، حیات تالاب بین‌المللی شادگان در خطر خواهد بود.
آب شرب شهرهای رامشیر، ماهشهر، شادگان و شهرهای پایین دست از رودخانه جراحی تامین می‌شود و اگر نفت به این رودخانه وارد شود، در تامین آب شرب سالم مشکل ایجاد خواهد شد.
تالاب شادگان یکی از هفت تالاب کشور است که پیش از این در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی قرار گرفته و اگر نشت چاه نفتی رامشیر مهار نشود، این تالاب بین‌المللی به نابودشدن نزدیک‌تر خواهد شد.
فرماندار رامشیر تاکید کرد که اعضای ستاد بحران کشور و ستاد حوادث غیرمترقبه خوزستان تلاش می‌کنند از ورود نفت به رودخانه جراحی جلوگیری کنند.

اگر نفت به تالاب شادگان سرازیر شود، حیات گونه‌های جانوران و پرندگان این تالاب در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.
بیش از 150 گونه پرنده، 40 گونه پستاندار ازجمله گراز، دلفین و گربه جنگلی در فهرست گونه‌های جانوری تالاب شادگان ثبت شده است.
در آبان سال 83 شهرداری آبادان طی عملیات ساخت بلوار در این شهر، ۳۵ هزار مترمکعب از زباله‌های نفتی منطقه گیسی را از زیر خاک خارج و در تالاب شادگان ریخت.
تالاب‌ها نابود می‌شوند
تالاب‌های کشور در شرایطی نابود می‌شوند که ایران به عنوان بنیانگذار کـنـوانـسـیـون رامسر(کنوانسیون حفاظت از تالاب‌‌های ‌جهان)، از لحاظ تعداد تالاب‌‌های ثبت ‌شده در این کنوانسیون از میان 158 کشور ‌جـهـان، مقام نوزدهم را دارد.
نابودی تالاب پریشان در استان فارس، هامون، باتلاق گاوخونی، خشکی زاینده‌رود در اصفهان و خشکی دریاچه ارومیه از جمله فجایع زیست محیطی کشور در چندسال اخیر است.
مهرماه امسال هم فعالان محیط‌زیست اعلام کردند که به دلیل تداوم آتش‌سوزی در تالاب گندمان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری به مدت 11 روز، گونه‌های جانوری این تالاب نابود شدند.
پروتكل اصلاحی كنوانسيون مربوط به تالاب‌های مهم بين‌المللی در 25 خرداد سال 64 در مجلس به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی تصویب شد و شورای نگهبان آن را تائید کرد.
براساس این پروتکل، دولت موظف است تدابير لازم را با توجه به تغییرات شرایط اکولوژی که براثر آلودگی یا تصرفات انسانی ایجاد شده، اتخاذ کند و با ایجاد قرق‌های طبیعی تسهیلات لازم را برای حفاظت از جانوران و پرندگان تالاب‌ها فراهم کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر