کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۷, دوشنبه

پرس تی.وی: هشت کشته در درگیری‌های روز عاشورا

شبکه پرس تی.وی، تلویزیون انگلیسی زبان دولتی ایران، شمار جان‌باختگان ناآرامی‌های روز عاشورا را هشت نفر اعلام کرد.
بنا بر گزارش شبکه پرس تی.وی به نقل از شورای عالی امنیت ملی، چهار نفر در تهران و چهار نفر دیگر در تبریز در یکشنبه خونین کشته شده‌اند.
برخی منابع خبری مستقل نیز شمار کشته‌شدگان روز گذشته را 15 نفر اعلام کردند.
منابع دولتی ادعا می‌کنند که از این 15 نفر، پنج نفر از به دست «تروریست‌ها» به قتل رسیده و 10 نفر دیگر نیز وابسته به «گروه‌های ضدانقلاب» و «منافقان» بوده‌اند.
فرماندهی انتظامی تهران در واکنشی جداگانه، یکشنبه شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پنج نفر در درگیری‌های تهران در عاشورا به «طرز مشکوکی» کشته شده‌اند.
همانند درگیری‌های روزهای نخستین پس از انتخابات که آمار متناقضی از شمار کشته‌شدگان توسط دستگاه‌های دولتی اعلام می‌شد، روز گذشته نیز فرماندهان نیروی انتظامی ابتدا کشته شدن معترضان را به کلی تکذیب کردند، ساعاتی بعد گفتند که چهار نفر کشته شده‌اند و پس از آن اعلام کردند که پنج نفر در تهران کشته شده‌اند.
اما خبرگزاری نیمه دولتی فارس و از رسانه‌های هوادار دولت در خبر روز یکشنبه خود اعلام کرده بود که کسی در درگیری‌های روز عاشورا کشته نشده است.
وب‌سایت‌های مخالف دولت نیز به نقل از شاهدان عینی، در ابتدا شمار کشته‌شدگان را چهار نفر اعلام کرده بودند.
تا این لحظه همچنان از شمار جان باختگان تظاهرات مخالفان در روز یکشنبه از سراسر کشور اخبار متناقضی منتشر می‌شود.
در این میان سایت‌ها و رسانه‌های هوادار دولت تلاش می‌کنند کشته‌شدن معترضان در درگیری‌ها را مانند جان‌باختن ندا آقاسلطان، دختر جوانی که در نخستین روزهای پس از انتخابات در خیابان به ضرب گلوله کشته شد، عملیات ترور توسط گروه‌های ضدانقلاب معرفی کنند.
رسانه‌های دولتی از جمله شبکه‌های خبری صداوسیما در گزارش‌های خبری خود، تظاهرات اعتراضی مردم در روز عاشورا را «حرمت شکنی» خوانده و با «مرتد» خواندن معترضان، بر برخورد با رهبران اعتراض‌ها تاکید می‌کند.
مرور اخبار از وضعیت اعلام شمار کشته‌شدگان در درگیری‌ها نشان می‌دهد که یا دستگاه‌های دولتی توان محاسبه و به دست آوردن چنین اطلاعاتی را ندارند، یا این موضوع به یک مساله امنیتی تبدیل شده و مقام‌های رده بالا در حال تصمیم‌گیری برای چگونگی رویارویی با آن هستند.
آمار رسمی مجروحان
مشاور وزیر بهداشت می‌گوید نزدیک به 60 شهروند تهرانی که در حوادث روز عاشورا دچار مصدومیت شده بودند، به بیمارستان‌های دولتی منتقل شده‌اند.
عباس زارع نژاد، مدیركل روابط عمومی وزارت بهداشت هم می‌گوید: بیشتر مجروحان روز گذشته به‌صورت سرپایی مداوا شده و تا امروز دوشنبه از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.
زارع نژاد به سوختگی شدید یكی از عزاداران در حوادث روز عاشورا اشاره کرده و گفته که این فرد از بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری به بیمارستان شهید چمران اعزام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر