کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

واکنش گروه‏های مخالف و موافق دولت به حوادث عاشورا

آیت الله سیدعلی محمد دستغیب با صدور بیانیه‏‌ای ضمن تسلیت کشته‌ شدن علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، خواستار شناسایی قاتلان و محاکمه آنها شد.
این مرجع تقلید در بیانیه خود تاکید کرده است: برای چندمین بار توصیه می‌کنم که به خواسته‌های مشروع و منطقی ملت مسلمان و دوستدار اهل بیت توجه کنند، قرآن و سنت و قانون اساسی را حکم قرار دهند، زندانیان را آزاد کنند و از این همه خلاف شرع و خلاف قانون به بهانه حفظ نظام دست بردارند.
آیت‌الله دستغیب همچنین ازعلما و فقها خواسته که «قفل سکوت را بشکنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و از حاکمیت بخواهند که به قانون اساسی عمل نماید.»
آیت‌الله یوسف صانعی نیز طی تماسی «شهادت مظلومانه» سیدعلی موسوی‌ خامنه، خواهرزاده میرحسین موسوی را به او تسلیت گفته است.
بیانیه ادوار تحکیم وحدت
سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) در بیانیه‌ای تاکید کرد: خون‌های به ناحق ریخته‌شده دامن‌گیر استبداد خواهند شد.
این تشکل با ابراز تاسف از خشونت‏های دولتی در روز عاشورا پرسیده است: این چه حکومت دینی است که دروغ و ریا سکه رایج آن است و جان انسان در آن همچون برگ خزان، کالایی بی ارزش است؟ این چه حکومت دینی است که مراجع عظام تقلید در حیات و ممات از گزند آن در امان نیستند و خانه‌هایشان نیز جولانگاه انتقام‌جویی کینه‌‌ورزان حکومت است؟
سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه خود خطاب به نیروهای نظامی تصریح کرده است: سلاح در دست آنها امانتی از سوی مردم است که نباید به روی صاحبان اصلی آن گرفته شود.
سازمان‏‌های جهانی و محکوم کردن خشونت‏ها
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، خشونت‏های روز عاشورا را محکوم کرده و معترضان را افرادی نامیده که «به‌دنبال احقاق حقوق خود مثل حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز هستند.»
سازمان عفو بین‌الملل دیگر نهاد بین‌المللی است که خشونت‏های روز عاشورا را محکوم کرده‏ است.
حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از خشونت‏ها در ایران «از رهبر ایران خواسته است که مانع استفاده از زور توسط پلیس شده و خطاب به فرماندهان سپاه نیز نوشته است که جلوی ورود بسیج به تظاهرات اعتراضی را بگیرند.»
حاج سهراوی همچنین تاکید کرده است: کشته شدن افراد در روز عاشورا کاملا قابل اجتناب بود و این روند برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر باید خاتمه یابد.
فرح پهلوی نیز در پیامی کوتاه به وقایع شش دی ماه واکنش نشان داده و گفته است: حاکمان جمهوری اسلامی، با وجود تمام این سال‌ها زندانی کردن، شکنجه، تجاوز و کشتار نتوانسته و نخواهند توانست صدای ایران‌دوستی، دادخواهی و آزادی خواهی فرزندان ایران زمین را خاموش کنند.
واکنش گرو‏ه‌های طرفدار دولت
جامعه روحانیت مبارز که از تشکل‏‌های اصولگراست بیانیه‌ای در محكومیت حوادث روز عاشورا صادر كرده است.
جامعه روحانیت مبارز در بیانیه خود آورده است: در روز عاشورا عده ای ساختارشكن به طور سازمان یافته و هماهنگ با سامانه‌های دروغ پردازی وشایعه پراكنی استكباری برعلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تخریب اموال عمومی واغتشاش، به مساجد، حسینیه‌ها، تكایا وعزاداران حسینی اهانت وجسارت كرده و گستاخی را با شعار برعلیه باورها و ارزش‌های اسلامی و مقدسات مذهبی برای تحقق خواب‌های پریشان دشمنان اسلام و ایران بیشتر نموده‌اند.
جامعه روحانیت مبارز حمایت از نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و بصیرت در برابر فتنه‌گران و اطاعت از رهبری را واجب شمرده و اطمینان داده که «توطئه» را خنثی خواهد کرد.
در همین حال شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه‌ای «حرمت شکنی عاشورای حسینی» را محکوم کرده و از مردم دعوت کرده تا در تجمع بزرگ عاشوراییان در «محکومیت حرمت شکنی فتنه‏گران» روز چهارشنبه ساعت 15 درتهران شرکت کنند.
همچنین خبرگزاری فارس به نقل از انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان «اقدام گروهی فتنه‌گر در هتک حرمت عاشورا» را محکوم کرده و «خواستار مجازات قاطعانه عاملان بی‌حرمتی به مقدسات» شده‏ است.
این تشکل تاکید کرده که «فتنه‌گران از تمامی مرزهای اخلاقی و عقیدتی ملت مسلمان ایران عبور كرده و حرمت عاشورا را هم قربانی كردند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر