کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

واکنش تلویزیون دوبی به ناپدیدشدن خبرنگار خود در ایران

تلویزیون دوبی روز دوشنبه خواستار پاسخ‌گویی مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران درمورد ناپدیدشدن خبرنگار خود در روز عاشورا در تهران شد.
رولا سایق، مدیر اجرایی تلویزیون دوبی به خبرگزاری فرانسه گفت که این شبکه منتظر پاسخ ایران درمورد ناپدیدشدن رضا البشا، خبرنگار مقیم خود در تهران است که از روز یکشنبه تاکنون تماس او با این تلویزیون قطع شده و از او خبری نیست.
رضا البشا، خبرنگار 27 ساله اهل سوریه به مدت یک سال برای تلویزیون دوبی در تهران کار کرده است.
یکی از همکاران آقای الشبا به خبرگزاری فرانسه گفته است که دفتر مطبوعات خارجی (وزارت ارشاد) دستگیری البشا در جریان تظاهرات روز یکشنبه در تهران را تائید کرده است.
چند روز پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دهم که 22 خرداد برگزار شد و معترضان از تقلب گسترده در آن سخن گفتند، دفتر مطبوعات خارجی وزارت ارشاد خبرنگاران خارجی را از پوشش اخبار تظاهرات معترضان در کشور منع کرد.
درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و انتظامی ایران با معترضان در روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران به کشته شدن دست‌کم هشت نفر منجر شده و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.
خبر ناپدیدشدن یک خبرنگار خارجی در مراسم عاشورا در تهران در شرایطی گزارش شده است که پیش از این و در رویدادهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، شماری از خبرنگاران فعال خارجی و ایرانی بازداشت شدند و پس از بازداشت و حبس در زندان، آزاد شدند.
ناپدیدشدن جسد سیدعلی موسوی
‌هم‌زمان با ناپدیدشدن یک خبرنگار خارجی در تظاهرات روز عاشورا در تهران، خبر ناپدیدشدن جنازه سیدعلی حبیبی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت، گزارش شده است.
مراسم عاشورای امسال در شرایطی متفاوت از سال‌های پیش برگزار شد و درنتیجه درگیری‌های شدید میان معترضان و مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد با نیروهای امنیتی و انتظامی، دست‌کم هشت نفر ازجمله سیدعلی حبیبی موسوی، کشته شدند.
خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت، گزارش داد: جسد وی به همراه چهار تن ديگر از کشته‌شدگان اغتشاشات تهران به‌منظور تکميل تحقيقات کالبدشکافی و پليسی و يافتن سرنخ‌های بيشتر از اين حادثه مشکوک نگهداری می‌شود.
ایرنا گفته است: انتساب خانوادگی وی به ميرحسين موسوی، نوع گلوله و اسلحه مورد استفاده در اين جنايت و ساير شواهد موجود حاکی از قطعی بودن عمليات تيم‌های ترور دارد.
خبرگزاری فارس هم به نقل از يک منبع آگاه در وزارت اطلاعات اعلام كرد در مراسم روز عاشورا «تعدادی از عناصر گروهک تروريستی منافقين دستگير شدند.»
مرگ خواهرزاده میرحسین موسوی در شرایطی مشکوک اعلام شده که رسانه‌های حامی دولت مرگ برخی از کشته‌شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم ازجمله محسن روح‌الامینی، فرزند مشاور محسن رضایی، در بازداشتگاه کهریزیک را هم ابتدا مشکوک اعلام کردند اما گزارش رسمی پزشک قانونی ضربات متعدد و برخورد جسم سخت به سر را دلایل مرگ وی دانستند.
رسانه‌های حامی دولت مرگ ندا آقاسطان، از نخستین کشته‌شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری را هم مشکوک و برنامه‌ریزی شده اعلام کرده و به عوامل بیگانه نسبت دادند.
یک مقام انتظامی کشور هم اعلام کرد که ماموران با تصور این‌که ندا خواهر یک تروریست است، به اشتباه او را هدف گلوله قرار دادند.
بازداشت شدگان عاشورا
براساس گزارش روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز، در مراسم عزاداری عاشورای امسال خبر بازداشت شماری از فعالان و برخی از مردم ازجمله پدر و مادر سهراب اعرابی، از کشته‌شدگان پس از انتخابات، گزارش شده است.
سهراب اعرابی در راهپیمایی روز 25 خرداد در تهران ناپدید شد و خانواده‌اش در نیمه دوم تیرماه از مرگ وی در بازداشتگاه غیراستاندارد کهریزک باخبر شدند.
احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، درمورد شمار بازداشت‌شدگان روز عاشورا به خبرگزاری فارس گفت «بیش از 300 نفر از اغتشاشگران دستگير شدند.»
این در شرایطی است که وبسایت‌های مخالف دولت شمار بازداشت‌شدگان روز عاشورا را دست‌کم 550 نفر اعلام کردند.
به نوشته لس آنجلس تایمز، تحلیلگران غربی گفته‌اند بازداشت گسترده معترضان در ایران نشانه درماندگی دولتمردان جمهوری اسلامی است که باوجود اعمال زور و سرکوب، دردست داشتن قوه قضائیه و رادیو و تلویزیون، نتوانسته‌اند موج جنبش مخالف را مهار کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر