کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

كاشت لنز چشمی برای يک شير

يک ماده شير ساکن باغ وحش رم که به دليل نابينايي بسيار عصبي بود تحت عمل جراحي کاشت لنز داخل چشم قرار گرفت و بينايي خود را بازيافت.

براي اولين بار در دنيا يک حيوان تحت عمل جراحي کاشت لنز داخلي چشم قرار گرفت. اين حيوان ماده شير 15 ماهه اي به نام "السا" است که در باغ وحش "آپريليا" واقع در رم زندگي مي کند. دو چشم پزشک حيوانات به صورت رايگان و با هدف ارائه يک زندگي بهتر به اين حيوان اين عمل جراحي را انجام دادند.
اين دو متخصص در اين خصوص اظهار داشتند: "اين عمل جراحي با بيهوشي کامل حيوان انجام شد و کاملا موفقيت آميز بود. ما براي اولين بار السا را در ماه سپتامبر ويزيت کرديم. بسيار وحشت زده و عصبي بود، چون به سبب مشکلاتي که در چشمهايش به وجود آمده بود تقريبا نمي توانست چيزي ببيند. ما چشم چپ حيوان را در دوم دسامبر در کلينيک رم جنوبي جراحي کرديم. دقيقا يک هفته بعد و در همان کلينيک جراحي ديگري را روي چشم راست آن انجام داديم و لنز را داخل چشم گذاشتيم اما عمل جراحي از ديدگاه فني کمي دشوارتر از پيش بيني هاي ما بود. در مدت عمل جراحي با دستگاههاي مافوق صوت السا را تحت نظر داشتيم."
به گفته اين چشم پزشکان حيوانات در دنيا 5 يا 6 شير ديگر هستند که تحت عمل جراحي آب مرواريد چشم قرار گرفته اند اما اين اولين بار است که لنزهايي داخل چشم حيوان کاشته مي شوند. اين لنزها را يک شرکت آلماني در برلين ساخته است.
براساس گزارش لارپوبليکا، اين دامپزشکان افزودند: "ميدان ديد اين شير تاکنون بسيار محدود بود. السا به دليل از دست دادن بينايي خود تا حد قابل ملاحظه اي از کاهش وزن نيز رنج مي برد به طوري که وزن اين ماده شير به 100 کيلو رسيده بود. عمل جراحي در مجموع حدود 35 دقيقه به طول کشيد. اکنون رفتار اين ماده شير که حتي کمتر از يکسال و نيم سن دارد همانند يک بچه شير است و از اينکه بار ديگر مي تواند ببيند بسيار خرسند و خوشحال است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر