کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

مبارزه با چاقی از طریق کاهش تماشای تلویزیون!

بنا به دستاورد جدید علمی کاهش مدت زمان تماشای تلویزیون، به بالغین کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزانند.
براساس گزارش منتشرشده در شماره آخر ماه دسامبر سال 2009 در مجله «آرشیو پزشکی داخلی»، افراد بالغی که از وسیله قطع الکترونیکی تلویزیون استفاده کردند و 50 درصد مدت زمان تماشای آن را کاهش دادند، اگرچه تغییری در دریافت کالری‌شا ن ایجاد نشد ولی انرژی بیشتری از دست دادند.
گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند مدت زمان متوسط تماشای تلویزیون در افراد بالغ تقریباً به طور روزانه 5 ساعت است که با خطر فزاینده چاقی همراه‌است. تلاش‌های زیادی روی تغییر رژیم غذایی و تحرک جسمی افراد برای جلوگیری از چاقی و کاهش آن صورت می‌گیرد. اما در روش های جدیدتر به کاهش رفتارهای نشستنی مانند تماشای تلویزیون افراد پرداخته شده. به این ترتیب نه تنها با کاهش مدت زمان تماشای تلویزیون فرصت بیشتری برای کارهای فعال‌تر فراهم می‌شود بلکه این امر می‌تواند از محرومیت مزمن خواب که بالقوه با چاقی مرتبط است نیز بکاهد.
جنیفر آتن در دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد در پالوآلتو کالیفرنیا و همکارانش دست به آزمایش کنترل‌شده‌ای زدند که 36 فرد بالغ با شاخص توده بدنی 25 تا 50 در آن شرکت داشتند. آزمودنی‌ها گزارش کرده بودند که روزانه حداقل سه ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند. در فاصله ژانویه تا ژوییه 2008 کلیه شرکت کنندگان مطالعه تحت یک دوره سه‌هفته‌ای مشاهده قرار گرفتند که مدت زمان تماشای تلویزیون آن‌ها به طور روزانه ارزیابی می‌شد. سپس 20 نفر از آن‌ها به طور تصادفی اتنخاب شدند و به آن‌ها یک وسیله الکترونیک داده شد که هروقت مدت زمان تماشای تلویزیون به 50 درصد میزان معمول هفتگی می‌رسید تلویزیون خودبه‌خود خاموش می‌شد. 16 نفر باقیمانده در گروه کنترل قرار گرفتند و این وسیله به آن‌ها داده نشد.
میزان تحرک جسمی همه 36 نفر با استفاده از یک بازوبند اندازه‌گیری‌شد.
یافته‌ها نشان‌داد کسانی که به دستگاه قطع خودکار تلویزیون مجهز بودند به طور روزانه 119 کالری بیشتر سوزاندند. اما در گروه کنترل آزمودنی‌ها به طور روزانه 95 کالری کمتر از حد معمول خود سوزاندند. به عبارت دیگر تعادل انرژی یعنی مقایسه کالری مصرفی به کالری سوزانده‌شده در گروه آزمایش، منفی و در گروه کنترل مثبت بود. به این معنا که گروه آزمایش به طور متوسط 244 کالری کمتر و گروه کنترل 57 کالری بیشتر از آن‌چه روزانه سوزاندند مصرف کردند.
به عبارت ساده‌تر کاهش تماشای تلویزیون در گروه آزمایش موجب افزایش مصرف انرژی یا سوختن کالری قابل توجهی شد ولی دریافت انرژی اگرچه در هر دو گروه کاهش یافت ولی از نظر آماری معنی‌دار نبود.
نتایج مطالعه هیچ تغییری در میزان خواب آزمودنی‌ها در هر دو گروه نشان نداد.
نویسندگان در توضیح بیشتر یافته‌های خود می‌گویند: یک گزارش آزمایشی دیگر نیز نشان می‌دهد که تغییرات رفتاری کوچک اما مداوم و دراز مدت می‌تواند در توضیح همه‌گیری چاقی کمک کند. برآورد شده‌است که ترکیب افزایش در سوزاندن انرژی و کاهش دریافت آن به میزان 100 کالری در روز می‌تواند از افزایش تدریجی وزن در بیشتر افراد جلوگیری کند.
پژوهش پیشین در مورد کودکان نیز نشان‌داده‌بود که کاهش تماشای تلویزیون باعث کاهش دریافت کالری می‌شود اما سوختن آن را افزایش نمی‌دهد و در نتیجه تغییر مشابهی در تعادل انرژی ایجاد می‌کند اما با مکانیزمی متفاوت. چرا که در مطالعه حاضر دریافت کالری آزمودنی‌ها تغییری نکرد اما سوختن آن افزایش یافت.
به نظر نویسندگان پاسخ کودکان به کاهش رفتارهای نشستنی مانند تماشای تلویزیون ممکن است با پاسخ بالغین متفاوت باشد.
پژوهشگران از این مطالعه به عنوان اولین مطالعه‌ای یاد می‌کنند که به اندازه‌گیری اثرات کاهش مدت زمان تماشای تلویزیون به طور آزمایشی پرداخته‌است. پیشنهاد آن‌ها این است که کاهش تماشای تلویزیون باید به عنوان یک روش کاهش چاقی و پیشگیری از آن در افراد بالغ مورد کاوش بیشتر قرارگیرد.
یافته این تحقیق نشان می‌دهد که کمتر تماشا کردن تلویزیون موجب می‌شود افراد به کارهای متفاوت دیگری بپردازند که احتمالاً با تحرک بیشتر همراه است و این امر خود به خود مصرف انرژی و سوزاندن کالری را در بدن فرد افزایش می‌دهد. طبیعی است که این فرایند در درازمدت به صورتی آرام و مطمئن منجر به کاهش وزن و یا جلوگیری از افزایش وزن خواهدشد.
در حال حاضر شیوه‌های مختلف مبارزه با چاقی عمدتاً روی رژیم غذایی، تحرک جسمانی زیاد، و عمل جراحی متمرکز هستند. این تحقیق و یافته حاصل از آن می‌تواند مقدمه رویکردی جدید در این حوزه تلقی شده و تلاش‌هایی را با مبنای علمی پایه‌ریزی نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر