کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

جسیتا موکوکو برنده جایزه حقوق بشر آلمان شد

به گزارش زیمبابوه تایمز، جایزه حقوق بشر سال 2009 آلمان در 10 دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، به خاطر فعالیت‌های موکوکو در زمینه حقوق بشر و به عنوان مدیر "پروژه صلح زیمبابوه"، در شهر وایمار، واقع در شمال شرقی آلمان، به او اعطا شد.

این سازمان برای استقرار صلح مبارزه می‌کند و اسناد مربوط به نقض حقوق بشر را گردآوری می‌نماید. برنده دیگر این جایزه، سونیا بیسرکو از صربستان بود که سازمان او نیز فعالیت مشابهی را در صربستان دنبال می‌کند.

موکوکو گفت: "چه تفاوت عظیمی با سال 2008! من از تمام کسانی که از اهدافم حمایت می‌کنند و همان هدف را دنبال می‌کنند، تشکر می‌کنم."

وایمار که به خاطر میراث فرهنگی‌اش شهرت دارد، شهری کوچک با 65 هزار جمعیت است. در سال 1919 پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری آلمان در وایمار ارائه شد.

موکوکو که روزنامه‌نگار تجربی و مجری سابق برنامه خبری تلویزیون زیمبابوه بود، در تاریخ 3 دسامبر 2008 از خانه‌اش در نورتون توسط نیروهای امنیتی ربوده شد. او 19 روز در یک بازداشتگاه مخفی تحت شکنجه قرار گرفت و در 24 دسامبر در هراره (پایتخت زیمبابوه) به اتهام تلاش برای جذب نیرو برای آموزش مسلحانه و قصد براندازی دولت رابرت موگابه محاکمه شد.

او در سپتامبر امسال پس از چندین ماه حبس، بیگناه شناخته شد. قاضی گودفری چیدیاسیکو گفت که او قرار منع تعقیب دائم موکوکو و هشت متهم دیگر را صادر کرد، زیرا دولت قانون اساسی را در مورد آنان نقض کرده بود.

پیش از دریافت جایزه حقوق بشر وایمار، سفیر هلند در ایرلند در روز جهانی حقوق بشر، در دوبلین با اهدای یک دسته گل لاله از موکوکو قدردانی کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر