کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

آسيب‌پذيرترين نرم‌افزارهای سال

آسيب‌پذيرترها
جديدترين گزارش منتشر شده از طرف مجله فوربس در مورد آسيب‌پذيرترين نرم‌افزارهاي سال 2009 نشان مي‌دهد كه هفت نرم‌افزار پر طرفدار مورد استفاده از طرف اغلب كاربران، بيشترين ميزان هك شدن را در ميان ديگر نرم‌افزارها داشته‌اند. اين نرم‌افزارها به ترتيب عبارتند از:
Adobe Reader اين روزها ديگر وقتي درباره ميزان آسيب‌پذيري نرم‌افزارهاي مختلف از كارشناسان سوال مي‌شود، ديگر اغلب آن‌ها نام نرم‌افزار محبوب شركت Adobe را در فهرست خودشان قرار مي‌دهند. آمار هم نشان مي‌دهند كه اين نرم‌افزار بيشترين افزايش باگ را نسبت به سال 2008 در مقايسه با ديگر نرم‌افزارها داشته است.
Internet Explorer با وجود آنكه اين مرورگر اينترنتي بيش از 65 درصد از سهم بازار جهاني مرورگرهاي اينترنتي را در اختيار دارد، اما كدهاي پيچيده و تركيبي آن باعث شده است تا دسترسي هكرها به باگ‌هاي اين نرم‌افزار راحت‌تر شود. آمار نشان مي‌دهد كه در سال 2009 محققان تعداد 30 باگ را براي اين مرورگر شناسايي كرده‌اند.
Mozilla Firefox اين مرورگر هم با سهم 25 درصدي از بازار جهاني مرورگرهاي اينترنتي، تعداد 102 باگ را در سال 2009 داشته است تا به اين ترتيب در دسته آسيب‌پذيرترين نرم‌افزارها قرار بگيرد.

Adobe Flash اين نرم‌افزار اگرچه ميزان آسيب‌پذيري كمتري نسبت به نرم‌افزار ديگر شركت Adobe؛ يعني Adobe Reader دارد؛ اما ديگر شهادت هر كاربري در اينترنت درباره وجود نسخه‌هاي تقلب آن در وب‌سايت‌هاي مختلفف نشان از ميزان آسيب‌پذيري بالايي اين نرم‌افزار دارد.
Quicktime پر طرفدارترين نرم‌افزار كاربردي شركت Apple هم با 26 باگ شناسايي شده در سال 2009 در فهرست آسيب‌پذيرترين نرم‌افزارهاي سال قرار گرفته است. اين در حالي است كه گويا تلاش متخصصان امنيتي اين شركت براي افزايش امنيت اين نرم‌افزار نتيجه داشته و اين تعداد باگ كاهش چشمگيري نسبت به 36 باگ شناسايي شده در سال 2008 داشته است.
Microsoft Office نرم‌افزارها و برنامه‌هاي مختلف اين مجموعه به دليل محبوبيت زياد در ميان كاربران سرتاسر دنيا و البته باگ‌هاي امنيتي زياد، هميشه مورد توجه هكرها قرار داشته است. اين مجموعه در سال 2009، 41 باگ مختلف را در خودش جا داده است.
Windows اين سيستم عامل هم به خاطر باگ‌ها و وصله‌هاي امنيتي فراوانش اغلب هدف خوبي براي هكرها بوده است. تا جايي كه آخرين آمار درباره آن به اكتبر گذشته بر مي‌گردد كه يك كرم «كانفيكر» توانست كامپيوتر شخصي بيش از 7 ميليون كاربر را در سرتاسر دنيا آلوده كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر