کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

خاتمی: نامه‌ای به رهبری ننوشته‌ام

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف از برخوردها و تحرکات صورت گرفته از سوی عده‌ای در جریان و بعد از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری، به انتقاد از دروغ پرداری‌هایی که گاها به نام نظام نیز انجام می‌شود پرداخت و خبری که اخیرا درباره نامه او به رهبر انقلاب منتشر شده را دروغ و جعل خواند.

خاتمی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در دیدار صمیمانه‌ای با شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به بیان برخی مسائل روز پرداخت و سپس به سئوالات آنان پاسخ گفت.
وی در ابتدا گفت: از حضرت امام جعفر صادق نقل شده است که سوره فجر را زیاد بخوانید و اضافه فرمودند که آیات آخر سوره فجر در مورد جدم اباعبدالله الحسین است و آن آیات این است که یا أیتها النفس المطمئنة ارجعی إلى ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی ودر ادامه فرمودند مصداق نفس مطمئنه‌ای که خداوند گفته است حضرت ابا عبدالله الحسین است.
رییس دولت اصلاحات ادامه داد: اگر هدف از خلقت انسان است و هدف آفرینش شکوفایی وجود آدمی است هنگامی این وجود شکوفا می‌شود و به اوج خود می‌رسد که به اطمینان برسد؛ اطمینان آن‌جایی است که اوج ایمان است یعنی ثبات؛ استواری، مثل کوه محکم بودن، انسانی که صاحب نفس مطمئن می‌‌شود انسان کاملی است؛ انسان آرام و موفق و سعادتمندی است.
وی با بیان این‌که خداوند درباره مومنان راستین می‌فرماید آن‌ها ترس و حزن ندارند، اظهار داشت: همه مسائل، مشکلات بدبختی‌ها و رنج‌هایی که در زندگی هست یا ناشی از خوف است یا غم؛ اگر در جایی ترس و غم نباشد آن‌جا بهشت است و مومن کسی است که ترس و غصه و غم ندارد، نه این‌که در این دنیا غصه و غم نیست یا زمینه‌هایی برای ترس نباشد، آن نفس مطمئن است که در مقابل این مسائل مقاومت می‌کند هم‌چنان که امام حسین این چنین بود.
رییس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها افزود: اباعبدالله الحسین هنگامی‌که می‌خواست از مدینه بیرون بیاید، نزد حرم جدش رفت و مفصل صحبت کرد، ولی شاه بیت سخنانشان این بود که ما راضی هستیم به آن‌چه خدا به او راضی است و در آخرین لحظه حیاتش نیز که در آن گودال افتاده بود در آن‌جا هم می فرمود: الهی رضی برضاک، تسلیما لامرک که این رضایت نفس مطمئنه می‌خواهد.
خاتمی یادآور شد: این اباعبدالله است که اینک محرم اوست و قرن‌هاست که این محرم عظمت اسلام را زنده نگه داشته است و عاشورای ابا عبدالله سبب شده است که مسیر درست اسلامی که خدا و پیامبر می‌خواستند در طوفان‌های سهمگین دروغ، تزویر و بیداد محفوظ بماند،آن بزرگوارهدف نهضت بزرگش را اصلاح در امت جدش اعلام می‌کند و اینکه امر به معروف و نهی از منکر بکند.
وی افزود: هر خطایی که سر می‌زند امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می‌کند که ما نهی از منکر و امر به معروف بکنیم که البته آن هم شرایط خاص خودش را دارد البته نه با خشونت و چماق؛ ولی امر به معروفی که امام حسین می‌گوید ایستادگی در برابر یک رژیم ستمگر، انحراف بزرگی است که در اسلام ایجاد شده اسلامی که آمده است غل‌ها و زنجیرها و بندها را از دست و پای بشر بردارد و به جای بیداد، داد و به جای زشتی و فساد، سلام و زیبایی بر جامعه حاکم کند.
رییس بنیاد باران تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی دغدغه سرنوشت جامعه را داشتن و در مقابل انحرافات ایستادن و با شجاعت بیان کردن و حتی تا آن‌جا پیش رفتن وجان عزیز خویش را تقدیم کردن است.
وی با بیان این‌که از بزرگ‌ترین وظایف دانشگاه و انجمن اسلامی ما نقد کردن‌ها، بیان کردن‌ها، بیان انحرافات و ایستادن در مقابل انحرافاتی است که وجود دارد، افزود: این امرمستلزم وجود آزادی است؛ آزادی ولنگاری نیست. آزادی یعنی انسان بتواند عقیده‌اش را بیان کند، مطالبی را که می‌بیند بخصوص اگر ایراد به قدرتمندان باشد با شجاعت بیان کند.
خاتمی تصریح کرد: آزادی یعنی انتقاد و اعتراض در جامعه هزینه نداشته باشد وگرنه تایید آن‌چه در جامعه می‌گذرد که آزادی نیست.
رییس‌جمهور سابق کشورمان سپس گفت: در سال‌های پیش وقتی شعار مرگ بر... سر می‌دادند، گفتم این شعار را ندهید؛ شعار ما شعار زندگی است و از جمله زنده باد مخالف من و این زنده باد به معنای این است که اگر این مخالفت نباشد حکومت چون قدرت و امکانات دارد امکان انحراف‌های بزرگی از سوی قدرت وجود دارد.
وی افزود: بدتر از شعار مرگ بر... این است که هرکس که مخالفتی کرد ولو این‌که اصول را قبول داشته باشد او را برانداز بخوانند و با او برخورد کنند، این رفتار و رویه انحراف بزرگی است و باید اصلاح شود، شرط آن هم این است که در جامعه آزادی باشد؛ همان چیزی که قانون اساسی ما هم گفته است.
خاتمی تاکید کرد: همان آزادی که امام ما گفته‌اند؛ مگر نه این‌که جمهوری اسلامی بر دو پایه آزادی و استقلال استوار شده است؛ اگر این پایه‌ها لرزان شود ما وابستگی‌مان بیشتر شود و دوباره دچار استبداد می‌شویم.
وی هشدار داد: اگر آزادی‌ها در جامعه سلب شود دیگر ما نباید خیلی انتظار تحقق جمهوری اسلامی را داشته باشیم. به خصوص آن جمهوری اسلامی‌ای که باید حاکمانش مبعوث مردم و تابع مردم باشند و در مقابل مردم مسئول باشند.
رییس دولت اصلاحات یادآور شد: الان می‌بینیم انجمن اسلامی محدودیت پیدا می‌کند و نمی‌تواند بیانگر تفکری باشد که آن را ازامام گرفته است و بر اساس این آزادی بتواند در جامعه انتقاد کند، برای انجمن اسلامی امروز تنگنا ایجاد می‌شود چه برسد به افرادی که عضو انجمن نیستند، دانشگاه جای آزادی است و استاد و دانشجوی ما باید در آن احساس امنیت کند.
خاتمی سپس به اظهار تاثر دانشجویان ازدرگذشت آیت‌الله العظمی منتظری و اظهارات ایشان اشاره کرد و گفت: این انسان بزرگ و شریف، انسانی که قبل از انقلاب یکی از ارکان مبارزه با وابستگی، استبداد، بیداد و انحراف در جامعه بود از ارکان انقلابی بود که امام بزرگوار رهبری آن را به عهده داشتند.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر