کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

شرط ایران برای شرکت در اجلاس لندن

وزير امور خارجه كشورمان با اعلام حضور ايران در نشست‌هاي مسكو و استانبول درباره افغانستان، يادآور شد: اگر ملاحظاتمان به طور كامل لحاظ نشود، ايران ضرورتي براي شركت در اجلاس لندن نمي‌بيند.

منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان چهارشنبه شب در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما با اشاره به دعوت‌هاي به عمل آمده از جمهوري اسلامي ايران براي شركت در نشست‌هاي مسكو، استانبول و لندن درباره افغانستان، در خصوص حضور جمهوري اسلامي ايران در نشست مسكو، گفت كه ايران در اين اجلاس شركت مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: رويكردي كه اين سه كشور اتخاذ و قالب جديدي را كه تعريف كردند، مي‌تواند در ادامه راه خود بازيگران و يا موثران ديگر اعم از منطقه‌اي و يا خارج از منطقه را در خود جاي دهد.
قرار است نشستي با حضور معاونان وزراي امور خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي 25 ژانويه (5 بهمن‌) در مسكو برگزار شود كه به گفته مقامات روسيه هدف از آن هماهنگ كردن مواضع كشورهاي عضو اين سازمان درباره مسائل مربوط به افغانستان است.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين از حضور ايران در نشست استانبول خبر داد و گفت: در حال بررسي سطح حضور در اين اجلاس هستيم.

«احمد داوود اغلو» وزير امور خارجه تركيه اخيراً اعلام كرد كه اين كشور ميزبان دو نشست منطقه‌اي درباره موضوع افغانستان خواهد بود.

اوغلو با بيان اينكه تركيه در روزهاي 25 و 26 ژانويه [5 و 6 بهمن] ميزبان اين دو نشست منطقه‌اي است، افزود: اين دو نشست به موفقيت ‌آميز بودن كنفرانس لندن كمك خواهد كرد و تعهد و پيام بين‌المللي محكمي به مردم افغانستان خواهد داد كه ما با هم از آنها حمايت مي‌كنيم.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه و در خصوص نشست لندن درباره افغانستان كه قرار است 28 ژانويه (8 بهمن‌) برگزار شود با بيان اينكه ايران «برون‌داد»، بيانيه پاياني و تصميمات نهايي اين اجلاس كه فعلا در سطح پيش نويس و در قالب جلسه كارشناسان مطرح شده را ارزيابي و بررسي مي‌كند، اظهار داشت: ما درباره افغانستان و چگونگي آرام سازي شرايط در اين كشور ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خاص خود را داريم. اگر اين ملاحظاتي كه ما در بررسي اين بيانيه به آن مي‌رسيم تماما لحاظ شود ما با نظر مثبت حضور در اجلاس لندن را بررسي مي‌كنيم؛ ولي اگر ملاحظات و نظرات ما به طور كامل لحاظ نشود، ما ضرورتي براي شركت در اجلاس لندن نمي‌بينيم.

* زماني به تصميم برسيم هرگز درنگ نمي‌كنيم

متكي در پاسخ به پرسشي در خصوص تجديدنظر در روابط ايران و انگليس، اظهار داشت: ما با ظرافت و دقت همه زواياي روابط تهران و لندن را بررسي و آسيب‌شناسي مي‌كنيم. زماني در جمع‌بندي‌هايمان به تصميم برسيم كه در جاهايي اين روابط مشكل دارد، هرگز درنگ نخواهيم كرد و تصميمات خود را عملياتي مي‌كنيم.

* رويكرد نظامي را‌ه‌حل مشكل يمن نيست

وي در پاسخ به پرسشي درباره تحولات يمن، اين كشور را كشوري مهم خواند و گفت: ثبات يمن مهم است و حق مردم يمن حركت به سوي توسعه و پيشرفت اقتصادي است و منابع اين كشور بايد براي اين امر اختصاص يابد.
به گفته متكي آنچه كه به عنوان مشكل در يمن ايجاد شده در گام اول بحث منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي نيست، بلكه نحوه تعامل با اين مشكل است.
وزير خارجه افزود: معتقد بوديم و هستيم كه دولت يمن اين توانمندي را دارد كه خودش اين مشكل را حل كند.
متكي رويكرد حل اين مشكل را نظامي ندانست و خاطرنشان كرد: طريق حل اين مشكل گفتگو است.
وي بار ديگر تحولات كنوني در يمن را داخلي خواند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر