کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

وب‌سایت نیویورک تایمز پولی می‌شود

روزنامه معتبر نیویورک‌تایمز به يك تغيير رويه بزرگ دست زده است. اين روزنامه به دنبال کاهش تعداد مشترکان نسخه چاپی و تعداد آگهي‌هاي خود براي آنكه بتواند در دنياي اینترنت دوام بياورد، تصميم گرفت خبرها و مقالات آنلاین خود را در سال آینده در ازای دریافت پول، دراختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

رویترز نوشت: مسؤلان شرکت نیویورک‌تایمز اعلام کرده‌اند که فعلا برنامه پولی شدن نسخه آنلاین این روزنامه را به صورت «کنتوری» اجرا خواهند کرد، به این معنی که خوانندگان می‌توانند تعداد محدود و مشخصی از مطالب را طی یک ماه مطالعه کنند و درصورت به اتمام رسیدن این تعداد، برای خواندن خبرهای بیشتر باید پول بپردازند.
مشترکانی که روزنامه به آدرس منزلشان ارسال می‌شود اما به طور رایگان به وب‌سایت این روزنامه دسترسی خواهند داشت.

ژانت رابینسون(مدیر شرکت نیویورک‌تایمز) طی بیانیه‌ای گفت: "یک دلیل دیگر در بازنگری تجاری ما این است که به درآمدهای بیشتری دست پیدا کنیم تا از بحران‌های ناگزیر اقتصادی کمتر آسیب ببینیم. ا
ین اقدام نیویورک‌تایمز باعث درگرفتن این بحث در دنیای نشر شده که آیا همچنان به انتشار رایگان اخبار و مقالات ارزشمند ادامه بدهند یا اینکه باوجود ریسک ازدست دادن خوانندگان، انتشار اخبار و مقالات را پولی کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز که پیش از این تجربه فروش یک سری از مقالات خود را داشته، درمورد جزئیات برنامه جدید خود هیچگونه توضیحی نداده است. ولی به نظر می‌رسد که برنامه نیویورک‌تایمز چیزی شبیه کاری باشد که روزنامه «فایننشال تایمز» در وب‌سایت خود انجام می‌دهد.
رکود اقتصادی و سقوط بازار مسکن در آمریکا باعث تشدید این‌گونه تغییر و تحولات شده است. تاکنون هزاران روزنامه‌نگار آمریکایی یا در مرخصی ناخواسته به سر می‌برند یا از کار بیکار شده‌اند و تعداد روزنامه‌هایی که اعلام ورشکستگی کرده یا به طور کلی تعطیل شده‌اند، رو به افزایش است.

نکته جالب درمورد تصمیم مسؤلان نیویورک‌تایمز مبنی بر پولی کردن نسخه آنلاین این است که این روزنامه به احتمال زیاد بسیاری از خوانندگان آنلاین خود را ازدست خواهد داد که درپی آن از تعداد آگهی‌های وب‌سایت این روزنامه و درنتیجه درآمدهای حاصل از آن خواه ناخواه کاسته خواهد شد.
وب‌سایت روزنامه نیویورک‌تایمز ماهانه حدود 20 میلیون بازدیدکننده پیگیر دارد. تعداد کمی از روزنامه‌های آمریکایی بازدید از صفحات وب‌سایت خود را پولی کرده‌اند، ازجمله «وال استرت ژورنال» که بیش از 1 میلیون مشترک پولی دارد.

نیویورک‌تایمز پیش از این با برنامه‌ای به نام «گزینش تایمز»، دسترسی به نوشته‌های یک سری از مقاله‌نویسان پرطرفدار خود مثل «مورین دائود» و «توماس فریدمن» را منوط به پرداخت پول کرده بود، ولی این برنامه پس از دو سال برچیده شد چون به گفته مسؤلان، این برنامه نتوانست انتظارات آنها برای جلب مشتری و کسب درآمد را برآورده کند.

درآمدهای حاصل از آگهی‌های اینترنتی تاکنون نتوانسته کاهش درآمد حاصل از آگهی‌های نسخه چاپی بیشتر روزنامه‌های قدیمی را جبران کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر