کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

محدودیت جدید آمریکا برای واردات بنزین به ایران

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، طرح جدیدی را علیه ایران تصویب کرده که براساس آن واردات بنزین به این کشور محدود خواهد شد.
براساس این مصوبه جدید، شرکت‌هایی که بنزین ایران را تا سقف 40 درصد تامین می‌کنند، مشمول جریمه خواهند شد و در بازارهای آمریکا جایی نخواهند داشت.
این مصوبه با 412 رای مثبت در برابر 12 رای مخالف روز جمعه در کنگره آمریکا تصویب شد.
این مصوبه برای این‌که جنبه قانونی داشته باشد باید به تصویب سنا هم برسد.
این طرح زمانی در کنگره به تصویب رسیده که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، هشدار داده مهلت ایران برای پاسخ‌گویی به پیشنهاد غرب درمورد غنی‌سازی اورانیوم روبه پایان است و ایران هم این پیشنهاد را ردکرده و هشدار آمریکا را «تهدید» عنوان کرده است.
هوارد برمن، رییس کمیته امور خارجی کنگره به رادیو آمریکا گفت: کنگره مجبور است بنزین ایران را تحریم کند زیرا ایران به پیشنهاد اوباما برای پذیرش پیشنهاد غنی‌سازی اورانیوم در خارج از این کشور با مشت گره کرده پاسخ داده است.
این نماینده دموکرات کنگره اعلام کرد: در شرایطی که ایران هزینه سیاسی داخلی را به‌طور روزافزونی صرف دنبال کردن برنامه هسته‌ای می‌کند، این مصوبه رژیم ایران را با پیامدهای ناخوشایندی در بخش بودجه روبه‌رو خواهد کرد.
ننسی پلوسی، رییس کنگره، هم اعلام کرد: اگرچه آمریکا توانمندی استفاده از دیپلماسی در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران را هم دارد اما این مصوبه قدرت دیپلماتیک پرزیدنت اوباما را تقویت خواهد کرد.
جنگ اقتصادی با مردم ایران
دنیس کوسینیچ ازجمله نمایندگان کنگره آمریکا است که به مصوبه تحریم بنزین ایران رای مخالف داده است.
این نماینده دموکرات که زمانی گمانه‌زنی نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا مطرح بود، گفته است: این مصوبه مانع از ادامه مذاکره دولت اوباما با ایران خواهد شد.
کوسینیچ تاکید کرده است: این مصوبه به معنای جنگ اقتصادی با مردم ایران است و آمریکا را به مقابله نظامی با ایران نزدیک‌تر می‌کند.
کنگره درزمانی این مصوبه را علیه بخش انرژی ایران تصویب کرده که سئوال‌هایی درمورد اقدام سنای آمریکا علیه ایران تا پیش از پایان سال میلادی جاری مطرح شده بود.
گفته می‌شود سنای آمریکا در سال آینده میلادی طرح مشابهی را برای تحریم بخش انرژی ایران بررسی خواهد کرد.
ترغیب سایر کشورها
هوارد برمن، رییس کمیته امور خارجی کنگره، ابراز امیدواری کرده است که مصوبه اخیر کنگره علیه ایران موجب شود که سایر کشورها هم به تحریم چندجانبه ایران ترغیب شوند، ازجمله این‌که شرکت‌های این کشورها که براساس قوانین داخلی خود ایران را تحریم کرده‌اند، از معافیت‌های ویژه‌ای در آمریکا برخوردار خواهند شد.
گفتنی است وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای هشدار دادند اگر ایران با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی خود همکاری نکند، کشورهای اروپایی به‌طور مستقل ایران را تحریم خواهند کرد.
ایران که دومین کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک است، حدود یک‌سوم بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می‌کند و برخی از مقام‌های غربی گفته‌اند با جلوگیری از واردات بنزین به ایران، فشار بر رژیم ایران برای توقف غنی‌سازی برنامه هسته‌ای افزایش می‌یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر