کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

«سه تست دیگر تا راه‌اندازی نیروگاه بوشهر»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درمورد راه اندازی نيروگاه بوشهر اعلام كرد که اين نيروگاه جلوتر از جدول زمانی تعيين شده پيش می‌رود و سه تست ديگر تا راه‌اندازی اين نيروگاه باقی مانده است.
علی اکبر صالحی به خبرگزاری فارس گفت: در صورتی كه اتفاق ويژه‌ای رخ ندهد در ماه‌های آينده شاهد راه‌اندازی نيروگاه بوشهر خواهيم بود.
وی درباره بحث تحقيق و تفحص مجلس درباره نيروگاه بوشهر گفت که اين موضوع را در مجلس نشنيده است اما درعين حال سازمان انرژی اتمی از تحقيق و تفحص استقبال می‌کند.
موید حسینی صدر صالحی، عضو كميسيون انرژی مجلس، چند روز پیش اعلام کرد که اگر نمایندگان از توضیحات رییس سازمان انرژی اتمی درباره تاخيرهای مكرر در بهره‌برداری از نيروگاه بوشهر قانع نشوند، طرح تحقيق و تفحص از نيروگاه بوشهر در دستور كار كميسيون قرار خواهد گرفت.
براساس تاریخ اولیه مورد توافق میان تهران و مسکو، قرار بود نخستین واحد نیروگاه بوشهر تیرماه سال 1377 تکمیل شود، اما روسیه بهره‌برداری از این نیروگاه را بیش از 10 سال به تاخیر انداخته و هنوز به وعده خود عمل نکرده است.
مشکلات تکنیکی ایران
علی‌اکبر صالحی اعلام کرد: تعداد سانتریفوژهای فعال در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در داخل ایران، به بالای شش هزار می‌رسد.
این در شرایطی است که بازرسان آژانس بین‌اللمللی انرژی اتمی در گزارش دوم نوامبر (11 آبان) خود از وجود سه‌هزار و 936 سانتریفوژ در نیروگاه نطنز و چهارهزار و 756 سانتریفوژ دیگر در مراحل مختلف راه‌اندازی خبر داده بودند.
تحلیل‌گران گفته‌اند که تعداد سانتریفوژهای عملیاتی ایران کم شده و این نشان می‌دهد که ایران در این زمینه با مشکلات تکنیکی بالقوه روبه‌رو است.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت که نسل‌های جدید سانتریفوژ وارد فعالیت غنی‌سازی شده و «به سرعت آزمایش‌های لازم را پشت سر می‌گذارد.»
صالحی ابراز اميدواری كرد كه تا پايان سال آينده بتوان از نسل‌های جديد سانتريفوژ IR4 , IR3 با رفع تمامی مشكلات و معايب، استفاده كرد.
استعفای دو مقام سازمان انرژی اتمی پس از انتخابات
رییس سازمان انرژی اتمی کشور در مصاحبه روز جمعه از استعفای محمد سعیدی، معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی، سخن نگفت.
سعیدی عضو گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در مدت پنج سال گذشته، دومین فردی است که پس از تشکیل دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد استعفا کرده است.
خبر استعفای غلامرضا آقازاده، رییس وقت سازمان انرژی اتمی، تقریبا یک ماه پس از انتخابات اعلام شد.
هافینگتون پست در این مورد نوشت: اگرچه هیچ توضیح رسمی درمورد استعفای آقای سعیدی داده نشده اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این اقدام می‌تواند با جنگ جناحی کشور در ارتباط باشد.
به گفته تحلیل‌گران، سعیدی مهارت علی لاریجانی، رییس وقت گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، در گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و تعویق تحریم‌ها علیه کشور را شاهد بوده است.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، از زمان استعفای لاریجانی در دو سال پیش، موضع ایران در برنامه هسته‌ای به‌شدت وخیم شده است و جانشین او سعید جلیلی در مهارت‌های دیپلماتیک توانایی چندانی ندارد و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران هم هیچ مصالحه‌ای را در برنامه هسته‌ای نمی‌پذیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر