کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

احمدی‌نژاد مهلت پاسخ به مذاکره هسته‌ای را رد کرد

محمود احمدی‏نژاد روز سه شنبه مهلت یکساله دولت اوباما و جهان غرب را برای قبول کردن پیشنهادات سازمان ملل رد کرد.
احمدی نژاد همچنین مدعی شد که دولتش هم اکنون 10 مرتبه از سال گذشته قوی‏تر است.
طبق این پیشنهادات ایران باید اورانیوم ضعیف خود را به خارج از کشور می‏فرستاد و در ازای آن سوخت اتمی تحویل می‏گرفت.
خبرگزاری اسوشیتد پرس نوشت که احمدی‏نژاد با این سخنانش به غرب پیام فرستاده که دولتش به دلیل اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری تضعیف نشده است.
اسوشیتد پرس به اهمیت این سخنان پس از مراسم بزرگ خاکسپاری آیت الله منتظری در شهر قم که در آن هزاران نفر شرکت کرده بودند، اشاره کرده است.
احمدی‌‏نژاد در سخنرانی برای جمعی از مردم شیراز گفت: جامعه جهانی می‏توانند هر چه دلشان می‏خواهند برای ما زمان مشخص کنند. ما اهمیتی نمی‏دهیم.
او تهدید اعمال تحریم‏های بیشتر را نیز رد کرد و گفت: ما در صورتی مذاکره و صحبت می‏کنیم که احترام متقابل وجود داشته باشد.
احمدی‏نژاد افزود: ما به شما می‏گوییم که ما از تحریم‏های شما نمی‏ترسیم و اذیت هم نمی‏شویم. ما اگر بمب بخواهیم آنقدر شجاعتش را داریم که به شما بگوییم.
اسوشیتد پرس نوشت در حالی که طرفداران احمدی نژاد شعار «احمدی‏نژاد، دوستت داریم» سر می‏دادند، او آمریکا را خطاب کرد و گفت که ایران در مقابل تلاش‏های آمریکا برای سلطه در خاورمیانه، خواهد ایستاد.
مهلت برای ایران توسط دولت اوباما
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا پایان سال جاری میلادی را آخرین مهلت برای «پاسخ ایران به پیشنهاد مذاکره برای مسائل هسته‏ای» تعیین کرده بود.
آمریکا و متحدانش ایران را تهدید کرده‏اند که در صورتی که به پیشنهاداتشان در زمان معین پاسخ ندهد تحریم‏های شدیدتری را علیه ایران وضع خواهند کرد.
برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه هم گفت که شانس به توافق رسیدن با ایران بر سر مسائل هسته‏ای از راه‏های دیپلماتیک هیچ وقت زیاد نبوده و در بدترین حالت، فرانسه تحریم‏های بیشتری را علیه ایران وضع خواهد کرد.
کوشنر افزود که کشورش تحریم‏ها را پیش و بعد از اتمام سال جاری مطرح خواهد کرد و در عین حال هشدار داد که غرب نباید روی مهلت مقرر پافشاری بیش از اندازه کند و به آن معنی خواهد بود که ما بعد از آن با هم صحبت نخواهیم کرد و این عاقلانه نیست.
محمود احمدی‌نژاد در روزهای گذشته اعلام کرده که سندی که نشان می‌دهد ایران در حال ساخت ماشه برای بمب هسته‌ای است، توسط آمریکا جعل شده است.
احمدی‌نژاد روز دوشنبه در مصاحبه‌ با شبكه تلویزیونی ای.بی.سی نیوز آمریکا گفته بود که انتقادها از برنامه هسته‌ای ایران یک «جوک تکراری و بی مزه» است و تمام این مدارک جعلی است.
مدارک یاد شده ابتدا در روزنامه تایمز لندن منتشر شده بودند و نشان می‏داد که تهران در تلاش است ماشه اتمی، بخش کلیدی از بمب هسته‌ای را طراحی کند.
اسوشیتدپرس در پایان گزارش خود نوشت که درستی چنین مدارکی هنوز از سوی مقام‌های آمریکایی تایید نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر