کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

جریمه مالی کردیت سوییس برای نقض تحریم ایران

بانک کردیت سوییس مجبور شد به دلیل انجام مبادلات مالی بر خلاف مقررات تحریم چند کشور از جمله ایران، مبلغ ۵۳۶ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.
آمریکا می‌گوید گروه کردیت سوییس به مدت یک دهه با مشتریان ایرانی، و همچنین مشتریان دیگری از چند کشور دیگر مانند سودان و لیبی به طور مخفیانه و خارج از چارچوب مقررات تحریم مبادله مالی داشته است.
براساس اسنادی که آمریکا در اختیار دارد و در دادگاه فدرال ثبت شده، بانک كرديت سویيس هويت مشتريان ايرانى خود را در مبادلات بين‌المللى مخفی نگه داشته است.
نزدیک به نیمی از جریمه ۵۳۶ میلیون دلاری بانک کردیت سوییس باید به دادگاه فدرال آمریکا پرداخت شود.
گفتنی است کنگره آمریکا دولت باراک اوباما را زیر فشار گذاشته تا جمهوری اسلامی را از راه محدودیت‌های بانکی، در انزوای بیشتری قرار دهد.
خبر جریمه مالی بانک کردیت سوییس را رابرت مورگنتاو، قاضی منتهتن نیویورک اعلام کرد.
اریک هولدر، دادستان کل آمریکا هم حکم جریمه مالی بانک کردیت سوییس را به دلیل سرپیچی از مقررات تحریم‌های آمریکا تایید کرد.
آمریکا اعلام کرده که از سال ۲۰۰۳ با قطع مبادلات مالی بانک لویدز با مشتریان ایرانی، این مبادلات به بانک کردیت سوییس منتقل شده است.
تحلیلگران می‌گویند بانک کردیت سوییس بر اساس مقررات بانکی کشور سوییس توانسته در سال‌های گذشته مبادله‌های مالی با مشتریان ایرانی را بدون فاش کردن هویت آنها پیگیری کند.
حجم مبادلات مالی کردیت سوییس با مشتریان ایرانی بسیار بالا و سودآور است و تحلیگران می‌گویند که این گروه به همین دلیل توانسته جریمه نیم میلیارد دلاری به آمریکا را بپیذیرد.
منابع آگاه می‌گویند که بانک‌های دیگری از جمله اچ.اس.بی.سی به دلیل مقررات تحریم ایران، معامله با مشتریان ایرانی خود را از طریق کردیت سوییس انجام می‌دهند.
بانک بارکلیز هم اکنون در مضان اتهام انجام مبادلات مالی با مشتریان ایرانی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر