کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

دادستان تهران: کلوتید ریس محاکمه می‌شود

دادستان تهران در مورد پرونده کلوتيد ريس، شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران، گفت که محاکمه خانم ريس با حضور وکيل و نماينده مدعی‌العموم امروز چهارشنبه برگزار می‌شود.
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، خبر محاکمه خانم ریس را روز سه‌شنبه در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحيه 7 (ويژه شهرداری‌ها) در جمع خبرنگاران اعلام کرد.
گفتنی است برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه اعلام کرد که قرار است خانم ریس روز 23 دسامبر یک بار دیگر در دادگاه حاضر شود.
کلوتیلد ریس، در اول ماه ژوئیه (10 تیر) در پی ناآرامی‌هایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران پیش آمد، هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت، دستگیر شد.
خانم ریس مدتی بعد به قید وثیقه آزاد شد و اکنون در سفارت فرانسه در تهران به‌سر می‌برد اما اجازه خروج از ایران را ندارد.
دولت ایران خانم ریس را به شرکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات و جاسوسی متهم کرده اما دولت فرانسه اتهام جاسوسی را بی‌اساس دانسته است.
اظهارنظرها درمورد آزادی ریس
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که پرونده خانم ریس یک موضوع کاملا حقوقی است و گزارش‌هایی مبنی بر این‌که بازی‌های سیاسی پشت این پرونده است را ردکرد.
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به پرونده خانم ریس اعلام کرد که فرانسه پیشنهاد ایران برای مبادله این شهروند فرانسوی را رد کرده زیرا قوه قضائیه فرانسه به‌طور مستقل در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.
کوشنر ادعا کرد که ایران پیشنهاد کرده تا در قبال آزادی «علی وکیلی راد» توسط دولت فرانسه، کلوتیلد ریس، مدرس فرانسوی را که در ارتباط با اتهام جاسوسی ممنوع‌الخروج است، آزاد کند.
 این در شرایطی است که روزنامه فرانسوی «نوول آبزرواتور» نوشت: «ديديه ژوليا» از نمايندگان حزب جنبش برای اتحاد مردمی فرانسه اعلام كرد: اظهارات كوشنر درباره تبادل كلوتيد ريس با علی وكيل راد، شهروند ایرانی، نادرست است.
محمود احمدی نژاد درباره اجازه خروج «کلوتید ریس»، روز 28 آذر به خبرگزاری فرانسه گفت: ایران مایل است دختر جوان فرانسوی که به اتهام شرکت در تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات دستگیر و محاکمه شد را آزاد کند اما تحقق این امر به رفتار «رهبران فرانسه» بستگی دارد.
گفتنی است رییس‌جمهور سنگال در سفر آبان ماه به ایران، مدعی شد که ایران با آزادی کلوتید ریس، به شرط آزادی دو ایرانی تحت بازداشت دولت فرانسه، موافقت خواهد کرد.
علی وکیلی راد در ارتباط با ترور شاپور بختیار، نخست‌وزیر پیشین ایران در سال 1991، در فرانسه زندانی است.
بنا به درخواست آمریکا، پلیس فرانسه «مجید کاکاوند» را هم به اتهام خرید تجهیزات نظامی حساس از روی اینترنت برای ایران، بازداشت کرده بود.
پیش‌تر نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه، اعلام کرده بود که «هیچ مبادله‌ای در کار نیست و پاریس به ایران باج نمی‌دهد.»
احمدی‌نژاد یک روز پیش از سفر ماه سپتامبر به نیویورک هم اعلام کرده بود که اگر فرانسه زندانیان ایرانی بازداشت شده در این کشور را آزاد نکند، ایران هم کلوتید ریس، شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران را آزاد نخواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر