کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

«آزادی شهروند فرانسوی به رفتار رهبران فرانسه بستگی دارد»

محمود احمدی نژاد درباره اجازه خروج «کلوتید ریس»، شهروند فرانسوی از ایران که در جریان حوادث پس از انتخابات بازداشت شد، به خبرگزاری فرانسه گفت: ایران مایل است دختر جوان فرانسوی که به اتهام شرکت در تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات دستگیر و محاکمه شد را آزاد کند اما تحقق این امر به رفتار «رهبران فرانسه» بستگی دارد.
کلوتید ریس، معلم زبان فرانسه در اصفهان که در جریان حوادث پس از انتخابات بازداشت شد، پس از انجام محاکمه با قید وثیقه از زندان آزاد شد ولی اجازه خروج از ایران تاکنون به وی داده نشده است. او کنون در سفارت فرانسه در تهران به سر می‌برد.
احمدی‌نژاد درباره آزادی این شهروند فرانسوی گفت: ما به درخواست دولت فرانسه عمل کردیم  اما واکنش فرانسه در قبال آن خوب نبود. ما خواهان حل این مشکل هستیم.
وی خطاب به رهبران فرانسه گفت که اگر کمی رفتار خود را بهتر کرده، و وارد عمل شوید این مشکل حل خواهد شد و تاکید کرد که رهبران فرانسه « خودشان می‌دانند که چه باید بکنند.»
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد گفت: سخنان محمود احمدی‌نژاد مرا شادمان کرد زیرا او در اظهاراتش کلوتید ریس را بی گناه اعلام کرد.
رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: طبق سخنان محمود احمدی نژاد، به نظر می رسد که کلوتید ریس به‌دلیل کاری که خودش انجام داده در ایران زندانی نشده، بلکه به‌خاطر کاری که رهبران فرانسوی باید انجام دهند، در ایران زندانی است.
سارکوزی با بیان این‌که ریس «بی گناه» است و هیچ وقت جاسوس نبوده، خاطرنشان کرد: ما بهتر از این حرفی نمی‌توانیم بزنیم و بیش از این نمی‌توانیم کاری بکنیم.
رئیس دولت فرانسه همچنین درباره این‌که آیا به خواسته‌های ایران جوابی خواهد داد، گفت: نمی‌خواهم کاری انجام دهم که باعث تشدید مسائل شود. من امیدوارم که کلوتید ریس به فرانسه بازگردد.
درخواست فرانسه برای افرایش تحریم‌ها علیه ایران
پیر للوشه، معاون وزیر امور اروپای فرانسه، حدود دو هفته پیش گفته بود: زمان آن رسیده تا در پی افزایش تحریم‌ها علیه ایران باشیم.

وی در شرایطی از افزایش فشارها علیه ایران سخن گفته که آمریکا نیز اعلام کرده فرصت پاسخ ایران به پیشنهاد هسته‌ای آژانس به پایان رسیده است.
این درحالی است که محمود احمدی‌نژاد روز گذشته اعلام کرد که آماده است درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران بر سر میز مذاکره بنشیند به شرط آن‌که آمریکا و غرب به ایران احترام بگذارند و دست از تهدید بردارند.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ششم آذر قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد.
درپی آن، هیات دولت ایران در مصوبه‌ای سازمان انرژی اتمی را موظف کرد برای ساخت 10 سایت غنی‌سازی صنعتی همانند سایت نطنز برنامه‌ریزی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر