کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

کارگردان «تهرون»، استعداد نوظهور 2009

نشریه سینمایی «اسکرین دیلی» نادر تکمیل‌همایون، کارگردان ایرانی را به عنوان یکی از استعدادهای نوظهور سینمای جهان در سال 2009 معرفی کرد.
این نشریه سینمایی در آستانه سال جدید میلادی فهرستی از بازیگران، کارگردانان و فیلمنامه‌نویسانی که در سال 2009 توانستند استعداد خود را در سینمای جهان به تصویر بکشند منتشر کرد.
نادر تکمیل‌همایون، کارگردان ایرانی مقیم فرانسه با اولین فیلم بلند خود «تهرون» در شصت و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز شرکت کرد و جایزه منتخب تماشاگران بخش هفته منتقدان این جشنواره را به دست آورد.
در این نشریه از وارویک تورنتون، کارگردان استرالیایی فیلم «سامسون و دلیلا»، کری فوکاناگا، فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی فیلم «بی‌نام»، جوزپه کاپوتوندی، کارگردان ایتالیایی فیلم «ساعت دوگانه»، هاوانا مارکینگ، کارگردان انگلیسی فیلم «ستاره افغان» و کتی جارویس، بازیگر انگلیسی فیلم «مخزن ماهی» به عنوان استعدادهای نوظهور سال 2009 نام برده شده است.
همچنین طاهر رحیم، بازیگر عرب تبار فیلم «یک پیشگو»، دونکان جونز، کارگردان انگلیسی فیلم «ماه»، کامن کالف، کارگردان بلغارستانی فیلم «بازی‌های شرقی»، پتر استریکلند، کارگردان و فیلمنامه‌نویس انگلیسی فیلم «کاتالین وارگا» و تام فورد، کارگردان آمریکایی فیلم «یک مرد تنها» از دیگر استعدادهای نوظهور سال 2009 برشمرده شده‌اند.
تصویری از کلان شهر تهران
«تهرون» اولين فيلم بلند داستانی نادر تكميل‌همايون، فيلمی اجتماعی درباره كلان شهر تهران است و سرگذشت جوان 28 ساله شهرستانی به نام ابراهيم را روايت می‌كند كه برای يافتن كار به تهران می‌رود.
او كه در سفر به تهران متوجه می‌شود كه شايد امروز بهترين راه برای كسب درآمد، گدايی در كنار خيابان باشد نوزادی كرايه می‌كند و به گدايی در گوشه خيابان می‌پردازد در حالی كه همسر باردارش در شهرستان منتظر اوست.
به نظر می‌رسد تكميل‌همايون در «تهرون» نگاهی هم به برخی از فيلم‌های مشهور ايرانی دارد.
«تهرون» اولين تجربه فيلمسازی این کارگردان  در ايران است و همه عوامل توليد آن به استثنای بازيگران، طراحی صحنه و صدابردار آن فرانسوی هستند.
تكميل‌همايون در گفت‌و‌گويی با وب‌سايت بی‌بی‌سی فارسی درباره اولين تجربه فيلمسازی خود در تهران می‌گويد: يک سری ايده‌آل‌هايی داشتم و فكر می‌كردم يک سری كارهايی را می‌شود در ايران كرد كه متوجه شدم ساختار فيلمسازی در ايران با فرنگ متفاوت است.
او می‌افزايد: اما در عين حال، آزادی‌ها، رفاه و دوستی‌هايی در ايران پيدا می‌شود كه كار را راحت می‌كند.
نشريه اسكرين‌ديلی، «تهرون» را فيلمی پر از تنش معرفی می‌كند كه حتی در جاهايی به يک اكشن تبديل می‌شود.
این نشریه سینمایی «تهرون» را «نزديک‌تر به فيلم‌های سياه هاليوودی تا سینمای كيارستمی و مجيدی» می‌داند.
وايس برگ در نشريه «ورايتی» می‌نويسد: ‌همايون در نشان دادن لایه‌های زیرین تهران بسيار خوب عمل کرده است، مانند فيلم «فصل ممنوع» فريبرز كامكاری؛ اما شخصيت‌پردازی‌ها نیاز به کار بیشتر داشته‌اند.
«ایران: یک انقلاب سینمایی»
نادر تکمیل‌همایون که در فرانسه متولد شده، تحصیلات سینمایی خود را در مدرسه سینمایی فمیس به پایان رسانده و چند فیلم کوتاه در کارنامه کاری خود دارد.
تكميل‌همايون پيش از اين در مستند «ايران: يک انقلاب سينمايی» كه توسط شبكه آرته فرانسه تهيه شد، به مرور تاريخ سينمای ايران پرداخت.
«ایران: یک انقلاب سینمایی» در جشنواره‌های بین‌المللی چون جشنواره فیلم تورنتو، جشنواره فیلم‌های مستند آمستردام، جشنواره فیلم ریودوژانیرو  و جشنواره فیلم هنگ‌ کنگ مورد توجه سینماگران و منتقدان قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر