کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

پنتاگون: توان موشک ایران تغییر نکرده است

پس از آن که ایران اعلام کرد موشک جدید خود را با ویژگی‌های پیشرفته‌تر نسبت به موشک‌های قبلی خود با موفقیت آزمایش کرده است، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که توان موشک ایران تغییری نکرده است.
جف مورل، سخنگوی پنتاگون در واکنش به آزمایش نوع جدید موشک سجیل-۲ گفت که وارد جزئیات یافته‌های اطلاعاتی آمریکا نمی‌شود، اما در این آزمایش چیزی بیش‌تر از آن‌چه پیش از این بود، وجود ندارد.
سرتیپ احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح می‌گوید که سرعت و دقت بسیار بالا در هنگام برخورد با زمین از ویژگی‌های موشک سجیل-۲ است و استفاده از پوشش‌های ضدراداری، انهدام آن توسط موشک‌های ضدموشک را غیرممکن می‌کند.
به گفته وزیر دفاع، «اين موشک با داشتن سوخت جامد مركب، يك موشک دومرحله‌ای با قدرت مانور و توانمندی‌های بسيار عالی است.»
با اعلام آزمایش موشک سجیل-۲، کاخ سفید و رهبران اروپایی آزمایش این موشک را اقدامی تحریک‌آمیز خواندند که به گفته آنها احتمالا به تشدید تحریم‌های اقتصادی ایران منجر خواهد شد.
مایک همر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که این آزمایش موشکی ادعاهای ایران درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را زیر سوال می‌برد و اراده بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را تقویت می‌کند.
گوردون براون، نخست‌وزیر بریتاینا هم اعلام کرد که این آزمایش موشکی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را توجیه می‌کند.
نظر کارشناسان
به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان منطقه‌ای گفته‌اند که ایران با این آزمایش موشکی به‌طور شفاف یک پیام هشدار به غرب و اسرائیل فرستاده است.
به گفته این کارشناسان، موشک سجیل ظاهرا با هدف بازداشتن اسرائیل از حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران و رفع فشارهای غرب برسر برنامه هسته‌ای ایران آزمایش شده است.
مصطفی لباد، مدیر مرکز شرق مطالعات منطقه‌ای و استراتژیک گفته است: این آزمایش موشکی نشان می‌دهد که ایران توانایی تشدید ناآرامی در منطقه و ضربه زدن بر منافع آمریکا را دارد. این موشک می‌تواند به میدان‌های نفتی آن‌سوی خلیج [فارس] هم برخورد کند.
کارشناسان منطقه‌ای هشدار داده‌اند که آزمایش موشک سجیل پیامدهایی برای مذاکره‌کنندگان برنامه هسته‌ای ایران و کشورهای همسایه ایران خواهد داشت.
والری لینسی از موسسه پروژه ویسکانسین در کنترل تسلیحات هسته‌ای گفته است: با توجه به برنامه هسته‌ای ایران، این آزمایش موشکی بزرگ‌ترین مایه نگرانی در این مقطع زمانی است.
کارشناسان گفته‌اند که موشک سجیل-۲ در مقایسه با موشک شهاب-۳ که سوخت مایع دارد، به دلیل سوخت جامد آن آسان‌تر پرتاب می‌شود و دقیق‌تر است.
آزمایش موشکی در زمان بحران داخلی
به نوشته نیویورک تایمز، تحلیلگران سیاسی می‌گویند موشک سجیل-۲ در شرایطی آزمایش شده که ایران با بحران سیاسی داخلی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو است.
به گفته تحلیلگران، سپاه پاسداران که کنترل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران را در اختیار دارد، کنترل امنیت داخلی را هم در دست گرفته و در امور داخلی و بین‌المللی خود را ناسازگار نشان داده است.
تحلیلگران براین باورند که فرماندهان سپاه پاسداران در داخل کشور خواستار بازداشت رهبران معترضان و اصلاح‌طلبان شده‌اند و در عرصه بین‌المللی هرگونه مصالحه بر سر برنامه هسته‌ای را رد کرده‌اند.
آنها می‌گویند که سپاه می‌تواند از تشدید مناقشه با غرب و حتی تشدید تحریم‌های ایران بهره‌برداری کند، زیرا تشدید این مناقشه‌ها به آن فرصت می‌دهد از منافع اقتصادی و سیاسی خود حفاظت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر