کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

برخي ديگر از رويدادهاي 22 مي

برخي ديگر از رويدادهاي 22 مي
1960: زمين لرزه اي به شدت 9 و نيم ريشتر در جنوب شيلي روي داد. اين شديدترين زمين لرزه اي كه در تاريخ ثبت شده است.
1961: در اين روز از ماه مه سال 1961 ماهواره شوروي «ونرا ـ1» به عنوان نخستين شيئ ساخت بشر به ستاره ونوس رسيد و اطلاعات جالبي از مواد متشكله اطراف ونوس را به زمين مخابره كرد. ده سال بعد در همين روز روس ها ماهواره «مارس ـ2» را به سوي مريخ فرستادند.


يک ماهواره«ونرا»

1967: يك فروشگاه بزرگ در مركز شهر بروكسل آتش گرفت و 323 نفر كشته شدند.
1972: نام كشور سيلان به سريلانكا تغيير يافت.
1978: «محمد ما ژيان» نويسنده مسلمان چين 14 مه اين سال در 72 سالگي فوت شد. از كارهاي مهم او تاليف فرهنگ لغات عربي به چيني و ترجمه قرآن به زبان چيني بود. وي در قاهره تحصيل زبان و ادبيات عربي را تكميل كرده بود.

1979: دوم خرداد 1358 (صد روز پس از پيروزي انقلاب) مديرعامل وقت سازمان راديو تلويزيون (صدا و سيما) دولت شوروي را متهم كرد كه با ارسال امواج پارازيتيك بسيار قوي مانع رسيدن صداي راديو ايران به گوش فارسي زبانان آن اتحاديه كه ميليونها نفرند و به ويژه تاجيكها (ايراني تبارها) مي شود كه برادران همخون ما هستند. وي افزود كه ارسال اين پارازيتها اينك بيش از زمان رژيم سلطنتي ايران است، چرا؟!. زيرا كه سران كرملين از مكتب اسلام و نيز برانگيخته شدن احساس ميهني مردم سرزمين هايي كه مسكو از پيكر ايران جدا ساخته و به خود ضميمه كرده است مي ترسند.
1981: يكم خرداد 1359 در تهران اعلام شد كه نرخ برابري ريال نسبت به پولهاي ديگر، شناور (داراي نوسان) خواهد شد. در آن روز ارزش رسمي برابري دلار هفت تومان و نيم قران و بهاي برابري آن در بازار 13 تومان بود. 27 سال پس از آن زمان با اين كه درآمد حاصل از نفت چند برابر افزايش يافته، ارزش برابري ريال نسبت به دلار (كه خود دربازارهاي پول در حال تنزل است) بيش از 700 برابر شده است.
1990: يمن شمالي و يمن جنوبي كشور واحد جمهوري يمن را به وجود آوردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر