کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

مرگ پيش بيني مي شود!

جام جم آنلاين: بررسي اطلاعات به دست آمده از توالي ژنوم يكي از دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان داد مي توان با كمك اين اطلاعات احتمال ابتلا به بيماريهايي كه در انسانها منجر به مرگ خواهند شد را پيش بيني كرد.
"استفان كويك" يكي از اساتيد دانشگاه استنفورد كه توالي ژنوم خود را به دست آورده و آن را مورد تجزيه و تحليل قرار داده دريافته است كه در معرض خطر جدي مرگ در اثر سكته قلبي و سرطان پروستات قرار دارد.

نتايج اين مطالعه نشان داد چالشهايي كه پزشكان، سيستمهاي درماني و بيماران با آنها دست و پنجه نرم مي كنند را مي توان با بررسي نقشه ژنتيكي افراد كم رنگتر كرده و بيماري هايي كه افراد مختلف در معرض ابتلا به آن قرار دارند را با بررسي دي ان اي افراد شناسايي كرد.

گروهي از دانشمندان در دانشگاه استنفورد به منظور جمع آوري خطرات ژنتيكي و خطرات شناخته شده اي كه كويك را تهديد مي كنند، الگوريتمي رايانه اي ابداع كردند. براي مثال كويك به عنوان مردي سفيد پوست و 40 ساله 16 درصد در معرض ابتلا به بيماري سرطان پروستات قرار دارد اما با محاسبه رايانه اي اطلاعات نهفته در DNA او، دانشمندان ميزان اين خطر را به 23 درصد تغيير دادند.

در عين حال 9 درصد خطر ابتلا به آلزايمر در كويك پس از محاسبات ژنتيكي به 1.4 درصد تبديل شد. هزينه تكميل توالي ژنوم كويك برابر 50 هزار دلار بوده و به واسطه دستگاه توالي سنج هليكوپ به دست آمده است. اما اين هزينه به طور كلي رو به كاهش گذاشته است زيرا دستگاههاي جديدي ارائه شده اند كه مي توانند كل نقشه DNA بيمار را با هزينه كمتر از پنج هزار دلار به دست آورند. در عين حال مدت زمان مورد نياز براي ترجمه نقشه ژنتيكي نيز به لطف برنامه هاي رايانه اي به تدريج كاهش پيدا خواهد كرد.

به گفته دانشمندان دستيابي به اطلاعات ژنتيكي در آينده اي نزديك بسيار سريع و كم هزينه شده و مي تواند در تشخيص بيماري هايي كه امكان ابتلا به آنها در آينده وجود دارند بسيار موثر واقع شوند.

بر اساس گزارش رويترز، "هنك گريلي" مدير مركز علوم بيولوژي دانشگاه استنفورد با توجه به نتايج اين مطالعه معتقد است بيماران، پزشكان و متخصصان ژنتيك در آستانه برخورد با تسونامي از اطلاعات ژنتيكي قرار دارند و از اين رو بايد به سرعت به چگونگي استفاده از اين اطلاعات بيانديشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر