کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

تاريخچه ان پي تي و آرمان هاي پيش رو

قرار است رئيس جمهور ديدگاه جمهوري اسلامي ايران را درباره بازنگري در قرارداد ان پي تي و تسليحات هسته اي در اين نشست بيان كند.

اين اجلاس حدود يك ماه در نيويورك از سوم مي تا 28 مي ادامه خواهد داشت و نمايندگان 189 كشور عضو قرارداد ان پي تي ، درباره مفاد اين پيمان گفتگو خواهند كرد .

سفير فيليپين در اجلاس، آقاي libran cabactulan ، كه رياست يك ماهه اجلاس را بر عهده دارد، خطاب به خبرنگاران گفت: من نمي توانم براي موفقيت كنفرانس قولي به كشورهاي عضو بدهم اما قول مي دهم عملكرد شفاف و بي طرفانه در دوره رياست اجلاس داشته باشم .

قرارداد ان پي تي در سال 1968براي امضاي كشورها تدوين اما از سال 1970 اين پيمان اجرايي شد و در ماده هشت پيمان پيش بيني شد هر پنج سال اجلاس بازنگري قرار داد NPT تشكيل شود.

اين پيمان سه وظيفه اساسي بر دوش كشورهاي عضو گذاشته است :
اول اينكه كشورهاي عضو قرارداد كه به تسليحات هسته اي دست يافته اند به سمت خلع سلاح حركت كنند و تسليحات پيشرفته توليد نكنند .

دوم اينكه كشورهاي داراي فناوري به كشورهاي فاقد فناوري هسته اي براي دستيابي به انرژي هسته اي كمك كنند و مانعي براي استفاده مسالمت اميز از انرژي هسته اي ايجاد نكنند.

سوم اينكه كشورهاي فاقد تسليحات هسته اي به دنبال تسليحات هسته اي نروند و فقط از فناوري هسته اي مسالمت اميز استفاده كنند.

براساس ماده هشت قرارداد NPT نشست هاي بازنگري در سال هاي مختلف تشكيل شد كه اين نشست ها در سال هاي 1980 - 1990 و 1995 بدون اجماع پايان يافت اما در سال هاي 1975 و 2000 اعضا به توافق هايي دست يافتند.

كشورهاي در حال توسعه در اجلاس مختلف اعلام كردند ،ماده شش NPT از سوي كشورهاي هسته اي نقض شده است و ازمايش هسته اي توسعه كيفي تسليحات هسته اي و ندادن تضمين به كشورهاي فاقد تسليحات هسته اي و همكاري نكردن با كشورهاي در حال توسعه به صورت مستمر در چهل سال گذشته ادامه داشته و در واقع كشورهاي داراي تسليحات هسته اي همين قرارداد ان پي تي را كه اعضاي آنها را حفظ كرده است نيز ناديده گرفته اند.

همچنين در اين دوره چهل ساله رژيم صهيونيستي با حمايت مستقيم و غيرمستقيم امريكا و فرانسه به تسليحات هسته اي دست يافت ؛ اسرائيل ، هند و پاكستان به عضويت قرارداد NPT در نيامدند و كره شمالي نيز كه عضو NPT بود تحت فشار امريكا در سال 2003 از اين قرارداد خارج شد و هنوز به قرارداد NPT باز نگشته است .

اكنون در اجلاس بازنگري نيويوك، آمريكا و كشورهاي كلوپ هسته اي با توجه به امضاي قرارداد استارت جديد بين مسكو و واشنگتن و اعلام استراتژي جديد هسته اي دولت امريكا به دنبال ان هستند تا فشار تازه اي را به كشورهاي در حال توسعه اعمال كنند و رئيس جمهور با سفر به نيويورك و سخنراني در اجلاس و بسيج كشورهاي در حال توسعه مي تواند از ارمان كشورهاي در حال توسعه براي استفاده مسالمت اميز از انرژي هسته اي دفاع كند و اجازه ندهد
آمريكا و برخي ديگر از دولت هاي غربي با اعمال نفوذ روند اصلاح معاهده ان پي تي را به سمتي ببرند كه با محدود كردن حقوق هسته اي كشورهاي در حال توسعه از استفاده صلح اميز اين كشورها از دانش و فناوري هسته اي جلوگيري كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر