کانون ایرانیان

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

«هم ميهن» و «شرق» - انتشار و توقيف

تهران از 13 ماه مه 2007 (يكشنبه 23 ارديبهشت 1386) داراي دو روزنامه ديگر شده بود که عمري کوتاه داشتند. يكي از اين دو روزنامه به نام «هم ميهن» سيزدهم و دومي به نام «شرق» چهاردهم مه كار انتشار خود را ازسرگرفته بودند. اين دو روزنامه قبلا منتشر مي شدند كه اولي از چند سال پيش و دومي از سپتامبر 2006 در توقيف بودند كه بعدا از آنها رفع توقيف شده بود. اين دو روزنامه پس از چندي باز توقيف شدند!.

غلامحسين کرباسچي ناشر «هم ميهن»

«هم ميهن» به غلامحسين كرباسچي شهردار پيشين، سياستمدار ميانه رو ـ اصلاح طلب و دبيركل حزب كارگزاران تعلق داشته است. وي در دهه پيش نماينده انتخابي مديران جرايد در هيات نظارت بر مطبوعات هم بود.
كرباسچي در سال 1993 با انتشار يک روزنامه براي شهرداري تهران به نام «همشهري» گام به دنياي روزنامه نگاري گذارد. همشهري که در پروانه خود حق سياسي نويسي ندارد نخستين روزنامه اي بوده است كه در ايران به صورت تماما رنگي انتشار يافته است. همشهري با استفاده از روزنامه نگاران مجرب و معروف وطن (كه از يكي دو سال پس از انقلاب خانه نشين شده بودند) کار خود را آغاز کرد و ديري نگذشت که روزنامه اول تهران شد. انتشار يک روزنامه از سوي شهرداري که قبلا سابقه نداشت مقدمه روزنامه نگار شدن سازمانهاي دولتي در ايران شده است.
كرباسچي در مصاحبه اي تاکيد کرده بود كه «هم ميهن» يك روزنامه مستقل و حرفه اي خواهد بود. حزب کارگزاران به دبيرکلي كرباسچي داراي يک روزنامه ارگان بود که آن هم توقيف شد. توقيف روزنامه هاي حزبي در کشورهاي ديگر معمول نيست. در ايران روزنامه هاي حزبي، برخلاف كشورهاي ديگر فاقد ظاهر حزبي هستند و رنگ خبري و عمومي دارند. احتمالا، دليل آن اين است كه قانون مطبوعات مصوب سال 1364، روزنامه حزبي را تعريف و از روزنامه حرفه اي (جامع) تفكيك نكرده است.

عطريانفر

محمد عطريانفر كه يك دهه سردبير و مدير همشهري بود از دست اندركاران انتشار «هم ميهن» و رئيس شوراي سردبيري اين روزنامه بود. عطريانفر، مهندس 56 ساله و از فعالان دوران انقلاب (سالهاي 1356 و 1357)، مردي است معتدل، ملايم، منطقي و پرگماتيست كه در پي پيروزي انقلاب در رو به راه سازي سازمان راديو تلويزيون ملي (صدا و سيما) كوشش بسيار كرد (از اعضاي شوراي مديره اين سازمان بود) و نيز در زمان مديريت محمد خاتمي بر موسسه كيهان از اعضاي شوراي سردبيري اين روزنامه بود. وي پس از رفتن از همشهري، روزنامه شرق را راه اندازي كرد و تا زمان توقيف اين روزنامه در شهريور 1385، رئيس شوراي سردبيري آن بود و سپس كار سازماندهي روزنامه حزب كارگزاران را برعهده گرفته بود.

محمد قوچاني

محمد قوچاني سردبير اجرايي سابق شرق سردبير اجرايي روزنامه «هم ميهن» شده بود. به گفته اصحاب نظر، قوچاني در حرفه روزنامه نگاري داراي استعدادي كم نظير و داراي توان خبر و مقاله نويسي بسيار است. با وجود اين، بسياري از نشرياتي که قوچاني در آنها قلم زده و يا سردبيري کرده توقيف شده اند!.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر