کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۲, یکشنبه

ماجراي انتشار عكسهاي خصوصي صدام حسين در زندان در دو روزنامه متعلق به روپرت مورداك

عكسهاي صدام حسين در زندان كه او را با لباس زير (شورت نامناسب) و نيز در حال شستن لباس با دست نشان مي دهد جمعه شب (20 مه 2005) خبر اول شبكه تلويزيوني «ان. بي . سي.» آمريكا را تشكيل مي داد. اين عكسها، نخست در شماره همان روز روزنامه «سان» چاپ لندن و «نيويورك پست» چاپ آمريكا كه هر دو متعلق به امپراتوري رسانه اي «روپرت مورداك» استراليايي هستند انتشار يافته بود و «سان» وعده انتشار عكسهاي بيشتري را داده بود كه روز بعد به اين وعده عمل كرد.
يكي از عكسها سراسر صفحه اول «سان» را پوشانده بود.
اين عكسها از دوربين امنيتي سلول شش متر مربعي صدام استخراج شده و مربوط به يك سال و چند ماه پيش بود، زيرا كه شكل ريش صدام در اين مدت تغيير كرده است. اين دوربين در طول شبانه روز از صدام و حتي توالت رفتن او عكس مي گيرد تا حركاتش زير نظر ماموران محافظ او باشد كه آمريكايي هستند.
يكي از عكسها، صدام را در حال خواب با كت نشان مي داد و ثابت مي كرد كه سلول او در شب سرد بوده و لخت بودن وي در عكس ديگر حكايت از گرماي سلول در ساعات روز دارد. بنابراين به نظر مي رسد زندان او محيط راحتي نبوده است.
طبق برخي شايعات، اين عكسها به قيمت گزاف به روزنامه هاي «مورداك» فروخته شده بودند! و دولت آمريكا كه اين عمل را محكوم ساخته اشاره كرده است كه درصدد تحقيق است كه اين عكسها كه از اسرار نظامي است چگونه همزمان تنها به اين دو روزنامه درز كرده و با چه هدف و انگيزه انتشار يافته است!.
سلول صدام داراي يك صندلي پلاستيك، يك تخت يكنفره كوچك (سفري ـ موقت) و يك ميز كوچولو است. گفته شده است اين وضعيت و عمل انتشار عكسها كه با هدف تحقير زنداني صورت گرفته از مصاديق نقض اصول و مفاد كنوانسيون ژنو است كه تحقير و اهانت به زنداني جنگي را اكيدا منع كرده است. انتشار اين عكسها همچنين مغاير با قانون آمريكايي « منع مداخله در زندگي خصوصي افراد» خوانده شده است كه الگوي ساير كشورها قرار گرفته است.


درصفحه اول يک روزنامه عربي

رسانه ها در گوشه و كنار جهان جز رسانه هاي متعلق به روپرت مورداك، از زاويه انتقادي و تعجب به انتشار عكسهاي صدام نگريسته بودند. برخي از اصحاب نظر بيانات اخير «گالووي» عضو پارلمان انگلستان در مصاحبه با «چارلي رز» را كه از تلويزيوني عمومي آمريكا (پي بي اس) پخش شد و گفته بود كه حكومت صدام ساخت مشترك آمريكا و انگلستان بود نقل كرده و اظهار كرده بودند كه ترديد دارند انتشار اين عكسها، صرفا كار سردبيران دو روزنامه باشد. در روزنامه هاي عربي، عكس صدام در حال شستن لباس چاپ شده، نه عكس او با شورت نامناسب.
برخي از مردم كوچه و بازار در پرسش و پاسخ با روزنامه ها گفته اند كه چاپ كردن چنين عكسهايي جز چوب زدن به مرده چيز ديگري نمي تواند باشد كه هركس آن را نمي پسندد. وقتي كسي اسير باشد، حتي مي توان او را لخت مادرزاد كرد و عكس گرفت، ولي اخلاقيات چنين عملي را تاييد نمي كند و در افكار عمومي واكنش منفي به وجود مي آورد.
صدام در آخرين روز دسامبر 2006 اعدام شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر