کانون ایرانیان

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

سالاد فرانسوی





مواد اولیه:

مغز كاهو 300 گرم

گوجه‌فرنگي مينياتوري و ژامبون مرغ از هر کدام 100 گرم

زيتون خام و پيازچه و ذرت کنسروی از هر كدام 100 گرم

روغن كنجد و زيتون از هر كدام سه قاشق سوپخوري

سس سويا و آبلیمو از هر کدام دو قاشق سوپخوري

فلفل دلمه‌اي يك عدد

جعفري خردشده 50 گرم

نمك و فلفل به ميزان لازم





طرز تهيه:

مغز كاهو را به سه قسمت برش مي‌‌دهيم ژامبون مرغ را دور كاهو مي‌‌چينيم. روي كاهو، پيازچه، ذرت، زيتون، فلفل دلمه‌اي و جعفري ريخته و گوجه‌فرنگي‌ها را دور آن قرار مي‌‌دهيم. داخل روغن كنجد، روغن زيتون، سس سويا، نمك و فلفل زده و خوب مخلوط مي‌‌كنيم سپس آبليمو را در انتها افزوده و روي سالاد مي‌‌ريزيم و سرو مي‌‌كنيم.

View Original Article

کاميون هوو، بلای جان رانندگان

ایسنا: فرمانده نیروی انتظامی گفت: کامیون هوو7/1 درصد کل کامیون‌های کشور را تشکیل می‌دهد اما 10 درصد تصادفات کامیون‌ها را به خود اختصاص داده است.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم از ارتقاء فرهنگ ترافیک به عنوان مهمترین شاخصه توسعه‌یافتگی یک کشور یاد کرد و گفت:افزایش فرهنگ ترافیک کاهش تصادفات را بدنبال دارد.



فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به حضور تعدادی از معلولان سوانح رانندگی افزود: معلولیت این عزیزان گویای تاثیرات منفی حوادث رانندگی برای خودشان و بستگانشان و جامعه است.



وی با تاکید به مدیریت سفر در جاده‌ها به نصب علائم، گاردریل، ساخت استراحتگاه در طول مسیر جاده‌ها اشاره کرد و گفت: در توسعه جاده‌ها در آینده این موضوع باید به جد پیگیری شود.



وی اظهار داشت: قانون ما در حوزه راهنمایی و رانندگی بعد از 40 سال تغییر کرد و این تغییر همراهی و همکاری مردم را می‌طلبد تا با رعایت قانون جدید شاهد کاهش سوانح و حوادث رانندگی باشیم.

View Original Article

نمادهای زرتشتی در سعدآباد

در شمالی‌ترین قسمت تهران و در شمالی‌ترین نقطۀ کاخ سعدآباد، در فضایی که معماری سنتی‌اش چشم‌ها را نوازش می‌کند و در انبوه چراغ‌های نورانی درون نگارستان، رنگ‌ها در هم تنیده شده‌اند و نقش‌ها و نمادها هر یک در کنار یکدیگر جمع شده‌اند تا نمایشگاه آیین و فرهنگ ایران باستان گشایش یابد.

نمایشگاهی که با ارائۀ سفره‌های آیین و مراسم ایرانی همچون خوان نوروزی، گاهنبار، گواه‌گیری و سدره‌پوشی در کنار عکس‌های آیین‌ها، کتاب‌ها و مکان‌های دینی مزدیسنی، پوششهای سنتی و غیره سعی بر مروری از تاریخ ایران باستان دارد.



در این نمایشگاه فضا به‌خوبی طراحی شده تا هر بازدیدکننده‌ای را به دنیای اساطیر ایرانی رهنمون کند. در هر سوی نگارخانه، زنان با چارقدهای رنگی و بلندشان درکنار سفره‌های رنگین ایستاده‌اند و نمادهای آیین زرتشت را برای بازدیدکنندگان شیفتۀ شوریدگی رنگ‌ها و طرح‌ها تشریح می‌کنند. نگارۀ فروهر که در بسیاری از بناهای تاریخی ایران دیده می‌شود، با دستان افراشته در حال نیایش اهورامزدا و بال‌های گشاده که نمایشگر اندیشۀ نیک، گفتار نیک و کردار نیک است، با رنگ طلایی‌اش در هر سو می‌درخشد.





برای اطلاعات بيشتر اينجا کليک کنيد.




View Original Article

۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

نرخ واقعی بیکاری در ایران بالای ۳۰ درصد است

عبدالرضا ترابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورا، «نرخ واقعی بیکاری در ایران را بالای ۳۰ درصد» اعلام کرد.

وی با اعلام این مطلب افزود که «مهم‌ترین چالشی که اکنون کشور را تهدید می‌کند نرخ بالای بیکاری است».



با توجه به اینکه وزیر کار و امور اجتماعی تاکنون جمعیت فعال ایران را حدود ۲۵ میلیون نفر ذکر کرده‌است،‌ نرخ ۳۰ درصدی بیکاری به معنی وجود دست کم ۷.۵ میلیون نفر بیکار در ایران است.



اظهارات این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نرخ بالای ۳۰ درصدی بیکاری در ایران در حالی است که مسئولان وزارت کار میزان بیکاری را حدود ۱۰ درصد اعلام می‌کنند.



محمود احمدی‌نژاد، نیز تعداد بیکاران در ایران را ۲٫۵ میلیون نفر ذکر می‌کند که با این حساب به گفته او نرخ بیکاری در ایران در حدود ۹٫۷۵ درصد است.



تاکنون در مورد تعریف «بیکاری» در ایران و نرخ واقعی بیکاری در ایران اطلاعات و آمار موثق و مشخصی منتشر نشده ‌است.



آخرین رقمی که در سال ۸۹ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، مربوط به نرخ بیکاری در فصل بهار سال گذشته بود و رقم بیکاری در ایران را ۱۴٫۶ درصد نشان می‌داد که وزیر کار و امور اجتماعی آن را غیر واقعی و غیرعملی دانسته بود.



قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین در مجلس شورا، روز شنبه نرخ بیکاری در ایران را ۱۵٫۶ درصد دانست و افزود که «آمارهای دولت مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در کشور صحیح نیست».



پیشتر عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی، در واکنش به نرخ بیکاری اعلام شده در فصل بهار از سوی مرکز آمار ایران گفته‌ بود: «به نظر می‌رسد نرخ بیکاری بهار ۸۹ دارای اشتباه است یا این که نرخ‌های اعلام شده در سال‌های گذشته اشکال داشته ‌است.»



شماری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ واقعی بیکاری در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. در این خصوص نیز حسن روحانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است که «تعداد بیکاران خیلی زیاد است» و نرخ بیکاری در میان جوانان را در حدود ۳۰ درصد دانسته ‌است.



گروهی از کارشناسان اقتصادی در ایران از تغییر تعریف شاغل در آمارهای داخلی و از نظر دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داده‌اند که بر اساس آن، هر فردی که حتی یک ساعت در هفته کار کرده باشد، شاغل به حساب می‌آید. بر اساس این تغییر، حتی سربازان، دانشجویان، دانش‌آموزان و زنان خانه‌دار نیز شاغل ارزیابی می‌‌شوند.



محمود احمدی‌نژاد تاکنون چند بار گفته ‌‌است که نرخ بیکاری تا دو سال دیگر یا تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش به صفر کاهش خواهد یافت، وعده‌ای که شماری از کارشناسان اقتصادی غیرواقعی می‌دانند.

View Original Article

مصرف ‌رازیانه مغز را فعال می‌کند

رازیانه از نظر طب قدیم ایران، گرم و خشک است و دارای خواص فراوانی است که از جمله آن فعال کردن مغز است.

رازیانه گیاهی است معطر، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا 2 متر می‌رسد. ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی است. برگ‌های آن نازک و نخی‌مانند و گل‌ها زرد و به صورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. میوه رازیانه کوچک و به طول حدود 8میلی‌متر و عرض 3میلی‌متر و دارای بویی معطر و طعمی شیرین است. رازیانه در مناطق مدیترانه‌ای به‌خوبی رشد می‌کند و در ایران در مناطق شمالی کشور در دامنه‌های کوه‌های البرز به‌طور خودرو می‌روید.





خواص رازیانه

رازیانه، نوعی گیاه دارویی است که مصارف مختلفی دارد. تمام بخش‌های مختلف این گیاه یعنی دانه، برگ و ریشه آن خوراکی است، ولی روغن حاصل از دانه‌‌های رازیانه، سمی است و حتی مصرف کم آن، می‌تواند به ایجاد دانه‌های پوستی، مشکلات تنفسی و حالت تهوع منجر شود.



رازیانه با خواص فراوان دارویی، التیام بخش بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرفه و سرماخوردگی است. این گیاه دارای طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است.



مصرف رازیانه باعث افزایش شیرمادر و نیز کاهش وزن می‌شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود.



رازیانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشارخون می‌شود و به این ترتیب برای افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، مفید است. این گیاه دارویی، سموم بدن را پاک می‌کند و بیماری‌ التهاب دهان را از بین می‌‌برد و به خاطر خاصیت خلط‌آور‌ش برای درمان سرماخوردگی و نیز سرفه مفید است. بخار حاصل از جوشاندن برگ‌‌های این گیاه در آب، بیماری آسم و برونشیت را تسکین می‌‌دهد. رازیانه باعث تقویت چشم می‌شود، حساسیت‌های چشم را از بین می‌برد و دارای خواص فراوانی برای کبد، طحال و مثانه است، قاعده آور است، اشتها را زیاد می‌کند و مغز را فعال و حالت تهوع را برطرف می‌کند.



برگ‌های رازیانه ادرار آور است، نفخ و گاز معده را از بین می‌برد و دردهای مفاصل را برطرف می‌کند. جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است، روغن تخم رازیانه کرم روده را از بین می‌برد، رازیانه به علت داشتن هورمون زنانه رشد دخترها را جلو می‌اندازد. برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید، برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم‌کرده تخم رازیانه به مقدار 3فنجان در روز استفاده کنید.



ریشه رازیانه دارای کومارین (Coumarin) است. چون این ماده رقیق‌کننده خون است بنابراین افراد مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگ‌ها می‌توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند.





دم کرده رازیانه

مقدار یک قاشق چایخوری رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش بریزید و آن ر ا به مدت 10‌دقیقه دم کنید.





دم کرده برگ رازیانه

30‌گرم برگ رازیانه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10دقیقه دم کنید. این دم کرده مقوی اعصاب است و هضم غذا را سریع می‌کند.





پیاز رازیانه

رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است؛ منگنز، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامینC و B3 از این موارد است. ویتامین‌C موجود در پیاز رازیانه، ضد‌باکتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

علاوه بر آن، این بخش از گیاه، دارای فیبر فراوانی بوده که برای کاهش کلسترول، مفید است و از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می‌کند.





مضرات رازیانه

رازیانه چون گرم است بنابراین برای گرم مزاج‌ها خوب نیست و این افراد باید آن را با سکنجبین بخورند. زیاده‌روی در مصرف رازیانه معده را سست می‌کند و تشنج می‌آورد.




View Original Article

How Do You Know









دانلود فيلم همراه با زيرنويس فارسی

How Do You Know






View Original Article

جوانان، 31 درصد قربانیان تلفات جاده ای

گزارش تحلیلی از آمار کشته شدگان تصادفات در سالهای اخیر نشان می دهد جوانان و رانندگان بیشترین کشته های جاده را تشکیل می دهند

امیدسلیمی بنی: به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی پزشکی قانونی، شجاعی رئیس این سازمان با ارائه آمار مربوط به مصدمان و فوت شدگان ترافیک، اعلام کرد: "بیشترین میزان مرگ و میر در تصادفات، مربوط به رانندگان است."



رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار مرگ افراد به تفکیک وضعیت متوفی در حوادث رانندگی سال های 1385 تا 1389 اظهار داشت: به طور کلی بیشترین افراد متوفی در حوادث رانندگی را به ترتیب رانندگان با 40.7 درصد، سرنشین با 34.2 درصد و عابر با 24.3 درصد تشکیل می دهد که در سال 1389، 9 هزار و 803 نفر از افراد متوفی در حوادث رانندگی، رانندگان بوده اند.



وی با اشاره به استان هایی که رانندگان بیشتری در آنها بر اثر حوادث رانندگی کشته شده اند یادآور شد: بر اساس پراکندگی و نسبت کشته های تصادفات استانی، درصد رانندگان کشته شده در استان بوشهر اول و استان تهران کمترین درصد را دارا است.



دکتر شجاعی همچنین با اشاره به استان هایی که بیشترین تعداد عابرین کشته شده در سال های 1385 تا 1389 را داشته اند گفت: استان تهران بالاترین درصد عابران پیاده کشته شده و استان سمنان پایین ترین درصد را در بین سایر استان ها به خود اختصاص می دهند.



این مقام مسئول در همایش علمی ترافیک ایمنی و راه کارهای اجرایی ارتقای آن که امروز 31 فروردین درکرمان برگزار شد، گزارشی تحلیلی کاملی از آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در سال های اخیر ارایه کرد.





سال 1384؛ بیشترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر شجاعی با اشاره به بالا بودن مرگ ناشی از حوادث رانندگی در سال 84 نسبت به سال های پس از آن، گفت: بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور در دهه هشتاد، مربوط به سال 1384 بوده است که رقمی برابر با 27 هزارو 759 کشته را به خود اختصاص می دهد. وی افزود: پس از آن سال های 1385 با تعداد 27 هزار و 567 کشته و 1383 با عدد 26 هزار و 89 کشته به ترتیب بیشترین تعداد کشته های حوادث رانندگی را در این دوره زمانی داشته اند.



وی مطابق بررسی های صورت گرفته در دهه 80، کمترین تعداد کشته های ناشی از تصادفات را با عدد 19 هزار و 727 نفر مربوط به سال 1380 عنوان کرد.





31درصد تلفات حوادث رانندگی، جوان هستند

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تفکیک گروه سنی کشته های تصادفات پرداخت و تصریح کرد: بیشترین کشته های ناشی از حوادث رانندگی در فاصله سال های 1385 تا 1389، در گروه سنی 18 تا 29 سال قرار دارند که 31 درصد کل تلفات حوادث رانندگی را در بر می گیرند. همچنین گروه سنی 30 تا 39 سال با 16.1 درصد رتبه بعدی بیشترین گروه سنی کشته های ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص می دهد.



دکتر شجاعی گفت: بر اساس آمارهای موجود کمترین تعداد کشته های حوادث رانندگی نیز با اختصاص 6.3 درصد در گروه سنی 11 تا 17 سال قرار دارند.





ضربه به سر مهمترین عامل مرگ در تصادفات

وی علت اصلی فوت افراد کشته شده در حوادث رانندگی سال های 1385 تا 1389 را ضربه به سر عنوان کرد و افزود: ضربه به سر با 55.2 درصد، بیشترین علت فوت های ناشی از این حوادث را داراست. شکستگی های متعدد با 23.7 درصد و تاثیر بیش از چند عامل با 9 درصد در رتبه های بعدی علت فوت افراد در حوادث رانندگی قرار دارند. همچنین کمترین علت فوت افراد در این حوادث نیز با 1.1 درصد مربوط به سوختگی ناشی از وقوع حوادث رانندگی است.





بیشتر مرگ ها در محل حادثه اتفاق می افتد

دکتر شجاعی با اشاره به محل فوت افراد پس از حوادث رانندگی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در موضوع مرگ ناشی از این حوادث، محل فوت افراد را به چهار بخش محل وقوع حادثه، حین انتقال به مراکز درمانی، مراکز درمانی و منزل تقسیم و خاطرنشان کرد: در سال های 1385 تا 1389 بیش از نیمی از کشته شدگان، در محل حادثه جان خود را از دست داده اند.



وی افزود: بر اساس این تقسیم بندی بیشترین مرگ افراد در حوادث رانندگی در محل وقوع حادثه اتفاق می افتد و در این گزارش در سال های 1385 تا 1389 بیشترین تعداد کشته ها مربوط به سال 1385 با عدد 14 هزار و 18 نفر بوده که در محل وقوع حادثه فوت کرده اند. پس از آن به ترتیب فوت در بیمارستان با 10 هزار و 506 نفر، فوت حین انتقال به مراکز درمانی با دو هزار و 590 نفر و فوت در منزل با 241 نفر در رتبه های بعدی قرار داردند.



به گفته وی در سال های 86 تا 89 نیز همین روند در مرگ های ناشی از حوادث رانندگی وجود داشته به این معنا که بیشترین تعداد کشته های حوادث رانندگی به ترتیب در محل وقوع حادثه، بیمارستان، حین انتقال به مراکز درمانی و منزل ثبت شده است.



رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: بر این اساس در سال های 1385 تا 1389، 50.7 درصد فوت های ناشی از حوادث رانندگی در محل وقوع حادثه، 38.9 درصد در بیمارستان ها، 8.9 درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و 0.8 درصد در منزل اتفاق افتاده است.





استان هایی که بیشترین افراد در محل حادثه کشته شده اند

وی با تفکیک استان ها بر اساس محل فوت افراد کشته شده، گفت: در بخش مرگ افراد در محل وقوع حوادث رانندگی استان های ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان، در بخش انتقال به مراکز درمانی استان های کردستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری و در بخش مرگ در مراکز درمانی استان های تهران، گلستان و گیلان به ترتیب رتبه های اول تا سوم بالاترین درصد موارد فوت را به خود اختصاص می دهند.





برخورد خودروها با 50 درصد بیشترین نحوه وقوع حادثه رانندگی بوده است

دکتر شجاعی در ادامه سخنان خود به نحوه وقوع حادثه رانندگی افراد متوفی اشاره کرد و افزود: بر این اساس 49.5 درصد حوادث رانندگی منجر به فوت به دنبال برخورد خودروها، 24.3 درصد برخورد با عابر، 19.9 درصد بر اثر واژگونی خودرو، 4 درصد به دلیل برخورد با اجسام ثابت و 1.2 درصد به دلیل سقوط اتفاق افتاده است.





بیشترین میزان مرگ در وسایل نقلیه، در خودروهای سواری

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، همچنین در خصوص آمار مرگ ناشی از حوادث به تفکیک خودرو مورد استفاده متوفی، مطابق آمارهای پزشکی قانونی گفت: 34.7 درصد موارد خودروی سواری، 25.7 موتورسیکلت، 6.4 وانت بار، 3.7 کامیون و تریلی و 2.5 اتوبوس و مینی بوس بوده، همچنین 24.3 درصد موارد نیز مربوط به عابر پیاده و بدون خودرو بوده است. همچنین استان سمنان بالاترین و استان گلستان پایین ترین درصد تلفات خودروهای سواری را دارا است.

View Original Article

شکایت شرکت اپل از سامسونگ

به گزارش فارنت و به نقل از خبرگزاری شینهوا شرکت اپل در دادخواستی در یکی از دادگاه‌های آمریکا از شرکت سامسونگ به دلیل آنچه که آن را نقض مالکیت اپل در محصولاتش نامیده شکایت کرد.

بنا بر گزارشی که روز گذشته در رسانه‌های آمریکایی آمده در این دادخواست که روز جمعه در دادگاهی در شمال کالیفرنیا اقامه شد اپل مدعی شده است که شرکت سامسونگ در تلفن‌های همراه Glaxy S 4G و Nexus S و در محصول تبلت گالکسی حق امتیاز تجاری اپل را نقض کرده است.



در این گزارش به نقل از یکی از نمایندگان قانونی شرکت اپل آمده است که این اصلا تصادفی نیست که آخرین محصولات سامسونگ کاملا شبیه آیفون و آی‌پد هستند از طراحی ظاهری گرفته تا سخت‌افزار داخلی و رابط کاربری و حتی بسته‌بندی محصول.







دادخواست‌های مالکیت معنوی پیش از این نیز در میان دیگر شرکت‌ها مانند رقبای تجاری در بخش موبایل مطرح شده بود که از جمله آنها می‌توان به دعوا میان مایکروسافت و موتورولا، میان اوراکل و گوگل و اپل با نوکیا و اچ.تی.سی اشاره کرد.



این دادخواست در حالی مطرح می‌شود که شرکت سامسونگ به عنوان یکی از تامین کنندگان مطرح قطعات شرکت اپل به حساب می‌آید. البته پیش از این سامسونگ از طعم گزنده اپل در امان نمانده بود و استیو جابز مدیر اپل در کنفرانس رونمایی از آی‌پد ۲ در ماه گذشته با تمسخر سامسونگ و دیگر رقبای تولیدکننده تبلت، محصولات این شرکت‌ها را کپی از آی پد توصیف کرده و آنها را مقلدان (copycats) نامیده بود.

View Original Article

لیبی: اعزام مستشاران نظامی شرایط جنگ را وخیم‌تر خواهد کرد

عبدالعطی العبیدی، وزیر خارجه لیبی می‌گوید طرح دولت بریتانیا برای اعزام مستشار نظامی برای دادن آموزش و مشورت به نیروهای نظامی مخالف معمر قذافی، بخت و اقبال برای برقراری صلح در کشور را از بین می‌برد. پیشتر ویلیام هیگ، وزیر دفاع بریتانیا، از اعزام بیست مستشار نظامی برای کمک به مخالفان حکومت قذافی سخن گفته بود. در این میان یکی از فرماندهان مخالفان در شهر محاصره شده «مصراته» خواستار حضور نظامی کشورهای خارجی برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در این شهر شد. شهر «مصراته» در غرب لیبی ۶ هفته است در معرض آتش‌باری نیروهای حکومتی لیبی است.

View Original Article

انتقال سرباز متهم به همکاری با ويکی‌ليکس

وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد، بردلی مَنينگ، سربازی که به انتقال و در نهايت انتشار ده‌ها هزار سند محرمانه دولتی آمريکا به پايگاه اينترنتی ويکی‌ليکس متهم شده، به يک بازداشتگاه نظامی در ايالت کانزاس منتقل شده است. اين انتقال در حالی صورت می‌گيرد که سازمان‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر پيش از اين نسبت به شرايط بازداشت ونگهداری آقای مَنينگ و نيز دراباره نحوه‌ی برخورد با وی انتقاداتی را متوجه دولت آمريکا کرده بودند. هفته گذشته، خوان مِندِز، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد شکنجه، گفته بود که مقام‌های آمريکايی درخواست وی برای ملاقات خصوص و بدون حضور ناظر با بردلی مَنينگ را رد کرده بودند.

View Original Article

عدم توافق اعضای شورای امنيت در مورد يمن

جلسه شورای امنيت باعدم توافق اعضاء بر سر بيانيه پايانی، بخصوص با عدم همکاری روسيه و چين، خاتمه يافت. اين جلسه به درخواست آلمان و برای رسيدگی به اوضاع رو به وخامت يمن تشکيل شده بود. چين و روسيه معتقدند که بحران يمن يک مسئله‌ی داخلی بوده و برخلاف ليبی هنوز ابعاد بين‌المللی پيدا نکرده است. گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گويند در تظاهرات دو ماه گذشتۀ يمن که عليه حکومت علی عبدالله صالح، رئيس جمهوری آن کشور، بر پا شده دست‌کم ۱۲۰ نفر کشته شده‌اند.

View Original Article

وضعیت نگران کننده سید مصطفی تاج زاده








جرس: خبرهای رسیده از زندان اوین حاکی از وضعیت جسمانی نگران کننده ی سید مصطفی تاج زاده است.










به گزارش کلمه، سید مصطفی تاج زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، که ۹ ماه پیش در پی شکایت ۷ نفر از سردار مشفق دوباره به زندان اوین برگردانده شد، اکنون در شرایط جسمی نا مساعد به سر می برد.


وی که در ظاهر برای اجرای ۶ سال حکم تغزیری خود به اوین بازگردانده شده بود، از همان ابتدا با دخالت اطلاعات سپاه، به جای بند عمومی سیاسی به سلول متعلق به حفاظت اطلاعات زندان منتقل شد.


معاون سیاسی وزارت کشور دولت سید محمد خاتمی، در سلول دو بند الف مدتی را با محمد نوری زاد گذراند. اما پس از عاشورا و در پی اعتصاب غذای نوریزاد و انتقال وی به بیمارستان، دوباره مدت ها به صورت انفرادی در سلول نگهداری شد.


بر اساس گزارش های منابع موثق از سوی سبزهای گمنام در زندان، تاج زاده چند ماه نیز با یکی از محکومان که به ناراحتی روانی دچار بود هم سلول شد. اقدامی که از نظر زندان بان ها و زندانیان به مراتب از سلول انفرادی دشوارتر است و برای تشدید شکنجه و اعمال فشار بیشتر به زندانی سلول انفرادی تلقی می شود.


بنا بر این گزارش، در روزهای اخیر زندانیانی که سید مصطفی تاج زاده را به صورت اتفاقی هنگام جابجایی دیده اند به شدت از وضعیت وی ابراز نگرانی کرده اند.


عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، در ۲ سال گذشته حداقل ۱۵ ماه در سلول انفرادی و ۲ نفره نگهداری شده که ۱۱ ماه آن مصداق روشن شکنجه سلول انفرادی و یا شکنجه ی تشدید شده ی سلول انفرادی بوده است.


به گفته ی کارشناسان و فعالان سیاسی، رفتار ماموران سپاهی مراقب تاج زاده نیز با وی بسیار بد است و شیوه برخورد اطلاعات سپاه با این چهره ی شناخته شده  سیاسی کاملا جنبه  انتقام گیری پیدا کرده است.


 

View Original Article

دادستان تهران خبر داد: دستگیری فرد هتاک به فائزه هاشمی  و یکی از عوامل سی دی ظهور نزدیک است






اعتصاب غذايی در زندان وجود ندارد






جــرس: درحالیکه بر خلاف ادعای دادستان کل کشور، فرد هتاک به فائزه هاشمی طی مصاحبه ای از عدم دستگیری خود و حضور فعال در محل کارش سخن گفته و بر هتاکی های خود افزوده، این بار دادستان تهران مجددا از بازداشت وی خبر داد.




دادستان عمومی و انقلاب تهران، همچنین پیرامون اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان در ایام تعطیلات، مدعی شد "تا جایی كه من اطلاع دارم اعتصاب غذایی وجود نداشته، چرا که قضات و دوستان ما مرتب به زندان‌ها سركشی می‌كنند."




این مقام قضایی همزمان از دستگیری یكی از عوامل فیلم جنجالیِ «ظهور بسیار نزدیك است»، اعلام وصول شكایت ریاست دولت علیه یك مداح معروف، احضار یك نفر در رابطه با شكایت مجمع تشخیص مصلحت از شهرداری خبر داد.




اعتراض زیادی از جانب علما و مراجع مطرح شد

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرست دادسرای ناحیه شش تهران، در جمع خبرنگاران پیرامون اقدامات دادستانی برای فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیك است»، گفت: در همان روزهای انتشار این سی‌دی، توجه ما به این موضوع جلب شد و علت هم این بود كه اعتراض زیادی از جانب علما و مراجع مطرح شد. تهیه‌كنندگان این سی‌دی فكر نمی‌كردند با واكنش گسترده‌ علما مواجه شوند.


دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان این‌كه دو اتهام "توزیع سی‌دی بدون مجوز" و "نشر اكاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" برای یكی از عوامل این فیلم پیش‌بینی شده، گفت: فعلا یكی از عوامل این سی‌دی بازداشت است و تحقیق در مورد سایر متهمان ادامه دارد. به نظر ما این سی‌دی فراتر از آن چیزی است كه آنها مطرح می‌كنند و هزینه‌های مالی آن نیز در حال بررسی است.




وی خطاب به برخی رسانه‌ها تذكر داد كه نباید اخبار را بدون اطلاع دادستانی منتشر كنند و اظهار عقیده كرد: این به معنی جلوگیری از درج اخبار نیست. توقع ما این است كه سایت‌ها و رسانه‌ها اخبار قضایی را با اطلاع ما منتشر كنند تا به خطا نروند. بازداشت این فرد بر اساس یك روند قضایی انجام شده و فعلا نیز در بازداشت به سر می‌برد.




عوامل مالی این سی‌دی هنوز شناسایی نشده‌اند

دادستان تهران یادآور شد: عواملی كه در تهیه و پشتیبانی مالی این سی‌دی نقش داشتند هنوز شناسایی نشده‌اند و این امر مستلزم تحقیقات بیشتر در این زمینه است. حسب اعلام آقایان هفت میلیون برای تهیه‌ این سی‌دی هزینه شده است ولی بر اساس گزارش‌های اعلامی این میزان بیشتر از آن چیزی است كه مطرح می‌شود. توزیع گسترده‌ دو میلیون نسخه سی‌دی در كشور بر اساس نقل‌هایی كه شده، بیشتر از اینها هزینه دارد.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این سوال كه "آیا مشخص شده كه تهیه‌كنندگان این سی‌دی به جایی وابسته بوده‌اند؟"، گفت: خودشان این را تكذیب می‌كنند ولی چنین كار گسترده‌ای حداقل بدون كار سازمانی مشخصی نمی‌توانسته صورت گیرد.




فرد هتاک به فائزه دوباره بازداشت شده است

خبرنگاری درخصوص پرونده‌ فحاشی به فائزه هاشمی سوال كرد كه دادستان تهران گفت: قبل از عید درخصوص این پرونده اقدام كردیم. این فرد چند روزی در بازداشت بود و در ملاقاتی كه خودم با این فرد داشتم وی اظهار تنبه كرد و گفت پس از اظهارات رهبری بسیار ناراحت شده كه چرا چنین كاری را انجام داده است. انتشار مطالب وی برای ما بسیار جای تعجب داشت. بر اساس همان اظهار ندامت و پشیمانی این فرد را قبل از عید آزاد كردیم و جای تعجب بود كه چرا مجددا حرف‌هایی زده كه موجب تاسف مردم و مسئولان شده است.




فیلمبردار هنوز در بازداشت مانده است

دادستان با ادعای این‌كه نباید اجازه دهیم فضای كشور به فضای اهانت تبدیل شود، از احضار مجدد این فرد و بازداشت وی خبر داد و اضافه كرد: نفر دوم این پرونده كه این فیلم را تهیه كرده، از قبل از عید بازداشت شده بود و هنوز آزاد نشده است. البته اقدامات تحقیقاتی از وی رو به اتمام است و به لحاظ تكمیل تحقیقات احتمال دارد كه آزاد شود. در این پرونده تا این لحظه افراد دیگری را شناسایی نكرده‌ایم.




شکایت رئیس دولت از مداح معروف

این مقام ارشد قضایی، با اشاره به حملات یکی از مداحان معروف تهران به رئیس دولت – به دلیل برخی نزدیکان وی- با بیان "این‌كه عده‌ای به خود اجازه دهند در هر منظر، منبر و مجمعی به دیگران اهانت كنند صد در صد خلاف مصلحت نظام است و جرم به شمار می‌رود"، اعلام كرد: شكایتی كه از سوی ریاست جمهوری علیه یكی از مداحان معروف تهران مطرح شده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام وصول شده و پرونده به یكی از بازپرسان ارجاع شده است.




گروهی جاسوس بازداشت شده اند

به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین نتایج پرونده‌ ضارب دكتر عباسی و عوامل ترور دكتر شهریاری، گفت: جز در مورد یك نفر كه در تلویزیون مصاحبه كرد، در این زمینه عواملی را شناسایی نكرده‌ایم اما حدود پانزده نفر كه در بخش‌هایی از این پرونده فعال بودند یعنی شبكه‌های جاسوسی اسراییل دستگیر و بازداشت شده‌اند. در مورد ضاربان و عاملان، غیر از این فرد هنوز فرد دیگری دستگیر نشده است .


وی درخصوص پرونده‌ شكایت مجمع تشخیص مصلحت نظام از شهرداری تهران نیز گفت: در چند هفته قبل تخریبی صورت گرفت كه این پرونده در دادسرا تحت رسیدگی قرار گرفته و یكی از عوامل آن نیز احضار شده است.




اعتصاب غذایی در کار نبوده است

در حالیکه تعدادی از زندانیان سیاسی طی یک ماه گذشته به دلایل مختلف دست به اعتصاب غذا زده بودند، از جعفری دولت‌آبادی در این خصوص سوال شد كه وی ادعا کرد: تا جایی كه من اطلاع دارم اعتصاب غذایی وجود نداشته است. قضات و دوستان ما مرتب به زندان‌ها سركشی می‌كنند.




وی همچنین افزود در این دوره ایجاب می‌كند كه نظارت بر زندانیان افزایش یابد. باید توجه داشت در حالیكه ظرفیت‌های مكانی هیچگونه افزایش نیافته اما جمعیت زندانیان افزایش یافته است و سرپرستان نواحی باید بازدید از زندان‌ها را از اقدامات ضروری خود بدانند.




رسانه ها حریم خود را حفظ کنند

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین هشدار داد: با توجه به نزدیك شدن به انتخابات رسانه‌ ها حریم خود را حفظ كنند و به دنبال آرامش مردم باشند. فضای اهانت و تهمت و تخریب یكدیگر زیبنده جامعه اسلامی نیست.

 

View Original Article

سفر نیمه تمام جوانفکر به هند












 جرس: بدنبال جنجال خبری استعفای وزیر اطلاعات و جعلی خواندن خبر مخالفت رهبری از سوی جوانفکر، وی با نیمه تمام گذاشتن سفرش به تهران بازگشت.





به گزارش ایرنا، مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد و مدیر‌عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی که جهت انجام یک دیدار رسمی از هند به دهلی نو سفر کرده بود صبح روز چهارشنبه با نیمه‌تمام گذاشتن سفر خود به تهران بازگشت.



علی‌اکبر جوانفکر به دعوت وزیر مشاور در امور خارجی هند، برای انجام یک دیدار ۴ روزه به این کشور سفر کرده بود.



این در حالی است که ازروز گذشته وبلاگ وی مسدود شده است. 

View Original Article

نامه رهبری به مصلحی: در انجام ماموریتهای وزارت اطلاعات اهتمام بخرج دهید








جرس: بدنبال گلایه های رئیس دولت از عملکرد وزارت اطلاعات و قبول استعفای وی، آقای خامنه ای در نامه ای خطاب به حیدر مصلحی وزیر اطلاعات از وی خواست بیش از پیش در انجام ماموریتهای وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهد.



















 



به گزارش خبرگزاری مهر، رهبری در نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات آورده است: «از شما می خواهم بیش از پیش در انجام مأموریتهای مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهید.» متن کامل و تصویر نامه، به شرح زیر است:



 


بسم‌الله الرحمن الرحیم

حجة‌الاسلام جناب آقای مصلحی دام توفیقه

وزیر محترم اطلاعات

 

استحکام و انسجام و روزآمدبودن دستگاه اطلاعاتی کشور یکی از پایه‌های مهم اقتدار نظام اسلامی است، لذا از شما می خواهم بیش از پیش در انجام مأموریتهای مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج داده و با سرمایه‌ عظیمی که آن وزارتخانه از نیروی انسانی توانمند و انقلابی و متدین و فن‌آوریهای روز برخوردار است و با حمایت دولت خدمتگزار و همکاری سایر نهادهای اطلاعاتی اجازه ندهید کوچکترین فترت و سستی در انجام وظائف قانونی آن دستگاه مهم پیش آید. برای شما و معاونان و مدیران محترم و همه‌ فرزندان عزیز انقلابی‌ام در وزارت اطلاعات دعا میکنم. موفق و مؤید باشد.

 

 

سیدعلی خامنه‌ای

30/فروردین/1390









 


View Original Article

خزعلی: احمدي‌نژاد مراقب اقدامات جريان نفوذي در دولت باشد







جرس: عضو مجلس خبرگان رهبري به حضور جريان انحرافي و نفوذي در دولت اشاره كرد و گفت: احمدي‌نژاد و همه مسئولان بايد از دستور رهبري پيروي كنند و جلوي نفوذ جريان انحرافي را در دولت بگيرند.










 ابوالقاسم خزعلي نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان رهبري در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مخالفت رهبری با بركناري وزير اطلاعات اظهار داشت: همه مسئولان موظفند از فرمايشات رهبري تبعيت كنند. 



وي بر همين اساس به حضور جريان انحرافي و نفوذي در دولت اشاره و تصريح ‌كرد: آقاي احمدي‌نژاد نبايد اجازه دهد كه نفوذي‌ها بر وي تأثير گذاشته و فرصت چنين برنامه‌ها و اقداماتي را داشته باشند. 



عضو مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه وقتي رهبر ی دستور داد كه آقاي مصلحي در سمت خود باقي بماند، هيچ كس حق تخلف از نظر وی را ندارد، خاطر‌نشان‌كرد: ما به‌طور قاطع از نظر رهبری حمايت مي‌كنيم. 

View Original Article

روشهای خوشمزه کردن غذا

1- ساقه های سفت کلم پیچ را جدا کنید و فقط برگ های نرم آنرا بخورید. خیلی راحت می توانید کلم پیچ را همراه با سایر سبزیجات در سالاد استفاده کنید یا کمی کلم پیچ خردشده به سوپ مورد علاقه تان اضافه کنید.



2- در همبرگر، کوفته، سس اسپاگتی و ماکارونی یا لازانیا، نیمی از گوشت مصرفیتان را با پروتئین سویا جایگزین کنید. ابتدا پروتئین سویا را با مایعی تشکیل شده از سوس گوجه فرنگی و شیر مخلوط کنید که مزه بهتری پیدا کند و بعد آنرا با مابقی گوشتتان مخلوط کنید. مطمئن باشید هیچکس تفاوت آن را نخواهد فهمید.



3- به جای شیرهای معمولی، یکبار هم شیر سویا را امتحان کنید. میوه یا آبمیوه مورد علاقه خود را به همراه کمی عسل یا شیره افرا برای شیرین تر کردن آن به شیرسویا اضافه کنید و خواهید دید که در کمتر از یک دقیقه نوشیدنی فوق العاده خوشمزه و سالم خواهید داشت.



4- لوبیا پخته را با کمی سس تورتیلا، مرغ، سبزیجات، سالسا و پنیر مخلوط کنید و غذایی فوق العاده خوشمزه خواهید داشت. برای خوشمزه تر کردن لوبیا چشم بلبلی هم می توانید موقع استفاده کمی سس سالسا تند به آن اضافه کنید.



5- سبزیجات نرمی مثل برگ چغندر یا اسفناچ وقتی پژمرده تر باشند، خوشمزه تر می شوند. آنها را با آب سرد خوب بشویید، بعد همه را در یک قابلمه بزرگ ریخته و 3 تا 5 دقیقه با حرارت متوسط بجوشانید. بعد آب آن را کامل گرفته و خرد کنید. سپس به همراه سیر خردشده، پنیر پارمسان، زنجبیل تازه یا پیاز خرد شده سرخ کنید.



6- برای بالا بردن سرعت و تسهیل استفاده می توانید از کنسرو این حبوبات استفاده کنید. فقط کافی است آن را زیر آب سرد بگیرید و قبل از اضافه کردن به غذا آن را آبگیری کنید.



7- سبزیجات تلخ تر مثل کلم پیچ یا سبزیجات خردل مزه قوی تری دارند. پس به جای دور ریختن این نوع سبزیجات، آنها را 8 تا 12 دقیقه بپزید تا مزه دلپذیرتری پیدا کنند. برای آنها می توانید از چاشنی ابلیمو، سیر، فلفل قرمز، یا سس گوجه فرنگی و سرکه استفاده کنید.




View Original Article

چای ذهن‌تان را باز می‌كند

نوشيدن حتي يك فنجان چاي در روز با كاهش سرعت تحليل رفتن سلول‌هاي مغزي و نيز هوشيار نگه داشتن مغز تا سنين سالخوردگي، براي مغز مفيد است.

هر نوع چاي مي‌تواند با تقويت سلول‌هاي مغزي در برابر آسيب‌ها براي مغز مفيد باشد.





كاتچينز تركيب طبيعي چاي است كه از سلول‌هاي مغزي در برابر پروتئين آسيب‌رسان به مغز محافظت كرده و در نتيجه توان ادراكي مغز را حفظ مي‌كند.

View Original Article

اکبرهاشمی رفسنجانی از تاخیر روس‌ها در راه اندازی نیروگاه بوشهر بشدت انتقاد کرد

اکبرهاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد شدید از تاخیر روس‌ها در راه اندازی نیروگاه بوشهرگفته است «به جای اینکه بیایند عذرخواهی کنند، با الفاظ رکیکی طلبکار می‌شوند.» پایگاه اطلاع‌رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی با انتشار یکی از سخنرانی‌های وی در اسفند ماه سال گذشته نوشته است که وی به صراحت نسبت به اوضاع سیاسی، اقتصادی و وضعیت بین‌المللی ایران هشدار داده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته ۳۴ سال است که از شروع ساخت نیروگاه بوشهر گذشته و نزدیک ۲۰ سال است که روس‌ها آمدند و پول‌های زیادی از ما گرفتند. وی میافزاید، «هر وقت بعد از مدتی بهانه‌ای می‌آورند و مقداری پول می‌گیرند و به بهانه‌هایی تأخیر می‌اندازند.» اظهارات تند آقای رفسنجانی علیه روسیه تاکنون به این صورت از سوی مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی مطرح نشده است.

View Original Article

آمريکا میگوید، بشار اسد به مطالبات مشروع مردم سوریه پاسخ دهد

دولت آمريکا روز سه‌شنبه از بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه خواست به مطالبات مشروع مردم پاسخ داده و به جای سرکوب آنها به درخواست‌هايشان توجه کند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، گفت: «آمريکا به شدت نگران عملکرد حکومت بشار اسد است و مردم سوريه خواهان تغييرات هستند که وظيفه رئيس دولت توجه به آن است، نه سرکوب مردم.» در همین حال گزارش‌ها از سوریه حاکی است در جريان تظاهرات روز دوشنبه در سوريه دست‌کم ۱۲ تن کشته شده‌اند. روز سه‌شنبه هم گزارش شد که در شهر حمص معترضان به ميدان اصلی شهر آمده و اعلام کردند تا زمان برکناری بشار اسد در اين ميدان باقی خواهند ماند.

View Original Article

یک کمیته مستقل، شمار کشته شدگان رویداهای مصر را 846 نفر اعلام کرد

یک کمیته مستقل ِ منصوب دولت مصر، شمار کشته شدگان اعتراضات مردم این کشور را 846 نفر اعلام کرد. این کمیته همچنین میگوید که پلیس مصر در برخورد با معترضان، شدت عمل زیادی نشان داده است. طی اعتراضات 18 روزه که در میدان تحریر قاهره و چند شهر دیگر مصر صورت گرفت، حسنی مبارک پس از سی سال ناچار به کناره گیری از ریاست جمهوری شد. درگزارش این کمیته شمار مجروحان قیام مصر بیش از 6000 نفر اعلام شده است. این گزارش میافزاید، بسیاری از کشته شدگان در میدان تحریر به ضرب گلوله تک تیراندازان که در ساختمانهای مجاور مخفی شده بودند، جان باخته اند.

View Original Article

۳ کشته در درگيری نيروهای امنيتی و معترضان در يمن

نيروهای امنيتی يمن بر روی تظاهرکنندگان معترض به حکومت آن کشور آتش گشودند و دست‌کم ۳ نفر را کشتند. در همين حال شورای امنيت سازمان ملل در آخرين ساعات روز سه‌شنبه به وقت نيويورک، تشکيل جلسه داد تا به اوضاع رو به وخامت يمن رسيدگی کند. گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گويند در تظاهرات دو ماه گذشته يمن که عليه حکومت علی عبدالله صالح، رئيس جمهوری آن کشور، بر پا شده دست‌کم ۱۲۰ نفر کشته شده‌اند.

View Original Article

رایزنی شورای همکاری خليج فارس برای حل بحران یمن

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، راه‌های خروج يمن از بحران را با نماينده حکومت یمن به بحث گذاشتند. در اين جلسه که رياست آن را شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات متحده عربی بر عهده داشت، دو طرف بر تلاش‌ها برای حصول اطمينان از رسيدن به امنيت و ثبات در يمن، تأکيد کردند. شورای همکاری خليج فارس در طرح خود برای حل بحران يمن، خواستار کناره‌گيری علی عبدالله صالح از قدرت و تنفيذ اختياراتش به معاون رئيس جمهوری شده است. در اين طرح مخالفان تعهد می‌کنند که با کناره‌گيری رئيس جمهوری، وی مورد تعقيب قانونی قرار نگيرد. نماينده مخالفان حکومت يمن نيز پيش از اين با نمايندگان کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس ديدار و گفتگو کرده بود.

View Original Article

هشدار شیخ الازهر به حکومت ایران

شيخ احمد الطيب، روحانی ارشد مصری و رئيس دانشگاه الازهر، حکومت ايران را از دخالت در امور اعراب برحذر داشت. وی گفت که ايران با دخالت در امور داخلی کشورهای عربی به تنش بين فِرَق اسلامی شيعه و سنی دامن می‌زند. خبرگزاری رسمی مصر، المنا، گزارش داد که شيخ احمد الطيب در عين حال از رهبران سه کشور عربی ليبی، يمن و سوريه خواسته است تا به آنچه «حرمت خون مسلمانان» خوانده، احترام بگذارند. اين رهبر مذهبی اهل سنت از رهبران اين کشورها خواسته تا در مواجهه با قيام‌های مردمی در کشورهايشان از توسل به خشونت و خونريزی خودداری کنند.

View Original Article

کاسترو از ریاست حزب کمونیست کوبا کناره‌گیری کرد







جرس: فیدل کاسترو تایید کرد که دیگر قصد ندارد در رهبری حزب کمونیست کوبا سمتی را عهده دار باشد.







 


 به گزارش خبرگزاري فرانسه از هاوانا ،اعلام كناره گيري 'فيدل كاسترو' پس از 45 سال رهبري حزب كمونيست اين كشور صورت گرفت.

اين اعلام كناره گيري، همزمان با ششمين نشست گنگره حزب كمونيست كوبا در جزيره اي در حوزه درياي كاراييب مهم تلقي شده است.


 وی در بیانیه ای که در همین رابطه در ارگان اینترنتی این حزب نوشت تاکید کرد حتی مایل به عضویت در کمیته مرکزی آن نیز نیست. در بخشی از بیانیه رهبر انقلاب کوبا آمده است: رائول می‌داند که من در حال حاضر نمی‌توانم هیچ سمتی را در حزب بپذیرم.




كاسترو 84 ساله از زمان شكل گيري حزب كمونيست كوبا در سال 1965 نقش دبير اولي كميته مركزي حزب را به عهده داشت. كميته مركزي حزب كمونيست كوبا مسير اصلي حكومت را در اين كشور تعيين مي كند.

وي در اين بيانيه نوشت: 'رائول هميشه همان كسي بود كه من از او به عنوان دبير اول حزب و فرمانده كل ياد كرده ام.' کاسترو 84 ساله ماه گذشته اعلام کرد به دلیل ضعف جسمانی از تمام سمت‌هایش در حزب کمونیست کناره گیری می کند.


گفتنی است فیدل کاسترو در ششمین کنگره حزب کمونیست کوبا نیز که روز گذشته برگزار شد غایب بود. قرار است در این کنگره اعضای کمیته مرکزی و رهبری جدید حزب انتخاب شود.

:

View Original Article

همسر خواستار:هر فشاری که بر معلم وارد شود عملا پایه های حکومت را می لرزاند







مژگان مدرس علوم

جرس: در حالی به روز جهانی معلم نزدیک می شویم که بسیاری از معلمان و فعالان فرهنگی تحت شرایط بسیار نامناسبی در زندان بسر می برند. از جمله این فعالان حقوق معلمان عبدالله مومنی، رسول بداقی، هاشم خواستار، محمد داوری هستند که با محرومیت از حقوق اولیه خود در زندان بسر می برند.
 







 

خانم مالکی فر با اشاره به شرایط دشوار زندان می گوید: " انتظار ما این است که قوه قضاییه مستقل عمل کند نه اینکه هر بار که برای مرخصی همسرم اقدام می کنیم به دادستان ارجاع می دهند و دادستان می گوید باید از اطلاعات استعلام شود و اطلاعات هم که جواب نمی دهد. از این طرف هم که به حوزه نظارت بر زندان می رویم می گویند ما استعلام کرده ایم اما برای کسی که دو سال زندان گذرانده چه نیازی به استعلام است؟! مسئولین بدانند هر فشاری که بر معلم بیاورند عملا پایه های حکومت خود را می لرزانند."




گفتنی است، هاشم خواستار در نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه زندان کتابی است که اگر بنویسی نوشتنش تمام نمی شود و اگر بخوانیم خواندنش تمام نمی شود، نوشته است: " آیا این زندان که مشابه آن در ایران کم نیست ننگ ملت ایران و بشریت نیست؟! زندان آیینه تمام نما از نحوه اداره کشور است و کشور هم بهتر از این اداره نمی شود، به کجا می رویم؟!"




متن کامل گفتگوی "جرس" با صدیقه مالکی فر همسر هاشم خواستار در پی می آید:




خانم خواستار با توجه به شرایط جسمانی نامناسب همسرتان لطفا از آخرین وضعیت جسمانی ایشان بگویید.




از نظر جسمی بهتر نشده اند. همان مشکلات جسمانی را دارند و مریض هستند وعلی رغم پیگیری هایمان مرخصی عید به ایشان ندادند. بخصوص که ایام عید برای زندانیان دو برابر زجرآور است، زیرا تعطیل است و زندانیان حق ملاقات و تلفن ندارند. خوب آدم سالم با شرایط زندان مریض می شود چه برسد به آقای خواستار که در سن پنجاه و هشت سالگی هستند و بیماری فشار خون و گوارشی دارند و بعد از عمل هم بلافاصله ایشان را به زندان منتقل کردند. آن روزهم در زندان، روز تعطیل بود و نه دستورالعمل از دکتر بیمارستان امام رضا گرفتند و نه دارویی به ایشان دادند و از آن زمان تاکنون هنوز بهبود نیافته اند.




در میان صحبتهایتان به شرایط نامناسب زندان اشاره کردید، آقای خواستارهم چندی پیش در نامه ای به رئیس قوه قضاییه با تشریح شرایط زندانها خواستار رسیدگی به وضعیت اسف بار زندان ها شدند آیا تاکنون پاسخی از سوی مسئولین به این نامه داده شده است؟




در ملاقاتی که با ایشان داشتیم گفتند یک نامه ای در رابطه با شرایط زندان نوشته اند و از طریق زندانبانان برای رئیس قوه قضاییه ارسال کرده اند. اما تاکنون هیچ پاسخی به این نامه داده نشده است.




با توجه به اینکه در آستانه روز جهانی معلم هستیم و آقای خواستار به عنوان یکی از معلمان زبده کشور خدمات ارزنده ای را در کارنامه فرهنگی خود دارند. نسبت به زندانی بودن همسرتان چه صحبتی با مسئولین دارید؟




من خودم هم یک فرهنگی بازنشسته هستم اما تصور نمی کردم یک معلم را با دستبند و پای بند روی تحت بیمارستان عمومی بیاندازند و اصلا این کار برای شخصیت یک معلم خوب نبود. من و همسرم از معلمانی بودیم که بارها تشویقی از وزیر و رئیس آموزش و پرورش دریافت کردیم یعنی با جان و دل کار کردیم و آقای خواستار از انقلابیون قبل از انقلاب هستند حالا نتیجه اینهمه سال خدمت فرهنگی زندان است؟! آقای خواستار همیشه می گویند که ما انقلاب کردیم که عقایدمان آزاد باشد اما می بینیم که ایشان را زندانی کرده اند.




انتظار ما این است که قوه قضاییه مستقل عمل کند نه اینکه هر بار که برای مرخصی همسرم اقدام می کنم به دادستان ارجاع می دهند و دادستان می گوید باید از اطلاعات استعلام شود و اطلاعات هم که جواب نمی دهد. از این طرف هم که به حوزه نظارت بر زندان می روم می گویند ما استعلام کرده ایم اما برای کسی که دو سال زندان گذرانده چه نیازی به استعلام است؟!




مسئولین بدانند هر فشاری که بر معلم بیاورند عملا پایه های حکومت خود را می لرزانند. من فکر می کنم خیلی از اطلاعاتی ها هم با این کارها مخالفند. خیلی از دست نوشته های همسرم که به بیرون از زندان می آید از او می پرسم به چه کسی دادی که به بیرون از زندان بدهد، می گوید به پای کبوتر می بندم تا همه با خبر شوند که ما در چنین جایی زندگی می کنیم.




چراغ ظلم و ظالم تا ابد نمی سوزد




اگر سوزد شبی سوزد، شب دیگر نمی سوزد




امیدوارم کسانیکه افرادی را بخاطر ابراز عقیده در زندان می کنند روزی به نتیجه کار خود برسند و سرافکنده شوند.




بعد از اینکه آقای خواستار را بازداشت و زندانی کردند واکنش دانش آموزان و اهالی فرهنگی شهرتان چه بود؟




خیلی از دانشجویان و فرهنگیان و کلا دگر اندیشان به ما سر می زنند و در ایام عید ما تمام وقت مهمان داشتیم. حتی از دانشجویان و فرهنگیانی که اصلا ما آنها را نمی شناختیم، اما بخاطر عقاید آقای خواستار و اظهار همدردی با ما آمده بودند. من جا دارد که از همین جا از تمام دانش آموزان و دانشجویان و معلمین تشکر و قدردانی کنم که هیچگاه ما را تنها نگذاشتند.




در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.




یک نوشته ای برای همسرم دارم:




من می دانم و تو هم می دانی بعضی لبخندها اشک هایی هستند که سرازیر نمی شوند،




تنها خوشحالیم در زندگی این است که کسی نمی داند از دوری تو تا چه حد غمگینم




در این آغاز بهار آرزوی سرور، سعادت و سربلندی برای همه می کنم،




حتی برای کسانیکه آنرا از ما گرفته اند




نیمه های شب در زندان بهترین زمان برای دعا کردن است،




از تو می خواهم در آن زمان شادی را به همه هدیه کنی حتی کسانیکه آنرا از تو و خانواده ات گرفته اند




به همه عشق بورز و آزادی و هدایت بخواه برای همه،




بخصوص آنها که زندانی ات کرده اند




و




بهار شو و بخند که هنوز خدا آن بالاست.




با تشکر و تبریک روز معلم به شما و همسر دربندتان.




من هم تشکر می کنم و انشالله روزی برسد که دیگر در کشورمان کسی برای عقایدش در زندان نباشد و بخصوص معلم در بند نداشته باشیم.


 


 

View Original Article

رئیس شورای ملی انتقالی لیبی با وزیر خارجه ایتالیا دیدار کرد

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در بنغازی، با فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا در رم دیدارکرد. وزیر خارجه ایتالیا پس از این دیدار از همه کشورها خواست این شورا به رسمیت بشناسند. مصطفی عبدالجلیل با رئیس جمهوری فرانسه در پاریس نیز گفتگو می کند. در همین حال، وزیر خارجه بریتانیا از اعزام مشاوران نظامی برای کمک به سازماندهی ارتباطات و لجستیکی نیروهای شورشیان در بنغازی خبر داد. اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی اعزام سربازانی برای همراهی کمک های بشردوستانه به لیبی است.

View Original Article

شکایت رسانه های اصولگرا از مشاور رئیس دولت






فیلترینگ سایت نزدیک به رحیم مشایی






جــرس: در پی وارد آوردن اتهام "دروغ گویی" و "جعل خبر"، از سوی مشاور محمود احمدی نژاد و مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت به تعدادی از رسانه های کشور (در جریان ماجرای استعفای وزیر اطلاعات)، این رسانه ها قصد شکایت از این مقام ارشد دولت را دارند.




سامانه خبری جهان نیوز در این زمینه نوشته است "اتهاماتی که از سوی علی اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری دولت به تعدادی از رسانه‌های کشور وارد شد، موضوع شکایت این رسانه‌ها است."


 


گفتنی است خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) که تحت مدیریت علی اکبر جوانفکر (مشاور محمود احمدی نژاد) می باشد، روز گذشته و در جریان برکناری استعفا گونه وزیر اطلاعات و ابقای وی از سوی رهبر جمهوری اسلامی، با نسبت دادن اتهاماتی به رسانه های دیگر ، خبری را تحت عنوان " شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف واقع، ارکان سناریوی تازه علیه دولت" منتشر کرد و آورد: "برخی از خبرگزاری های داخلی تحت انقیاد یک جریان خاص سیاسی با حذف خبر استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و قبول آن از سوی رئیس جمهور،بدون استناد به هیچ منبع مشخصی مدعی شدند که رهبری با کناره گیری مصلحی مخالفت کرده‌ و عوامل پشت پرده این ماجرا که مدیریت فضای رسانه ای را تحت کنترل خود دارند، به صورت فراگیری در محافل رسانه ای شایع کرده اند که نظر مخالف رهبری درخصوص کناره گیری مصلحی به رئیس جمهور ابلاغ شده است".




خبرگزاری دولت در انکار خبر ابقای وزیر اطلاعات با حکم رهبر افزود : "خبرگزاری های فارس، مهر و ایسنا ساعتی پس از انتشار خبرهای مربوط به قبول استعفای مصلحی از سوی رئیس جمهور، اقدام به حذف این خبر کردند و ساعتی بعد بدون آنکه منبع مشخصی را مستند خبر جدید خود قرار دهند، مدعی شدند که مصلحی در پست وزارت اطلاعات باقی خواهد ماند".




خبرگزاری دولت در این مطلب که هنوز در خروجی آن موجود است ، مدعی شده که " هر چند ابعاد این ماجرا هنوز روشن نیست، اما آشکارا چنین به نظر می رسد که سناریوی تازه ای برای وانمود سازی اختلاف نظر میان رئیس جمهور با رهبر فرزانه انقلاب درحال شکل گیری است ".




در ادامه این جنجال ها، خبرگزاری رسمی دولت، بعد از حذف خبر "دستور رهبری جهت ابقای وزیر اطلاعات"، اعلام کرد که تلاش خواهد نمود "تا عوامل فعال در پشت این ماجرا را شناسایی و آنها را به مردم معرفی کند".




همزمان با این موج، جوانفکر در مطلب مشابهی در وبلاگ خود – که بعدا مورد حمله و هک واقع شد- رسانه های منتشر کننده خبر ابقای وزیر را "دروغ پرداز و اقتدارگرا" خواند که "قصد دارند از رهگذر دروغ پردازی هماهنگ و یکپارچه ، رهبر را در مقابل یک خبر خلاف واقع اما منتسب به ایشان قرار دهند تا به زعم آنها وی مجبور به سکوت شود".




واکنش دیگر رسانه ها به اتهام های وارده از سوی جوانفکر

سامانه خبری جهان نیوز و طیف گسترده ای از رسانه های اصولگرا – که قریب به اتفاق آنها از حامیان دولت بودند- در چرخشی ناگهانی از عصر روز دوشنبه، نوک پیکان حملات خود را متوجه خبرگزاری رسمی دولت و در راس آن مشاور رئیس دولت کردند و پاسخ وی را به انحای مختلف درج کردند.




از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی در این روزنامه در خصوص بازتاب رسانه ای خبر قبول استعفای حیدر مصلحی و ابقای مجدد وی از سوی رهبری، به شدت از "باند انحرافی دولت که تیم رسانه ای دولت را قبضه کرده اند"، انتقاد کرده و پشت پرده فعالیت این تیم در جریان اتفاق فوق را فاش کرده است.


این یادداشت در حالی منتشر شد که چندی پیش نیز کیهان در تحلیلی حرکت تیم اسفندیار رحیم مشایی برای تصرف رسانه های دولت را کودتا عنوان کرده بود.




خبرگزاری فارس نیز با انتشار کاریکاتوری در خروجی این خبرگزاری به اتهامات وارده از سوی جوانفکر پاسخ داد.




در کنار خبرگزاری فارس پایگاه های خبری نظیر تابناک، خبرآنلاین، فردانیوز، جهان نیوز، الف، رجانیوز و عصر ایران نیز در فضای مجازی به این موضع خبرگزاری رسمی دولت واکنش نشان دادند.




پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز (طیف نزدیک به فاطمه رجبی) نیز طی مطلبی تحت عنوان تکرار سناریوی تشکیک در نظر رهبری، این‌بار در مورد ابقای وزیر اطلاعات به تقبیح این اقدام مبادرت کرد.




پایگاه اطلاع رسانی جهان نیوز (متعلق به علی زاکانی) نیز در دو عنوان مطلب جدا گانه تحت عناوین "ایرنا مجددا دستور رهبری را مولوی و ارشادی کرد " و" ایرنا چه خبر است؟ اعتراض خبرنگاران ایرنا به رفتار غیرحرفه ای و غیراخلاقی مدیران"به این موضوع پرداخت.


 


اما پایگاه اطلاع رسانی الف (متعلق به احمد توکلی) نیز با خبری تحت عنوان " دومین بی اعتنائی تاریخی به یک حکم حکومتی" به شدت از این اقدام جوانفکر انتقاد کرد.




اما در نقطه اوج این واکنش ها هک وبلاگ شخصی جوانفکر قرار داشت که هک کنندگان دلیل این کار را تعارض جدی جوانفکر با دولت احمدی نژاد خواندند و از جوانفکر و مشائی و بقائی خواستند که رئیس جمهور را رها کنند تا در معرض انتقاد حامیانش قرار نگیرد.




فیلترینگ سایت نزدیک به مشایی

در کنار موج حملات، تارنمای جهان نیوز اعلام کرد که "يكي از سايت هاي حامي اسفندیار رحيم مشائي نیز، به دليل حمله به وزير اطلاعات و يكي از مسئولين سابقه دار نظام و رئيس جمهور فيلتر شد."




جهان نیوز آورده است "اين رسانه وابسته به جريان انحرافي در گزارشي كه به شكل قابل ملاحظه اي نيز عليه نظام در رسانه هاي ضدانقلاب منعكس شده است نوشت كه رئيس جمهور به دليل ضدولايت فقيه بودن وزير اطلاعات خواسته كه وي را بركنار كند و در عباراتي كه توهين به رئيس جمهور هم محسوب مي شود نوشته رئیس جمهور مردمی و مکتبی در اقدامی انقلابی و شجاعانه که نشأت گرفته از تدبیر سیاسی و ولایت مداری ایشان است، ظهر روز یکشنبه پس از یک دوره چندماهه از دعوت وزیر محترم اطلاعات به اجرا نمودن منویات رهبری و پرهیز از تصمیمات جناحی، اقدام به عزل وی از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نمود."




گفتنی است درگیری میان طیف نزدیک به دولت و رسانه های اصولگرا، همچنان ادامه دارد.

 

View Original Article

دولت سوریه وضعیت فوق العاده را در این کشور لغو کرد

دولت سوریه پس از 46 سال، وضعیت فوق العاده را در این کشور لغو کرد. دادگاه امنیت کشور نیز منحل شده است. الغای وضعیت فوق العاده از خواست های اصلی مخالفان بود. ساعاتی پیشتر، وزارت کشور سوریه گروهای مسلح سلفی را مسئول ادامه اعتراض ها معرفی و تهدید کرده بود که معترضان بشدت سرکوب خواهند شد. بامداد سه شنبه، نیروهای امنیتی سوریه با تیراندازی به روی تحصن کنندگان در میدان اصلی شهر حُمص، دو نفر را زخمی کردند. روز یکشنبه 12 نفر در این شهر با شلیک گلوله ماموران کشته شده بودند.

View Original Article

سکوت آمریکا در برابر سرکوب معترضین در بحرین






جیم لوب






واشنگتن- به گفته تحلیل گران و مفسرین اگر پرزیدنت اوباما بخواهد واشنگتن را در قبال " خیزش آعراب" در یک " موقعیت صحیح تاریخ" قرار دهد، واکنش او نسبت به رویداد‌های اخیر در بحرین ، کار او را بسیار مشکل کرده است.




در حالی‌ که دولت او در رابطه با سرکوب معترضین در سوریه و یمن علنی موضع گرفته و بالاتر از آن در لیبی‌ خواهان تغییر رژیم شده است، ولیکن در مقابل تشدید سرکوب اکثریت شیعه و شخصیت‌های برجسته دموکراسی خواه توسط رژیم سلطنتی سنی بحرین به طور قابل توجهی انقباضی عمل کرده است.




شدیدترین موضع آمریکا تاکنون در قبال بحرین در سه شنبه شب توسط هیلاری کلینتون وزیر خارجه اتخاذ گردید. او در همایش جهانی‌ اسلامی-آمریکا در واشنگتن خواهان "برقراری یک سیستم سیاسی گردید که در آن حقوق و خواسته‌های کلیه اتباع بحرین بر آورده شود." وی خاطر نشان کرد که " توسل به نیرو‌های امنیتی‌ به تنهایی نمیتواند پاسخگوی چالش‌های" دولت باشد.




بر اساس گفته گروه‌های بین المللی حقوقی از زمان برقراری حکومت نظامی توسط دولت در ۱۵ مارس ، بیش از ۲۴ نفر توسط نیرو‌های امنیتی‌ کشته، و بیش از ۴۰۰ نفر دستگیر و یا مفقود شده اند. سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد سه نفر از محبوسین در هنگام اسارت کشته شده که حداقل یک نفر آن‌ها در " اثر تجاوز وحشیانه" جان خود را از دست داده است.




هفته گذشته این سازمان رژیم را متهم کرد که از طریق حملات شبانه به مناطق شیعه نشین و روستا‌ها " فضای رعب و وحشت " در مناطق فقیر نشین ایجاد می‌کند.




متخصصین منجمله پزشکان، وکلا و فعالین حقوق بشری از این گونه سرکوب‌ها در امان نبوده اند. فعالیت رسانه‌های گروهی مخالف دولت متوقف شده، وبلاگ نویسان دستگیر گردیده، روزنامه نگاران محلی به دادگاه کشیده شده و خبرنگاران خارجی اخراج گردیده اند. حتی ستارگان فوتبال به دلیل شرکت در یک تظاهرات مسالمت آمیز ، از تیم ملی‌ کنار گذارده شده و دستگیر گردیده اند.




به گفته توبی جونز یکی از متخصصین کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) در دانشگاه روتجرز" شرایط هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت رو به وخامت است. به نظر می‌‌رسد علاوه بر شکنجه و دستگیری‌های فله ای، رژیم نه‌ تنها به سرکوب ادامه داده بلکه به اقدامات خود شدت بخشیده است.




او اضافه می‌‌کند در حالی‌ که دولت ادعا دارد برای برقراری نظم و مقررات دست به چنین اقداماتی می‌‌زند، ولیکن به نظر می‌‌رسد انتقام گیری تنها دلیل ایجاد چنین وخامت اوضاع باشد.




ولی در کاخ سفید سکوت حاکم شده است. برخی از شاهدین معتقدند اوباما با سکوت خود یا به شرایط ایجاد شده تسلیم گردیده و یا از آن چشم پوشی می‌‌نماید.




این برداشت از اوضاع پس از سفر رابرت گیتز وزیر دفاع آمریکا در هفته گذشته به عربستان سعودی بیشتر تقویت گردید.سفر او جهت ترمیم مناسبات دوجانبه که درماه فوریه پس از آن که واشنگتن خواهان خروج حسنی مبارک از مسند قدرت شده بود، انجام گرفت. همچنین در ۱۴ مارس روز برقراری حکومت نظامی در بحرین، آمریکا در ابتدا با اعزام ۱۵۰۰ نفر نیرو از عربستان سعودی و امارات به آن کشور با نیت مساعدت به ملک حمد بن عیسی ال خلیفه جهت سرکوب قیام‌های دموکراسی خواهان مخالفت نموده و لذا روابط واشنگتن- ریاض به شدت به سردی گرائیده بود.




گیتز پس از ملاقات با ملک عبد الله برای اولین بار مدعی شد که " مدارکی موجود است که ایرانیان در صدد بهره برداری از اوضاع بحرین هستند."




اظهار نظر وی در تناقضی آشکار با موضع گیری قبلی او در حین سفرش به خلیج) فارس) سه روز قبل از برقراری حکومت نظامی که وی ادعای بحرین و عربستان مبنی بر حمایت تهران از نا آرامی‌ها را، رد کرده بود،است .




علاوه بر آن در پاسخ به سوالی که آیا در رابطه با حضور نیرو‌های عربستان در بحرین با پادشاه مذاکره‌ای انجام شد، گیتزصرفأ به اختصار گفت نه‌. همچنین رئیس پنتا گون اضافه نمود واشنگتن هیچ گونه برنامه‌ای برای جابجائی پایگاه دریایی خود از بحرین که ناوگان پنجم در آن مستقر است، ندارد.




به نظر می‌‌رسد سکوت نسبی آمریکا در قبال سرکوب در بحرین به دو دلیل استراتژیک عمده انجام می‌‌گیرد: اولا آمریکا مایل است که پایگاه و دیگر تاسیسات نظامی خود را در این کشور کوچک حفظ کند. ثانیا در نظر دارد از همسایه بزرگ آن یعنی عربستان سعودی ( که سرکوب نهضت‌های دموکراسی خواهان بحرین را روشی برای مقابله با حریف محلیش یعنی ایران می‌‌داند، ) حمایت نماید




یکی از مشاورین عبد الله که عضو مجلس شورا است، در هفته گذشته در ملاقاتی با یکی از مقامات آمریکا در رابطه با موضع عربستان سعودی در قبال وقایع منطقه گفت " اهمیت بحرین برای ما همانند اهمیت کوبا برای شما است."




ایران نیز از شیعیان به عنوان ابزاری برای پیاده کردن سیاست‌های ایرانی خود استفاده می‌‌کند." او اضافه کرد " مهمترین تاسیسات نفتی و پتروشیمی عربستان سعودی در ۶۰ مایلی بحرین واقع شده اند. لذا ما هیچگونه حق انتخابی نداریم."




ولیکن چنین تفکری و سکوت واشینگتن به طور آشکار می‌‌تواند نتایج معکوسی در سطوح مختلف به بار آورد. تحلیل گران امیدوارند که تام دونیلون مشاور امنیتی‌ اوباما در سفر این هفته خود به عربستان سعودی و امارات موضعگیری متفاوتی را در مقایسه با اظهارات هفته گذشته گیتز ارائه نماید




جونز معتقد است به دنبال تشدید سرکوب‌ها در بحرین وعدم وجود هیچ چشم اندازی برای اصلاحات واقعی در زندگی‌ شیعیان که ۶۰ تا ۷۰ در صد جمعیت آن کشور را تشکیل می‌‌دهند، سیاست افراطی غالب شده است.او به خبر گزاری سرویس اینتر پرس گفت : " من فکر نمی کنم که از نقطه‌ای که امکان بازگشت نداشته باشیم گذشته ایم و آن رادیکال شدن دائمی حرکت شیعیان است ولیکن از آن شرایط هم دور نیستیم. سفر دونیلون در این برهه زمانی بدان معنا است که احتمال دارد کاخ سفید مایل است که در باره حل این مشکل پافشاری بیشتری کند ولیکن این پیام باید سریعتر داده می‌‌شد."




در خارج بحرین، سرکوب مردم و دخالت و حمایت عربستان سعودی و امارات از آن ، ممکن است دیگر منافع آمریکا را در کشور‌های حاشیه خلیج ( فارس) به ویژ در عراق که مقامات کلیدی در دولت ائتلافی آن کشور و حتی نهاد‌های مذهبی مقیم نجف برای حمایت از شیعیان بحرین بسیج شده اند، را تحت تاثیر قرار دهد




کاس فریمن سفیر باز نشسته آمریکا در گفتگوی اخیرش با شورای تجاری آسیا در ریاض هشدار داد: " این دخالت به عراق که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌‌دهند و دارای روابط نزدیکی با ایران است بهانه می‌‌دهد که با ایران که از قیام شیعیان بحرین حمایت می‌‌کند، همکاری نماید.




او افزود " اتحاد اشکار بین بغداد و تهران اثرات مخربی بر امنیت خلیج (فارس) می‌‌ گذارد. و این در حالی‌ است که اهمیت استراتژیک بحرین را بسیاری از قدرت‌های خارج منطقه درست درک نمی‌‌کنند




بر اساس گفته کریس تونسینگ مدیر پروژه تحقیقات و اطلاعأت خاورمیانه (MERIP)  شکست واشنگتن در تقبیح سرکوب اعتراضات و تلاش برای آرام نمودن عربستان سعودی، موقعیت آمریکا را به عنوان قهرمان حقوق بشر و دموکراسی در منطقه خدشه دار کرده و در عوض آن کشور را به عنوان یک بازیگر غیر اخلاقی‌ و قلدر معرفی کرده است.او همچنین معتقد است که " همزمان با تحولات اعراب، در منطقه نسبت به نقش سعودی که اعراب را در هر مرحله‌ای با شدید‌ترین میزان سرکوب کرده، یک تنفر قوی و در حال تزاید مشاهده می‌‌شود. با توجه به زمان دو سفر گیتز به منطقه ، مردم تصور می‌‌کنند که آمریکا دلواپس عربستان که شریک استراتژیک اوست، می‌‌باشد و لذا در صدد است آن کشور را در مبارزه با قیام‌های در حال رشد متعادلتر سازد.


 


از طرف دیگر او اضافه نمود" یک سوء ظن قوی وجود دارد که حد اقل از نظر تاکتیکی به بحرین و سعودی اجازه داده شده که شدیدترین نوع برخورد را با معترضین نموده در مقابل آن‌ها نیزاز طرح برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی‌ حمایت نمایند."




 خبر گزاری سرویس اینتر پرس


 

View Original Article

رائول کاسترو به دبیراولی حزب کمونیست کوبا برگزیده شد

در نشست اعضای حزب کمونیست کوبا، رائول کاسترو رهبر کنونی این کشور به دبیراولی حزب کمونیست کوبا برگزیده شد. طی 46 که از تشکیل این حزب می گذرد، این نخستین بار است که فیدل کاستروی 84 ساله، خود را نامزد این مقام نکرده است. فیدل کاسترو اما روز سه شنبه با حضور غیرمنتظره خود، با استقبال و کف زدن های طولانی ِ بیش از یک هزارتن از نمایندگان حزب کمونیست روبرو شد. به رغم وعده های اخیر رائول کاسترو مبنی بر استفاده از جوانان در امور دولتی، معاون اول او در حزب، "رامون ماخادو ونتورا" 80 سال دارد و معاون رییس جمهوری "رامیرو والدس" 78 ساله است. در بین اعضای 15 نفره هیات رییسه حزب کمونیست کوبا، تنها چند فرد کم سال تر حضور دارند.

View Original Article

میزان حملات تروریستی در اروپا، 21 درصد کاهش یافته است

سازمان اطلاعات ِ جنایی اتحادیه اروپا (اوروپُل) با انتشار گزارشی اعلام کرد که در سال 2010میزان حملات تروریستی در اروپا، 21 درصد کاهش یافته است. در این گزارش که روز سه شنبه منتشر شده، آمده است که سال گذشته 249 حمله تروریستی در 9 کشور عضو اتحادیه اروپا صورت گرفته که منجر به کشته شدن هفت نفر شده است. بسیاری از این حملات توسط گروههای جدایی طلب انجام شده و تنها سه حمله از سوی گروههای اسلامگرای افراطی صورت گرفته است. برپایه این گزارش، شمار افرادی که به خاطر مسایل تروریستی بازجویی شده اند، نسبت به سال گذشته میلادی، دو درصد کاهش داشته است. 179 مورد از 600 مورد بازجویی ها با آنچه که "تروریسم اسلامی" خوانده شده مرتبط بوده است.

View Original Article

یک نماینده مجلس می گوید، نرخ واقعی بیکاری در ایران بالای ۳۰ درصد است

عبدالرضا ترابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، «نرخ واقعی بیکاری در ایران را بالای ۳۰ درصد» اعلام کرد. وی با اعلام این مطلب افزود که «مهم‌ترین چالشی که اکنون کشور را تهدید می‌کند نرخ بالای بیکاری است». با توجه به اینکه وزیر کار و امور اجتماعی، جمعیت فعال ایران را حدود ۲۵ میلیون نفر ذکر کرده،‌ نرخ ۳۰ درصدی بیکاری به معنی وجود دست کم هفت ونیم میلیون نفر بیکار در ایران است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی نیز اخیرا تعداد بیکاران در ایران را دو و نیم میلیون نفر اعلام کرد که با این حساب به گفته او نرخ بیکاری در ایران در حدود ۹٫۷۵ درصد است.

View Original Article

ایران منشور کوروش را به موزه بریتانیا در لندن بازگرداند

منشور کوروش که از سوی موزه بریتانیا در لندن برای نمایش عمومی در موزه ملی ایران به تهران قرض داده شده بود، پس از هفت ماه به بریتانیا بازگشت. این منشور پیشتر و در زمان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله که محمدرضا شاه پهلوی برگزار کرد به مدت ۱۰ روز به ایران بازگردانده شده و به نمایش درآمده بود. منشور کوروش پس از سال‌ها در ۱۹ شهریور سال ۱۳۸۹ به امانت به ایران داده شده و به نمایش عمومی درآمد. به گزارش وب‌سایت کانون پژوهش‌های ایران باستان، بر اساس توافق‌های اولیه قرار بود این منشور فقط چهار ماه در ایران به معرض نمایش عمومی درآید، اما پس از انجام رایزنی‌ها با موزه بریتانیا این زمان تا پایان فروردین‌ ۱۳۹۰ تمدید شد. منشور کوروش، استوانه‌ای با ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض است. از این استوانه به عنوان «نخستین منشور جهانی حقوق بشر» نیز نام برده می‌شود.

View Original Article

ویدیو - تظاهرات زنان در یمن بعد از سخنان رییس جمهور






گزارش سی ان ان

دلیل ناراحتی زنان سخنان رییس جمهور علی عبدالله صالح بین هوادارانش میباشد که در آن سخنان حرکت و تظاهرات زنان را مخالف فرهنگ یمن و غیردینی خوانده بود و از زنان خواسته بود که در خانه بمانند.
 
 







View Original Article

عقب نشینی حکومت سوریه در برابر معترضین؛ لغو وضعیت فوق العاده پس از حدود نیم قرن







جــرس: در پی فراگیر شدن اعتراضات مردم سوریه علیه حکومت آن کشور، رئیس جمهور سوریه با لغو قانون وضعیت اضطراری که مدت قریب به پنجاه سال در این کشور مورد اجرا قرار گرفته و به موجب آن امکان بازداشت مخالفان و فعالان فراهم بود، به اولین خواستۀ مخالفین و معترضین تن داد.









این درحالی است که تا کنون بالغ بر ٢٢۰ تن در جریان اعتراضات چهار هفته اخیر آن کشور جان باخته و گروه زیادی زخمی و بازداشت و ربوده شده اند، و هزاران تن از مخالفان حکومت نیز، با تصرف میدان اصلی شهر «حمص»، سومین شهر بزرگ این کشور، نه تنها خواهان لغو وضعیت اضطراری، بلکه خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی شده اند.




خبرگزاری ها امروز اعلام کردند که همزمان با اعلام لغو وضعیت فوق العاده، ماموران امنیتی برای درهم شکستن تجمع و تصرف هزاران تن از مخالفان در میدان اصلی شهر «حمص»، متوسل به تیراندازی شدند.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور سوریه قبل از اعلام خبر لغو قانون وضعیت اضطراری، در بیانیه ای ازمردم این کشور خواسته بود که از برگزاری هرگونه گردهمایی، تظاهرات و تحصن خودداری کنند و در بیانیه  هشدار آمیز دولت خاطرنشان شده است که حفظ ثبات و امنیت کشور نباید بر آن لطمه ای وارد شود.




حکومت سوریه علاوه بر لغو قانون وضعیت اضطراری که بر اساس آن دولت می توانست در هر زمان و حالتی و به راحتی مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر را زندانی کند، همچنین مجبور شد دادگاه امنیت کشور را که مسئول محاکمه زندانیان سیاسی بود، لغو نماید.




منابع خبری به نقل از مخالفان گفته اند که لغو قانون وضعیت فوق العاده به معنای پایان اعتراضات در سوریه نخواهد بود . همزمان امروز اعلام شد که نیروهای امنیتی به متحصنین در شهر حمص تیراندازی کرده و پس از هجوم به میدان اصلی شهر که در اختیار مردم می باشد، قصد متفرق کردن آنها با گاز اشک آور را داشتند، که موفق نشدند.




خبرگزاری بی بی سی اعلام کرده است که تصاویر ویدئویی تائید نشده ای از سوریه به دست رسیده است که نشان می دهد امروز سه شنبه، سربازان ارتش اقدام به تیراندازی به مردم می کنند.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، طی اعتراضات دو روز گذشته در شهرهای مختلف سوریه، گروه زیادی از معترضان کشته و زخمی و ربوده شده اند.

 

View Original Article

کاسترو از ریاست حزب کمونیست کوبا کناره‌گیری کرد







جرس: فیدل کاسترو تایید کرد که دیگر قصد ندارد در رهبری حزب کمونیست کوبا سمتی را عهده دار باشد.







 


 به گزارش خبرگزاري فرانسه از هاوانا ،اعلام كناره گيري 'فيدل كاسترو' پس از 45 سال رهبري حزب كمونيست اين كشور صورت گرفت.

اين اعلام كناره گيري، همزمان با ششمين نشست گنگره حزب كمونيست كوبا در جزيره اي در حوزه درياي كاراييب مهم تلقي شده است.


 وی در بیانیه ای که در همین رابطه در ارگان اینترنتی این حزب نوشت تاکید کرد حتی مایل به عضویت در کمیته مرکزی آن نیز نیست. در بخشی از بیانیه رهبر انقلاب کوبا آمده است: رائول می‌داند که من در حال حاضر نمی‌توانم هیچ سمتی را در حزب بپذیرم.




كاسترو 84 ساله از زمان شكل گيري حزب كمونيست كوبا در سال 1965 نقش دبير اولي كميته مركزي حزب را به عهده داشت. كميته مركزي حزب كمونيست كوبا مسير اصلي حكومت را در اين كشور تعيين مي كند.

وي در اين بيانيه نوشت: 'رائول هميشه همان كسي بود كه من از او به عنوان دبير اول حزب و فرمانده كل ياد كرده ام.' کاسترو 84 ساله ماه گذشته اعلام کرد به دلیل ضعف جسمانی از تمام سمت‌هایش در حزب کمونیست کناره گیری می کند.


گفتنی است فیدل کاسترو در ششمین کنگره حزب کمونیست کوبا نیز که روز گذشته برگزار شد غایب بود. قرار است در این کنگره اعضای کمیته مرکزی و رهبری جدید حزب انتخاب شود.

:

View Original Article

۱۳۹۰ فروردین ۲۵, پنجشنبه

برگزاری نشست اضطراری بین المللی در قطر پیرامون وضعیت لیبی







همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه حکومت لیبی توسط اتحادیه اروپا

جــرس: در حالیکه محاصره و گلوله باران انقلابیون لیبیایی توسط قوای حکومتی همچنان ادامه دارد، در نشستی بین المللی که روز چهارشنبه پیرامون وضعیت لیبی و با حضور نمایندگان مخالفین معمر قذافی در قطر برگزار شد، امیر قطر هشدار داد که با گذشت زمان، تعداد قربانیان در لیبی بیشتر خواهد شد و این کشور با بحرانی انسانی روبرو است.









به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان انقلابیون لیبی، که هدفشان سقوط حکومت معمر قذافی است نیز، در این نشست دیپلماتیک در سطحی بالا شرکت کرده اند و در طول این نشست با گروه تازه‌ای که نامش "گروه تماس" است ملاقات و گفت و گو کرده اند.




خبرگزاری آلمان اعلام کرده است که محمود شمام، سخنگوی اپوزیسیون لیبی، پیش از این نشست در دوحه گفت "شورای ملی اپوزیسیون لیبی برای تامین نیازمندی‌های اساسی مردم در مناطق آزاد شده، نیازمند کمکی یک و نیم میلیارد دلاری است. وی افزود که این کمک از محل صدور نفت پرداخت خواهد شد."




گفتنی است تا کنون چند کشور، از جمله قطر و فرانسه، «شورای ملی» شورشیان لیبی را به عنوان نماینده‌ی مشروع مردم این کشور به رسمیت شناخته‌اند. نمایندگان این شورا در نشست دوحه تلاش خواهند کرد کشورهای بیشتری آنان را به رسمیت بشناسند.




شمام گفت انقلابیون لیبی در حال حاضر میدان‌های نفتی زیادی را تحت کنترل خود دارند که از آن‌ها روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌شود، ولی حجم کوچکی از این میزان نفت می‌تواند به خارج صادر شود.


سخنگوی «شورای ملی» افزود، انقلابیون با کمک قطر موفق شده‌اند در ماه جاری حدود یک میلیون بشکه نفت به خارج صادر کنند. به گفته‌ی وی، مهم تامین امنیت لوله‌ها و میدان‌های نفتی است و معاملات نفتی را می‌توان به آینده موکول کرد.




بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، علاوه بر شورای ملی دوره انتقال که متعلق به انقلابیون لیبی است، «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد و «موسی کوسا»، وزیر خارجه سابق لیبی نیز كه به انگلیس فرار کرده، در این نشست حضور خواهد داشت و به گروه تماس بین‌المللی مشاوره خواهد داد.




گروه تماس در ۲۹ مارس پس از نشستی در سطح وزیران در لندن تشکیل شد. این گروه  متشکل از کشورهایی است که عمدتا در عملیات برای به کرسی نشاندن قطعنامه‌ی شورای امنیت در مورد لیبی شرکت دارند. در این گروه حدود ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی و از جمله سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه‌ی عرب شرکت دارند.




گروه تماس در نشست قطر درباره حمایت سیاسی و مالی از مخالفان قذافی و همینطور نحوه عملیات ناتو در لیبی گفتگو خواهد کرد.




آسوشیتدپرس گزارش داده است كه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست سه‌شنبه خود در «لوکزامبورگ» تصمیم گرفتند تحریم‌های بیشتری را علیه «معمر قذافی» و دولت لیبی به اجرا بگذارند و در بیانیه‌ای که پس از پایان این نشست منتشر گردید، به تحریم ۲۶ شرکت و دو تن از مقام‌های دولت لیبی اشاره شده است.




اتحادیه اروپا تا کنون ۴۶ شرکت را که بیشتر آنها مربوط به صنایع نفت و گاز لیبی هستند، تحریم کرده و مجازات‌هایی برای ۳۸ تن از مقام‌های ارشد و نزدیکان معمر قذافی در نظر گرفته است. منع سفر به اروپا و مسدود ساختن دارائی‌های این افراد از جمله مجازات‌های اتحادیه اروپا علیه لیبی است.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در سخنان خود در نشست روز چهارشنبه قطر، خواهان حضور کشورهای بیشتر در ائتلاف برای انجام حملات هوایی در لیبی شد و خاطرنشان کرد "اگر چه درگیری مخالفان با معمرقذافی از نظر نظامی به بن بست رسیده است اما هنوز می توان با استفاده از دیپلماسی و تحریم، فشار بر رهبر لیبی را بیشتر کرد."




گفتنی است بریتانیا و فرانسه هر دو خواهان بیشتر شدن عملیات هوایی ناتو در لیبی هستند در حالی که ناتو اعلام کرده است با توجه به امکاناتی که نیروهایش در اختیار داشته، عملیات ناتو در لیبی قابل قبول بوده است.




بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ایتالیا هم اعلام کرده است جامعه جهانی باید گزینه کمک نظامی به مخالفان معمر قذافی را در نظر گیرد. موریتزیو ماساری، سخنگوی وزیر خارجه ایتالیا در حاشیه این نشست گفت: "کمک تسلیحاتی به مخالفان، بدون شک یکی از موضوعات مورد بحث در این جلسه است."


لازم به یادآوری است طبق گزارش منابع حقوق بشری و بین المللی، و همچنین اظهارات دبیر کل سازمان ملل، از آغاز بحران در لیبی، حدود ۴۹۰ هزار نفر این کشور را ترک کرده اند و حدود ۳۳۰ هزار نفر مجبور به مهاجرت در داخل این کشور شده اند.


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست گفت بیش از نیمی از جمعیت لیبی ممکن است نیاز به کمک های بشردوستانه داشته باشند.




آقای بان ضمن بد تر خواتدن وضعیت مردم لیبی گفت: "در بدترین شرایط ممکن است نیاز به کمک به سه میلیون و ششصد هزار نفر باشد."




بان درباره برخورد سیاسی با بحران لیبی گفت که جامعه جهانی باید در برخورد با این کشور"هم صدا" باشد.




نشست قطر در شرایطی برگزار می‌شود که حمله‌های نیروهای دولتی و طرفداران سرهنگ قذافی به شهر مصراته ادامه دارد. این شهر که تحت کنترل نیروهای مخالف دولت لیبی است، برای بیش از ۶ هفته است که در محاصره قرار دارد و گروه های مدافع حقوق بشر هشدار داده‌اند که ساکنان آن با کمبود منابع غذایی و دارو روبه‌رو هستند.


نیروهای وفادار به قذافی که این شهر را محاصره کرده‌اند شب گذشته نیز مواضع شورشیان را به شدت بمباران کردند و خبرگزاری رسمی لیبی از قول وزارت خارجه‌ی این کشور به کشورهای خارجی هشدار داده است، در صورت حمله‌ی زمینی به نیروهای دولتیِ لیبی جهت حمایت از مخالفان، با "مقاومت سرسختانه"ای روبرو خواهند شد.


 


 


 







View Original Article

محکومیت فواد سجودی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به هشت سال حبس تعزیری













جــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، فواد سجودی فریمانی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این حکم در حالی صادر شده که این دانشجوی مقطع دکترا پس از آزادی از زندان به‌دلیل فشارهای وارده در بند ۲-الف سپاه در زندان اوین در بیمارستان اعصاب و روان مهرگان تهران بستری شده بود.


سجودی در تاریخ ۲۳ شهریور سال گذشته بازداشت و به بند ۲-الف سپاه در زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ ۲۸ آذر با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.


گفتنی است فواد سجودی فریمانی دانشجوی کارشناسی ‌ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک است که دوران کارشناسی خود را در دانشگاه شریف گذرانده است. این دانشجو پذیرفته شده دوره دکترای مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی گذشته بوده که با توجه به بازداشت وی در روزهای آغازین سال تحصیلی، از ادامه تحصیل محروم شد.


 

View Original Article

واکنش تند کمیسیون امنیت ملی مجلس به اظهارات تهدیدآمیز دیپلمات عربستان












جــرس: در واکنش به اظهارات یکی از دیپلمات های ارشد عربستان در تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به اظهارات وی که گفته ‌بود "ایران بهتر است دست به آزمایش قدرت ما نزند، چرا که توان رویارویی خواهیم داشت" واکنش نشان داد.




احمد القَطان، سفیر عربستان سعودی در مصر، اوایل هفته جاری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحیات مصر گفته بود: "جمهوری اسلامی بهتر است دست به آزمایش قدرت ما نزند، چرا که اگر ایران بخواهد منطقه خلیج [فارس] را بی‌ثبات کند ما توان رویارویی نظامی با ایران را داریم."




به گزارش مهر، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهارات سفیر عربستان را "سیاست آمریکا و اسرائیل" دانست و گفت: "سیاست ما در منطقه خلیج فارس مقابله و ورود به فاز نظامی نیست و این را همه کشورهای منطقه می‌دانند."




وی افزود: "این ادبیات زیبنده کشورهای منطقه نیست و جمهوری اسلامی در عین اقتدار نظامی و استقلال سیاسی معتقد به داشتن رابطه خوب با همه کشورها به‌خصوص همسایگان است."




بروجردی در ادامه درخصوص سخنان سفیر عربستان در مصر گفت: "این دقیقا سیاست آمریکا و اسرائیل است که توسط سفیر عربستان مطرح شده ‌است."




رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: "اگر عربستان این اشتباه تاریخی را در اشغال خاک بحرین مرتکب نمی‌شد، تنش‌های سیاسی فعلی نیز به وجود نمی‌آمد."




به دنبال بروز اعتراض‌های بحرین که از ۱۴ فوریه آغاز شده، نیروهای سعودی، امارات متحده، قطر و کویت بنا به درخواست خاندان آل خلیفه وارد بحرین شدند تا در مهار اوضاع به حکومت بحرین کمک کنند.






در ارتباط با مسائل بحرین احمد القطان، سفیر سعودی در مصر، در مصاحبه خود با «الحیات» گفته بود: "بحث بحرین ما را به مسئله ایران می‌رساند ... متأسفانه دسیسه‌های ایران در خلیج [فارس] پایانی ندارد... آنها هنوز که هنوز است در رؤیای شاهنشاهی ایران هستند."




سفیر عربستان در مصر «امنیت» خلیج فارس را خط قرمز عربستان سعودی نامید و اظهار داشت که "وضعیت مرتبط با ایران در منطقه هراس‌انگیز است... ایران سال‌های سال است جزایر امارات متحده عربی را اشغال کرده و هرگونه صحبت در مورد آنها را رد می‌کند و داوری بین‌المللی را هم نمی‌پذیرد."




وی در ادامه اظهار داشت که ایران در فصول مختلف حج نیز برای عربستان "مشکل" ایجاد کرده و "باعث آشوب" شده‌است.




گفتنی است در حالی که مناسبات جمهوری اسلامی با شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، عربستان، بحرین و امارات به تیرگی گراییده، روح‌الله حسینیان، نماینده حامی دولت در مجلس، خواستار آن شده است که دولت ایران در مقابل اعزام نیروهای سعودی به بحرین، باید به گزینه نظامی تدبیر کند.


 

View Original Article

مهمترین جایزۀ انجمن قلم آمریکا برای نسرین ستوده













جــرس: در هفتمین ماه از بازداشتِ نسرین ستوده، فعال حقوق بشری و وکیل مدافع زندانیان سیاسی در ایران، انجمن قلم آمریکا، این فعال جنبش زنان را به عنوان برندۀ جایزۀ ۲۰۱۱ انجمن قلم/جایزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسمیت اعلام کرد.




ستوده در تاریخ ۱۳ شهریور سال گذشته دستگیر شده و به ۱۱ سال زندان برای دفاع صریح خویش از موکلانش که بیشتر آنها بعد از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ دستگیر شدند، و همچنین برای مصاحبه هایی که با سازمانهای حقوق بشری و مطبوعات در این خصوص انجام داده بود محکوم شده است.




به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، این جایزه، که برای احترام به چهره های ادبی بین المللی که به دلیل اقدام به و یا دفاع از حق آزادی بیان مورد آزار قرار گرفته و یا زندانی شده اند بر پا شده است، در برنامه سالانۀ انجمن قلم در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ در موزۀ تاریخ طبیعی شهر نیویورک اعطاء خواهد شد. برندۀ جایزۀ صلح نوبل شیرین عبادی، دوست نزدیک و همکار خانم ستوده، در برنامه انجمن قلم در ۶ اردیبهشت حاضر خواهد شد و جایزه را از طرف او خواهد پذیرفت. خانم عبادی، نویسندۀ کتاب بیداری ایران و کتاب خاطرات به تازگی منتشرشدۀ “قفس طلایی: سه برادر، سه انتخاب، یک سرنوشت” برای انجام مصاحبه در خصوص این رویداد آمادۀ مصاحبه خواهد بود.




کوآمه آنتونی آپیا، رییس انجمن قلم آمریکا گفت: “نسرین ستوده نه تنها مظهر روح جایزۀ انجمن قلم/جایزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسمیت است، بلکه مظهر روح این سال استثنایی نیز هست. وی افزود: “به عنوان یک نویسنده، به عنوان یک فعال، و به عنوان یک وکیل، او خود را وقف یک ایدۀ ساده و نیرومند کرده است: این اصل که حقوق تضمین شده توسط قانون مطلق هستند و متعلق به همگان می باشند. در لحظه ای که زنان و مردان سراسر جهان بطور مسالمت آمیز به حمایت از یکدیگر ایستاده اند تا این حقیقت بسیار اساسی را مجددا از آن خود سازند، او در یکی از بدنام ترین زندانهای جهان است و این مایۀ شرم دولت ایران است. با تقدیم این جایزه، ما احترام خود را به او ادا می کنیم و همراه با میلیونها ایرانی که وی از حقوق آنها دفاع می کند و منشاء الهام آنها شد می ایستیم و از افراد و دولت های سراسر جهان می خواهیم تا در درخواست برای آزادی فوری وی به ما بپیوندند.”




نسرین ستوده که ۴۷ سال سن دارد و مادر دو فرزند خردسال است، فعالیتهای خود را به عنوان کنشگر در سال ۱۳۷۰ به عنوان تنها نویسندۀ زن نشریۀ ملی- مذهبی دریچۀ گفتگو آغاز کرد. یکی از اولین پروژه های وی آماده ساختن چندین مصاحبه، گزارش و مقاله در خصوص زنان ایرانی به مناسبت روز بین المللی زن بود که مرجع تصمیم گیری نشریه کلیۀ مقالات وی را رد کرد. پس از اتمام درجۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ حقوق بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی، نسرین ستوده در امتحان کانون وکلا در سال ۱۳۷۴ قبول شد اما هشت سال طول کشید تا بتواند پروانۀ وکالت بگیرد و در این دوره روی روزنامه نگاری تمرکز پیدا کرد و در چندین روزنامۀ اصلاح طلب مانند روزنامۀ جامعه مشغول به کار شد. وقتی بالاخره در سال ۱۳۸۲ پروانۀ وکالت خویش را دریافت کرد، زمینۀ کاری خود را حقوق زنان و کودکان قرار داد و همچنین به نوشتن مقالات در بارۀ این مسایل ادامه داد. موکلان وی شامل فعالان حقوق زنان که در میان آنان می توان از جمله فعالان کمپین خانه به خانۀ یک میلیون امضاء برای تغییر، روزنامه نگارانی مانند عیسی سحرخیز، فعالان سیاسی مانند حشمت الله طبرزدی، از سازمان جبهۀ دموکراتیک، و شخص شیرین عبادی نام برد. وی همچنین وکالت نوجوانانی که بدلیل جرایمی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده اند به اعدام محکوم شده اند، و فعالان معترض ایرانی که در سرکوب بعد از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ دستگیر شده اند را به عهده داشته است.




در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۸۹، ماموران امنیتی به منزل و محل کار نسرین ستوده حمله کردند و پرونده ها و اسناد وی را ضبط کردند. در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹، وی به دادسرای ویژۀ زندان اوین احضار شد و سپس به اتهام “تبلیغ علیه نظام،” “همکاری با مرکز مدافعان حقوق بشر،” و “توطئه برای برهم زدن نظم عمومی” دستگیر شد. وی از دسترسی به وکیل خود منع شد و ملاقات های وی با خانواده اش ظرف چندین ماه پس از دستگیری اش بسیار محدود بودند.




در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۹، شعبۀ ۲۶ دادگاه انقلاب نسرین ستوده را به مجموع ۱۱ سال زندان– یک سال برای “تبلیغ علیه نظام” و مجموع ده سال برای “اقدام علیه امنیت ملی،” و “عدم رعایت حجاب اسلامی در یک فیلم سخنرانی” محکوم کرد. دادگاه همچنین وی را از حرفۀ وکالت و از سفر به خارج از کشور به مدت ۲۰ سال محروم کرد، محکومیتی که بعد از آزادی وی از زندان آغاز خواهد شد و عملا وی را در ایران محصور نموده و از ادامۀ حرفه اش برای باقی عمرش منع خواهد کرد.




از زمان دستگیری اش تا کنون، برای اعتراض به بازداشت و بد رفتاری داخل زندان اوین، نسرین ستوده بارها دست به اعتصاب غذا زده است و حتی یک بار به مدت ۱۱ روز از پذیرفتن آب نیز امتناع کرده است. طبق گزارشات، وی مقدار قابل توجهی وزن از دست داده است و سلامتی وی به شدت ضعیف شده است. وی در بند ۲۰۹ زندان اوین، جایی که اکثر مدت بازداشتش را در آنجا در سلول انفرادی گذرانده است به سر می برد. ستوده هنوز در انتظار تصمیم دادگاه تجدید نظر در خصوص پروندۀ خویش می باشد.




امروزدر زمان اعلام جایزه اش در نیویورک، مدیر برنامۀ آزادی برای نوشتن، لاری سیمز “روحیۀ سازش ناپذیر نسرین ستوده در مبارزه برای عدالت، تساوی، و حکومت قانون در ایران” را ستود.




لاری سیمز گفت: “ازهمان آغاز، نسرین ستوده اصرار بر بیان واقعیت های ناگفتۀ ایران پس از انقلاب داشت.” وی افزود: “نسرین ستوده با به خطر انداختن آزادی خویش، تلاش کرده است تا مبارزات زنان، موارد مربوط به نوجوانان زیر ۱۸ سالی که گرفتار مشکلات سیستم قوۀ قضاییۀ ایران شده اند، آرمان های نویسندگان، روزنامه نگاران، و ایرانیان عادی برای شرکت در بحث باز و آزاد در مورد آیندۀ کشور، همگی مورد توجه قرار گیرند. در واقع کلیۀ این امور مورد توجه قرار گرفته اند چون وی را به زندان انداخته اند و این خود نشان می دهد که حکومت ایران چگونه حکومتی است و این واقعیت که او یک قهرمان است و الهام بخش میلیونها نفر از هموطنان خویش است نیز نشان می دهد که مردم ایران چگونه مردمی هستند.”




لاری سیمز به همراهی آپیا از دولت اوباما خواست تا مقامات ایرانی را تحت فشار بگذارد تا کشور خویش را با انقلاب حقوق بشری که سراسر خاورمیانه را در بر گرفته است همگام کنند و ستوده، یکی از بارز ترین سمبل های این ارزش های جهانی در ایران را آزاد کنند. وی گفت: “ریس جمهور احمدی نژاد مکررا ازخیزش های مردمی در منطقه تمجید کرده ، در حالیکه درست در همین زمان، نیروهای امنیتی ایران به شکل خشونت آمیزی اعتراضات مسالمت آمیز مردمی را در ایران سرکوب کرده اند. چه در ایران و چه در خارج از کشور، هیچکس از این دورویی غافل نیست.”




نویسنده ، مورخ و عضو انجمن قلم باربارا گلداسمیت جایزۀ انجمن قلم/جایزۀ آزادی برای نوشتن باربارا گلداسمیت را تامین می کند. این بیست و پنجمین سالی است که این جایزه یک چهرۀ بین المللی که به دلیل استفاده از و یا دفاع از حق آزادی بیان مورد آزار قرارگرفته و یا زندانی شده است را مورد تمجید قرار می دهد. نامزدهای این جایزه توسط انجمن قلم بین المللی و هر یک از ۱۴۵ مراکز انجمن قلم تشکیل دهندۀ آن در سراسر جهان تعیین می شوند، و سپس توسط مرکز انجمن قلم آمریکا و هیئت مشورتی متشکل از برخی از برجسته ترین متخصصان دراین زمینه بررسی می شوند. هیئت مشورتی جایزۀ انجمن قلم/باربارا گلداسمیت شامل کارول بوگارت، معاون سازمان دیده بان حقوق بشر، وارطان گریگوریان، ریس سازمان کارنگی، جوان لیدم-اکرمن، معاون بین المللی انجمن بین المللی قلم، آریه نیر، رییس موسسۀ جامعۀ باز، و جول سایمون، مدیر کمیتۀ حمایت از روزنامه نگاران است.




جایزۀ آزادی برای نوشتن در امتداد فعالیت های سالیانۀ انجمن قلم در حمایت از بیش از۹۰۰ نویسنده و روزنامه نگاری است که در حال حاضر مورد تهدید قرار گرفته و یا در زندان به سر می برند. چهل و پنج زن و مرد از سال ۱۹۸۷ این جایزه را دریافت کرده اند و ۳۲ نفر از ۳۶ نفری که در زمان دریافت جایزه در زندان بودند، متعاقبا آزاد شده اند.




مرکز انجمن قلم در آمریکا، بزرگترین مرکز از ۱۴۵ مرکز انجمن قلم بین المللی است که قدیمی ترین سازمان حقوق بشری جهان و قدیمی ترین سازمان بین المللی ادبی محسوب می شود. برنامۀ آزادی برای نوشتن مرکز انجمن قلم در آمریکا برای محافظت از آزادی نوشتن در هرکجا که در معرض خطر باشد تلاش می کند. این مرکز از حقوق نویسنده ها و روزنامه نگارانی که به زندان افتاده اند، مورد تهدید قرار گرفته اند، مورد آزار قرار گرفته اند، و یا در حین انجام حرفه شان مورد حمله قرار گرفته اند در سراسر جهان دفاع می کند.

 

View Original Article

وکیل دادگستری: برای رفع نابرابری زن و مرد می توان از شروط ضمن عقد استفاده کرد

شهرزادنیوز:براساس قوانين مدنی ايران، حقوق و تكاليف به صورت برابر بين زن و شوهر تقسيم نمی‌شود؛ زن به موجب عقد ازدواج بسياری از حقوق مدنی و معنوی خود مانند حق سفر، اشتغال، انتخاب مسكن، ولايت بر فرزندان و جدايی از همسر را از دست می‌دهد و در قبال آن حقوق مادی مانند مهريه و نفقه را به دست می ‌آورد، كه در بسياری از موارد دستيابی به اين حقوق مادی هم با مشكل همراه است.
محمد ادیب، وکیل دادگستری، ضمن بیان این مطلب افزود که برای رفع این نابرابری و برقراری تعادلی بین این حقوق و تكاليف، می ‌توان از شروط ضمن عقد استفاده کرد. این شروط 12 گانه شروطی هستند كه مرد به زن وكالت می ‌دهد که با اثبات آن شرايط بتواند برای احقاق حقوق خود اقدام نماید. بنابراین در هنگام عقد نكاح در دفتر خانه ثبت اسناد رسمی باید شروطی نظیر حق مسكن، كار، تحصيل، طلاق، تقسيم دارايی‌های مشترك به هنگام جدايی و حضانت فرزندان‌ در قباله ازدواج ثبت شوند.
ادیب تصریح کرد که ازدواج یک قرارداد است و متأسفانه خیلی ها، حتی بسياری از افراد تحصيل‌كرده هم از آن استفاده نمی ‌كنند. به گفته وی، علت این امر عادت مردم به امضای قرارداد بدون اطلاع از محتوای آن و نیز وجود اصطلاحات پیچیده فنی در نکاحیه است که خیلی ها آن را برای اولین بار می بینند.
وی در پایان گفت که با استناد به ماده 1119 قانون مدنی، طرفين می توانند تمامی شروطی را كه مخالف مقتضای ذات عقد نباشد، برای يكديگر بگذارند.

View Original Article

"انقلاب فرهنگی دوم" در دانشگاه ها

شهرزادنیوز:برخی رسانه های کشور از انقلاب فرهنگی دومی سخن به میان آورده اند که طبق آن همه دانشگاه های کشور، اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی و مراکز غیر انتفاعی، پیام نور، جامع علمی کاربردی اسلامی می شوند.
به گفته نورالله حیدری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، طبق اظهارات کامران دانشجو، وزیر علوم احمدی نژاد، این وزارتخانه مصمم است که در سال جاری دانشگاه‌ها را از لحاظ شکل ومحتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی نزدیک کند.
وزیر علوم نیز در این رابطه گفت که بیشتر دروس علوم انسانی که در دانشگاه ها تدریس می شوند، صرفاً دیدگاه ها و نظریه های اندیشمندان غربی برگرفته از تعریف مادی غرب از انسان و هستی هستند.
حیدری درباره فواید رعایت حجاب از سوی زنان گفت که این امر کارایی زنان در جامعه را افزایش می دهد.
گفتنی است که در "انقلاب فرهنگی" اول، به سال 1359، صدها استاد کارآمد و بازنشسته و هزاران دانشجو مشمول تصفیه شدند و در انقلاب فرهنگی دوره احمدی نژاد، با رهنمود خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از همه اخراج و یا بازنشسته کردن اساتید و حذف کتاب‌های درسی علوم انسانی و تأکید بر حجاب و عفاف و ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی، در دستور کار قرار گرفته است.

View Original Article

افزایش حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه نفت در ایران به رغم تحریم های اقتصادی

شهرزاد نیوز:در شانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که طی روزهای 27 تا 30 فروردین (16 تا 19 آوریل ) در تهران برگزار می گردد، 1390 شرکت داخلی و خارجی برای ارائه جدیدترین نوآوری های فنی و آخرین تحولات این صنعت شرکت می کنند.
تعداد شرکت هایی که قرار است از سوی 24 کشور خارجی حضور یابند، به 400 شرکت رسیده است که نسبت به سال های قبل 22 درصد افزایش نشان می دهد.
افرایش حضور گسترده شرکت های خارجی در این نمایشگاه در حالی است که تحریم های اقتصادی علیه ایران تشدید شده است. بیشترین شرکت های خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه، شرکت های چینی هستند.
علاوه بر چین می توان از کشورهایی ایتالیا، آلمان، فرانسه، هلند، دانمارک، سوئد، اسپانیا، سنگاپور، ژاپن و هندوستان نام برد.
برخی نهادها و سازمان های اروپائی حضور شرکت های خارجی اروپائی در این نمایشگاه ها را مغایر با سیاست و قوانین تحریم های اقتصادی علیه ایران می دانند.

View Original Article

ایجاد صندوق مالی برای پرداخت جریمه زنان برقع پوش در فرانسه توسط میلیونر مسلمان

شهرزاد نیوز:یک مرد میلیونر مسلمان صندوقی برای کمک مالی و پرداخت جریمه های زنانی که در فرانسه برقع می پوشند، ایجاد کرد. این اقدام به دنبال ممنوعیت پوشیدن برقع در فرانسه که از 11 آوریل (22 فروردین) به اجرا در آمد، صورت گرفته است.
تلویزیون هلندی "آر- تی- آل" ضمن اعلام این خبر افزود که این میلیونر مسلمان قصد دارد با مانع مالی که بر سر راه پوشیدن برقع برای زنان مسلمان ایجاد شده است ، مبارزه کند.

View Original Article

صفحه فيس‌بوک راديوفردا باردیگر بکار افتاد

صفحه رسمی فیس بوک رادیو فردا پس از هک آن، باردیگر بکار افتاد. شامگاه دوشنبه، صفحه رادیو فردا در شبکه اجتماعی فيس‌بوک هک شده بود. اين صفحه بيش از ۹۰ هزار عضو دارد. راديوفردا از مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته بود تا زمان اعلام رسمی بکار افتادن دوباره این صفحه، به اخباری که در آن انتشار می یافت،‌ توجه نکنند. هکرها با گذاشتن تصویری از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه در این صفحه، هدف خود را «جلب افکار عمومی به وضعيت زندانیان کرد در ايران» عنوان کرده‌ بودند. هويت اين افراد برای راديوفردا قابل تاييد يا تکذيب نيست.

View Original Article

دبير کل سازمان ملل خواستار اتخاذ موضعی واحد درباره ليبی شد

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل در سخنانی در نشست بين المللی بررسی وضعيت ليبی در دوحه ِ قطر، بر ضرورت اتخاذ موضعی واحد درباره ليبی تاکيد کرد. نمایندگان آمریکا، کشورهای غرب و عرب، اعضای شورای ملی انتقالی لیبی و"موسا کوسا" وزیر خارجه پیشین این کشوردر نشست دوحه حضور دارند. وزیران خارجه بریتانیا و آلمان بر لزوم کناره گیری قذافی ناکید کردند. نماینده شورای انتقالی لیبی از آمریکا خواست نقش هدایت کننده در عملیات ناتو برعهده بگیرد. قرار است ترکیه طرح خود را ارائه دهد. در نشست دوحه، جمع آوری کمک های مالی بشردوستانه برای بی خانمان شدگان در لیبی و همچنین تاسیس صندوق کمک های مالی به شورشیان نیز بررسی می شود.

View Original Article

نشست قطر ادامه حضور قذافی در ليبی را مانع حل بحران دانست

شرکت کنندگان در نشست بين المللی بررسی وضعيت ليبی در دوحه قطر، در بيانيه ای ادامه حضور معمر قذافی در ليبی را مانع حل بحران دانستند. در نشست دوحه، جمع آوری کمک های مالی بشردوستانه برای بی خانمان شدگان در ليبی و تاسيس صندوق کمک های مالی به شورشيان نيز بررسی شد. ساعاتی پيش از آن بان کی مون، دبير کل سازمان ملل در سخنانی در اين نشست بر ضرورت اتخاذ موضعی واحد درباره ليبی تاکيد کرده بود. نمايندگان آمريکا، کشورهای غرب و عرب، اعضای شورای ملی انتقالی ليبی و «موسا کوسا» وزير خارجه پيشين اين کشور در نشست دوحه حضور داشتند. نشست بعدی در اوائل ماه مه در ايتاليا برگزار می شود.

View Original Article

نخست وزیرپاکستان از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انتقاد کرد

"یوسف رضاگیلانی" نخست وزیرپاکستان از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق مرزی این کشورانتقاد کرد. وی گفت اینگونه حملات، تلاش های ضد تروریستی دولت پاکستان را تضعیف می کند. اظهارات آقای گیلانی در پارلمان این کشور در حالی ایراد شد که که ساعاتی پیشتر در روز چهارشنبه، بر اثر حمله یک هواپیمای بدون سرنشین در منطقه وزیرستان جنوبی در مرزافغانستان و پاکستان، شش تن از جنگجویان وابسته به القاعده کشته شدند. یوسف رضا گیلانی تا بحال چند بار از حملات هواپیماهای آمریکایی بشدت انتقاد کرده و آن را تجاوز به حق حاکمیت پاکستان خوانده است. ارتش آمریکا میگوید این حملات برای از بین بردن نیروهای القاعده و طالبان است که از این مناطق، برای برنامه ریزی و حمله به نیروهای ائتلاف استفاده می کنند.

View Original Article

دانشجویان سوری، بار دیگر دست به تظاهرات زدند

حدود 500 تن از دانشجویان شهر حلب در سوریه روز چهارشنبه در اعتراض به سیاست های حکومتی، تظاهرات کردند. از حدود یک ماه پیش که اعتراض ها علیه حکومت بشار اسد، آغاز شد، این نخستین بار است که دانشجویان شهرِ حلب، دومین شهر بزرگ سوریه دست به اعتراض زده اند. بر پایه گزارشها در جریان این تظاهرات که در دانشکده ادبیات انجام شد، ماموران امنیتی با دانشجویان درگیر شدند و دست کم چهارتن از آنان را بازداشت کردند. در همین حال روز چهارشنبه هزاران زن و کودک با در دست داشتن پرچم های سفید و شاخه های زیتون به نشانه صلح، در جاده اصلی بین طرطوس و بانیاس، تجمع کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

View Original Article