کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

هر 7ثانیه، یک نفر آلزایمر می‌گیرد

قائم مقام سازمان نظام پزشکی گفت: هر 7ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود.


به گزارش واحد مرکزی خبر، دکترعلیرضا زالی در سومین همایش سالیانه انجمن نوروژنتیک ایران با اشاره به افزایش آهنگ رشد جهانی بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی ازجمله آلزایمر افزود: هم اکنون 35 میلیون بیمار مبتلا به آلزایمر در دنیا وجود دارد که پیش بینی می شود تا 10 سال آینده این رقم به دو برابرافزایش یابد.
وی درباره آمار مبتلایان به بیماری آلزایمر در کشور گفت : بر اساس آمار ثبت شده حدود 650 تا 750 هزار بیمار آلزایمری در کشور وجود دارد ، اما این رقم دقیق نیست و شمار بیماران مبتلا به آلزایمر بیشتر از موارد ثبت شده است.
قائم مقام سازمان نظام پزشکی در ادامه آلاینده های محیطی استفاده از مواد دخانی استرس غیرمتعارف تغذیه نامناسب ، کمبود املاح و ویتامین ها در مواد غذایی ، غذاهای آماده چرب ، فشارخون و چربی بالا را ازعوامل موثر در بروز بیماری آلزایمر دانست.
وی گفت : تغییر الگوی زندگی ، استفاده از تجارب نوشتاری منظم ، آموختن استفاده از ویتامین ها ، استفاده نکردن از مواد دخانی ، مطالعه و ورزش از عواملی است که در کاهش بروز بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی موثراست.
زالی درباره تاثیر ژنتیک بر بیماری آلزایمر افزود: درصورت وجود فرد مبتلا به آلزایمر در خانواده احتمال ابتلا به این بیماری دراطرافیان به 5 تا 7 برابرافزایش می یابد.
وی درادامه بااشاره به اینکه 66 درصد بروز بیماری زوال عقل در جوامع توسعه یافته به وقوع می پیوندد گفت : هزینه درمان بیماری آلزایمر درصورتی که تحت پوشش بیمه ای نباشد ، بار اقتصادی بالایی را بر مبتلا یان تحمیل می کند.
قائم مقام سازمان نظام پزشکی افزود: متاسفانه پوشش بیمه ای مناسبی برای این نوع بیماری ها در کشور وجود ندارد و هزینه تشخیص و درمان بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی گران است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر