کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

خاتمی: دانشجویان زندانی و سایر زندانیان را آزاد کنید

سیدمحمد خاتمی خطاب به مسئولان گفت: اهدای شاخه گل پیشکش، دانشجویان زندانی و سایر زندانیان را آزاد کنید.
رییس‌جمهور سابق ایران که به دلیل فراهم نشدن شرایط حضورش در گردهمایی بزرگ دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، نتوانست در این گردهمایی شرکت کند، در پیامی تصویری اعلام کرد: بسیار متاسفم، 16آذر امسال در حالی برگزار شد که تعداد بسیار بیش‌تری از دانشجویان در بند بودند و در روز دانشجو که باید همه ما به دانشجویان احترام بگذاریم تعداد بالایی از آنان دستگیر و زندانی شده‌اند.
او خطاب به مسولان گفت: اهدای شاخه گل پیشکشتان. دانشجویان زندانی و سایرین زندانیان را آزاد کنید و فضای امن و بحث و گفت‌وگو را به دانشگاه‌ها برگردانید.
رییس بنیاد باران با بیان این‌که چه در زمان تصدی مسئولیت و چه بعد از آن امکان حضور در جمع کثیر دانشجویان،‌ دانشگاهیان و اساتید را داشته و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند، ادامه داد: در این چند سال یک نکته برایم جالب بود و آن این بود که همواره خواسته دانشجویان آزادی دوستان دانشجو و هم‌فکرانشان از زندان بوده است.
رییس‌جمهور سابق ایران گفت: سه محور استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی معین‌کننده حرکت دانشگاهی و دانشجویان بوده است، البته آزادی را با همه لوازم و ابزار آن می‌خواهیم. استقلال و رهایی از سلطه و زمینه‌سازی برای پیشرفت و در کنار این حاکمیت معیارهای دینی اسلامی و به خصوص اخلاق خصوصا در میان حاکمان از خواسته‌های ما است.
وی با بیان این‌که همه ما در برابر خدا و خون شهیدان مسئول هستیم اظهار داشت: آن‌چه که در این لحظه حساس بیش از همیشه مورد نیاز است حفظ خویشتن‌داری و آرامش در کنار فشار بر خواسته‌هایی که ملت ما در غالب قانون و شرع داشته‌اند.
خاتمی افزود: خواسته دیگر ما تحریک‌ناپذیری از سوی نیروهای ناخواسته‌ای که به صورت مهمان ناخواسته مراسم‌ها و رفتارهای مدنی ما شده و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. دانشجو همان‌طور که در راه آزادی پیشگام است در رفتار مدنی هم پیشتاز بوده و دانشجو و دانشگاهی هیچ‌گاه ساختارشکن نیست و برخلاف آرمان‌های ملت قدم برنمی‌دارد.
رییس بنیاد باران، با تاکید بر این‌که ما خواستار تحقق جمهوری اسلامی و استقلال و آزادی با تمام ابزار آن هستیم، تصریح کرد: در حوادث اخیر هر کدام از این مسائل به نحوی از انحا دچار آسیب شده است.
رییس دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: ما خواستار این هستیم که دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید ما احساس آرامش کرده و فضای آرام، آزاد و طبق موازین قانونی و شرعی بتوانند حضور یافته و انتقاد کنند و سوء‌استفاده از جنبش دانشجویی از سوی هر کس ناروا است.
وی تاکید کرد: دانشگاه و دانشجو و جنبش دانشجویی مستقل بوده و وابسته به جایی نیست و تنها وابسته به ملت است و نقش آن تجسم‌بخشی به آرمان‌های دیرینه ملت است.
خاتمی اظهار داشت: اگر وابستگی جنبش دانشجویی به احزاب و گروه‌های دیگر را ناروا می‌دانیم به طریق اولی دخالت فرماندهی نهادهایی که رسالتشان چیز دیگری است در دانشگاه ناروا است ما خواستار دانشگاهی آزاد و پیش‌رو هستیم و اعتراض را حق مسلم دانشجو می‌دانیم و معتقدیم دانشجو نه ساختارشکن بوده و نه به خواست ملت تعدی می‌کند بلکه می‌خواهد دیدگاه و نظرات خود را اعلام کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر