کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

تاکید آمریکا بر ادامه حمایت از دولت عراق

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده از افغانستان به عراق رسید. این دو کشور از یک سال پیش تاکنون تبدیل به کابوس‌های دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده شده‌اند. گیتس که غالبا از بیم حملات تروریستی در قالب سفرهای ناگهانی به عراق می‌رود، این بار با سربازان هموطن خود در استان نفت‌خیز کرکوک دیدار کرد. تاکیدهای اوباما بر افغانستان از زمان راه‌یابی به کاخ سفید تا‌کنون نه تنها دولتمردان عراقی را نگران کرده‌است بلکه بعضا به ناامیدی سربازان امریکایی از توجه کافی رهبرشان به ماموریت آنها هم منتهی شده‌است. گیتس در این سفر هم تاکید کرد که دولتش همچنان به برقراری امنیت در عراق پایبند است و ارتش هم باید خود را برای کاهش نیروهای امریکایی در عراق از سال آینده میلادی تا‌کنون مهیا کند . سیصد سرباز امریکایی در بعد‌از ظهر روزی آفتابی با مافوق نظامی خود دیدار کردند تا از زبان او زمان بازگشت به وطن را بشنوند. گیتس در بخشی از سخنان خود هم تاکید کرد که نیروهای آمریکایی پس از انتخابات ماه مارس در عراق تا حد قابل توجهی کاهش خواهند یافت .
استراتژی اعلام زمان‌بندی خروج یا کاهش نیرو چه در عراق و چه در افغانستان انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است. بسیاری از تحلیل‌گران بین‌المللی بر این باورند که ایالات متحده با اعلام برنامه خود در حقیقت مسیر را برای اعضای القاعده در عراق و طالبان در افغانستان از پیش معلوم می‌کند . گیتس اما تحقق این سناریو در افغانستان را بسیار دور از ذهن خوانده و در این خصوص گفت: در عراق همه شواهد دال بر آن است که عراقی‌ها از جنگ خسته‌شده‌اند و سیاستمداران به دنبال عراقی متحد و یکپارچه هستند.
گیتس پیش از ترک عراق با مسعود بارزانی رئیس‌جمهوری منطقه خودمختار کردستان عراق دیدار و گفتگو داشت . بارزانی اخیرا دست از انتقاد از قانون انتخابات در عراق برداشته است. حرکتی که تقدیر گیتس و کاخ سفید را به دنبال داشت. بسیاری از تحلیل‌گران مسائل عراق سرسختانه بر این باورند که تحولات سیاسی در این کشور بر برنامه امریکایی‌ها برای خروج از عراق تاثیرگذار است.
صبح امروز هم گیتس در بغداد به مدت 45 دقیقه با نوری مالکی نخست‌وزیری این کشور دیدار داشت. یک روز پیش از این دیدار هم وزیر دفاع ایالات متحده مهمان جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق بود. در دیدار با طالبانی؛ گیتس مراتب همدردی خود را با خانواده‌های 130 عراقی که در بمب‌گذاری‌های آخر هفته جان خود را در بغداد از دست دادند،ابراز کرده و برای هرگونه کمک اعلام آمادگی کرد . همزمان با سفر ناگهانی گیتس به عراق،القاعده هم مسئولیت انفجارهای خونین سه‌شنبه در بغداد را پذیرفت. در اطلاعیه القاعده آمده است که این گروه به حملات خود علیه دولت ادامه خواهد داد.
با وجود برکناری مقام‌های امنیتی از سوی نوری مالکی به اتهام سهل‌انگاری در تامین امنیت،فرماندهان امریکایی اعتقاد دارند که القاعده با کاهش نیروی انسانی و تجهیزاتی روبه رو است و توسل این سازمان به عاملان انتحاری خود بهترین دلیل این تحلیل است. بمب‌گذاری‌های دو ماه گذشته در پایتخت عراق شک و شبهه‌های فراوانی را در خصوص توانایی نوری مالکی برای برقراری امنیت در آستانه انتخابات سراسری در این کشور برانیگخته است. با این وجود فرماندهان امریکایی ترجیح می‌دهند که قریب به 120 هزار سرباز را تا پایان برگزاری انتخابات در عراق نگاهداری کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر