کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

«ایران روی ماشه انفجاری بمب هسته‌ای کار کرده است»

روزنامه تایمز چاپ لندن گزارش داد که براساس اطلاعات و مدارک محرمانه‌ای که به‌دست آورده، ‌ایران از سال 2007 روی آزمایش «ماشه انفجاری»، بخش کلیدی و نهایی بمب اتم، کار کرده است.
براساس ادعای تایمز، یادداشت‌های مربوط به حساس‌ترین پروژه نظامی ایران، بیانگر آن است که ایران یک برنامه چهارساله را برای آزمایش «آغازگر نوترونی» شروع کرده که به عنوان ماشه انفجاری در بمب اتم کاربرد دارد.
تایمز نوشت: سازمان‌های اطلاعاتی خارجی تاریخ این برنامه ایران را سال 2007 اعلام کرده‌اند یعنی زمانی که تصور می‌شد ایران برنامه تسلیحات اتمی خود را متوقف کرده است.
به نوشته تایمز، کارشناسان مستقل با توجه به این مدارک تکنیکی که کاربرد منبع نوترون (اورانیوم دیتراید) در بخش نهایی ساخت بمب اتم را توضیح می‌دهد، تائید کرده‌اند که این بخش کاربرد غیرنظامی ندارد و برای ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اورانیوم دیتراید همان ماده‌ای است که پاکستان در بمب اتم خود استفاده کرده و ایران از روی آن نسخه‌برداری کرده است.
یک مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تایمز گفته است که این مدارک محرمانه در اختیار آژانس قرار گرفته اما توضیح بیشتری نداده است.
واکنش‌ها
رامین مهماندوست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این گزارش تایمز را بی‌اساس خواند و اعلام کرد که چنین اظهاراتی ارزش توجه ندارند و برای اعمال فشار سیاسی و روانی بر ایران منظور شده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در واکنش به این گزارش تایمز، گفت که دولت این کشور درمورد این مدارک اظهارنظر نمی‌کند اما درعین حال نسبت به شفافیت برنامه اتمی ایران تردید دارد و اگر این مدارک درست باشد سئوال‌های جدی درمورد اهداف برنامه هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد.
سخنگوی دولت اسرائیل هم که گفته می‌شود تنها قدرت منطقه‌ای دارای زرادخانه هسته‌ای است، در واکنش به این گزارش تایمز گفت: اسرائیل درمورد برنامه هسته‌ای و اهداف ایران دراین مورد، به‌شدت نگران است.
به نوشته تایمز، تحلیل‌گران گفته‌اند که انتشار این مدارک محرمانه ازسوی تایمز، باعث افزایش فشار برای تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد شد. ازسوی دیگر جنگ‌طلبان اسرائیلی و آمریکایی که همواره طرفدار حمله بازدارنده به تاسیسات اتمی ایران پیش از دستیابی ایران به کلاهک هسته‌ای بوده‌اند، از این گزارش به نفع خود بهره‌‌برداری خواهند کرد.
مارک فیتزجرالد، کارشناس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن به تایمز گفت: تکان‌دهنده‌ترین نتیجه‌گیری این است که اگر ایران این تلاش را از سال 2007 شروع کرده باشد آن‌گاه «زمینه جنگ» را فراهم کرده است و اگر ایران روی این تسلیحات کار می‌کند به معنی آن است که هیچ «راه حل دیپلماتیک» برای بحران هسته‌ای ایران وجود ندارد.
تایمز نوشته است: اصل این مدارک به زبان فارسی بوده و بعد به انگلیسی ترجمه شده است و براساس این مدارک، آشکار است که ایران قصد دارد برنامه نظامی هسته‌ای خود را تحت عنوان پژوهش غیرنظامی مشروع، پنهان کند.
گزارشی متناقض با گزارش آمریکا
گزارش تایمز در شرایطی منتشر شده که بخش «برآورد اطلاعات جاسوسی ملی» آمریکا در سال 2007 اعلام کرده بود که ایران برنامه سلاح هسته‌ای را در سال 2003 متوقف کرده و مقام‌های آمریکا با «ضریب اطمینان بالا» گفتند که ایران از اواسط سال 2007 برنامه سلاح هسته‌ای را متوقف کرده است.
اگرچه در همان زمان انگلیس، آلمان و فرانسه بر این باور بودند که ایران از سال 2007 برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را ازسر گرفته است.
به نوشته تایمز، انتشار گزارش روز دوشنبه 14 دسامبر می‌تواند عامل تحریک واشنگتن باشد زیرا رییس دولت آمریکا از مذاکره با این کشور سخن گفته بود.
منابع اطلاعات غربی هم ادعا می‌کنند که ایران تا سال 2003 دانش فنی ساخت بمب اتم را به‌دست‌آورده اما آزمایش لازم را انجام نداده بود تا از کارکرد قطعات نهایی بمب مطمئن شود.
تایمز نوشت: بنا به ادعای این منابع، ایران ازنظر تکنیکی توانایی تولید اورانیوم با غلظت لازم برای ساخت  بمب اتم را دارد و حتی اگر رهبران کشور با ساخت بمب اتم موافقت کنند اما باز هم این کشور مواد کافیبرای تولید بمب را در حال حاضر ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر