کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

آمریکا با مبادله اورانیوم در کیش مخالفت کرد

دولت آمریکا با پیشنهاد ایران برای تبادل اورانیوم با سوخت در منطقه آزاد کیش مخالفت کرد.
منوچهر متکی روز گذشته در نشست امنیتی منامه در بحرین، اعلام کرد که ایران حاضر است 400 کیلوگرم اورانیوم 3.5 درصد غنی‌شده را با سوخت 20 درصد غنی‌شده در کیش مبادله کند.
اما یک مقام رسمی دولت آمریکا که نامش فاش نشده گفته که این پیشنهاد با آنچه موردنظر آژانس انرژی اتمی بود، مغایر است و بنابراین مورد قبول نیست.
ایران برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به سوخت 20 درصد غنی‌شده نیاز دارد اما  با پیشنهاد آژانس برای خروج اورانیوم 3.5 درصدی از کشور و تبدیل آن به میله‌های سوختی مورد نیاز مخالفت کرده است.
دولت ایران همچنین اعلام کرده بود که قصد دارد 10 سایت غنی‌سازی جدید در دل کوه راه‌اندازی کند و  سوخت مورد نیاز را خود در داخل کشور تولید کند.
ایران اکنون پیشنهاد جدیدی برای مبادله 400 کیلوگرم اورانیوم کم غنی‌شده با سوخت 20 درصد را مطرح کرده و آمریکا که اخیرا به جمع مذاکره‌کنندگان برنامه اتمی ایران افزوده شده بود، با این پیشنهاد مخالفت کرده است.
متکی در واکنش به اظهارات مقام‌های غربی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفت که «دوران تهدید و تحریم سپری شده و این حربه زنگ‌زده، کارایی خود را در برابر ایران از دست داده است.»
وزیر خارجه ایران همچنین درباره سخنان نخست وزیر انگلیس و وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران، گفت: الفاظ تهدید و تحریم به کار رفته در این سخنان همان الفاظ کلیشه‌ای دوره آقای بوش است و ظاهرا سیاستمداران غربی به تکرار چنین ادبیاتی عادت کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرده است که رویکرد مبتنی بر تحریم «برای ملتی که در صدد حفاظت از دستاوردهای تکنولوژیک و بومی فرزندان خود است» و براساس مقررات آژانس عمل کرده کارایی ندارد.
گفتنی است متکی پیشنهاد ایران برای مبادله اورانیوم در کیش را در واکنش به جوسازی کشورهای غربی که اعلام کردند ایران به پیشنهادهای آژانس و غرب برای تامین سوخت راکتور تهران پاسخ نداده است، مطرح کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر