کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

اعتراض انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به تهدید رسانه‌ها

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به تداوم روندهای غیرقانونی، دائر بر اعمال فشار روزافزون علیه آزادی بیان و عقیده و مطبوعات در ایران، و نیز تداوم بازداشت‌ها و تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم روزنامه‌نگاران، به شدت اعتراض کرد و صاحبان قدرت را در جمهوری اسلامی به رعایت معیارهای جهان‌شمول در مورد آزادی مطبوعات و نیز احترام به تصریحات قانون اساسی فرا خواند.
در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته آمده است: آزادی مطبوعات در ایران یکی از سخت‌ترین و سیاه‌ترین روزهای عمر خود را تجربه و سپری می‌کند. اعمال فشارها و تهدیدهای گوناگون و هر روزه علیه روزنامه‌نگاران منتقد و مطبوعات مستقل و غیرخودی در ایران، از انتخابات 22خرداد 1388 به این‌سو، عمق و شدتی روزافزون یافته است. این وضع به‌شدت ناگوار و تأسف‌بار که با حضور جمعی از روزنامه‌نگاران ایران در زندان‌ها به‌وضوح خودنمایی می‌کند، در عرصه‌ی توقیف مطبوعات نیز هر روز قربانی جدیدی می‌گیرد.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اشاره به توقیف روزنامه‌های سرمایه و حیات‌نو به شکل غیرقانونی، تصریح کرده است: هیأت نظارت بر مطبوعات بی‌توجه به تصریحات و تاکیدات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(به‌ویژه اصول سوم، نهم، بیست‌ و چهارم، و یکصد و شصت ‌و هشتم) و نیز تبصره ذیل ماده 20 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب(که رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی را انحصارا در محاکم کیفری استان با حضور هیأت منصفه و به‌صورت علنی ممکن دانسته)، آزادی مطبوعات را مورد تحدید روزافزون قرار داده است. درحالی‌که به تاکید قانون و به تصریح صاحب‌نظران علم حقوق، توقیف روزنامه‌ها، نوعی مجازات و نیز امری کیفری محسوب می‌شود و نیازمند حکم دادگاه است، هیأت نظارت بر مطبوعات به‌گونه‌ای غیرقانونی به توقیف نشریات غیرخودی همت گماشته، هر روز نشریه‌ای را به تیغ توقیف، بی‌جان می‌سازد و وضع ناگوار آزادی بیان و عقیده را در ایران، اسف‌بارتر می‌کند.
به گفته انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد اسلامی به‌مثابه‌ بازوی اجرایی برای تهدید آزادی مطبوعات، به اقداماتی غیرقانونی دست می‌یازد.
این انجمن توضیح داده است: در هفته‌ پیش، به چهار روزنامه‌ تذکر می‌دهد که چرا اظهارات برخی از عالی‌ترین مقام‌های نظام سیاسی جمهوری اسلامی را تیتر و برجسته کرده‌اند، و یا فعالیت خبرگزاری‌های خارجی را برخلاف استانداردهای جهانی، برای چند روز(در نیمه‌ آذرماه) محدود می‌سازد.
در این بیانیه با تاکید بر این‌که تداوم فشارها و تهدیدها علیه فعالیت آزاد و امن مطبوعات و صاحبان عقیده در ایران، به موارد پیش گفته، محدود و منحصر نمی‌شود، آمده است: علاوه بر فیلترینگ گسترده علیه سایت‌های غیرخودی و منتقد، دستگاه‌های امنیتی بی‌‌هیچ پروایی مسئولان پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را در داخل ایران به تعطیلی فعالیت‌های خبری خویش، ملزم و مجبور می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه میزان پایگاه اطلاع‌رسانی وابسته به نهضت آزادی ایران فعالیت خود را این‌گونه، متوقف ساخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر