کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۲, یکشنبه

عزم وزارت راه برای تخریب جاده ابر

مسوولان وزارت بی توجه به تبعات زیست‌محیطی احداث جاده عریض در جنگل ابر، هم‌چنان بر این کار اصرار دارند.
مدیرکل اداره راه و ترابری استان سمنان با بیان این‌که به‌زودی وزیر راه و ترابری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست از محل ساخت جاده علی‌آباد- شاهرود که از جنگل ابر می‌گذرد، بازدید میدانی خواهند داشت، تصریح کرد: با توجه به این‌که ساخت این جاده چهار مصوبه هیات دولت را دارد نهایتا ساخته خواهد شد مگر این‌که دولت چهار مصوبه خود را پس بگیرد.
رجب قربان‌پور اظهار کرد: ساخت جاده علی آبادـ شاهرود چهار مصوبه دولت دارد و طبق این مصوبه‌ها باید با رعایت شرایط زیست محیطی ساخته شود اما حدود پنج‌سال است که منابع طبیعی و محیط زیست جواب این طرح را نمی‌دهند که وزارت راه و ترابری در این زمینه شش مشاور گرفته و مبالغ زیادی را صرف کرده است تا نهایتا طرحی اقتصادی و با رعایت شرایط زیست‌محیطی که هیچ اثر مخربی برای جنگل ندارد ارائه کرده است اما منابع طبیعی و محیط زیست با ساخت هر طرح جاده‌ای مخالفت دارند و هنوز جواب نداده‌اند که تا مجوز ندهند این طرح شروع نخواهد شد.
او البته مشخص نکرد که چرا وزارت راه از انتشار نتایج مطالعات زیست محیطی که 5سال زمان و بودجه دولتی گزافی خرج آن شده است، اجتناب می‌کند.
قربان‌پور با اشاره به بازدید وزیر راه و ترابری از محل ساخت این جاده در منطقه گلستان، افزود: طبق قانون برای آغاز پروژه‌های عمرانی باید با مطالعات زیست‌محیطی باشد که قطعا وزارت راه نیز شرایط زیست‌محیطی را در این طرح رعایت خواهد کرد.
وزیر راه پیش از این گفته بود که می‌توان برای کاهش اثر تخریبی این جاده بر محیط زیست منطقه، تغییراتی در مسیر این جاده ایجاد کرد و حتی بخشی از مسیر را به صورت تونل زیرگذر احداث کرد. این سخنان بهبهانی را می توان اعتراف آشکار به کاستی مطالعات زیست‌محیطی برای طراحی مسیر این جاده دانست.
تقاضای 54هزار نفری
قربان‌پور با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه برای ساخت این جاده، عنوان کرد: ساخت این جاده درخواست 54هزار نفر از مردم استان‌های سمنان و گلستان در سفر‌های هیات دولت بوده است که اگر دولت را قبول داریم باید عملیات ساخت این جاده شروع شود که با این روند به نظر می‌رسد تا یکی دو ماه آینده و از ابتدای سال 89 با مساعد شدن شرایط جوی عملیات ساخت این جاده آغاز شود مگر این‌که دولت چهار مصوبه خود را پس بگیرد.
او این سخنان را در حالی بر زبان می‌راند که هیچ مستندی برای موافقت 54هزار سمنانی با احداث جاده از این زیستگاه تاریخی ارایه نداده است. هم‌چنین هزاران فعال زیست‌محیطی منطقه با عبور جاده از جنگل ابر مخالفت کردند.
مدیرکل اداره راه و ترابری استان سمنان با ادعای این‌که راه‌های جنگلی کشور را منابع طبیعی می‌سازد، خاطرنشان کرد: در این میان که هنوز هیچ درختی برای اجرای این طرح قطع نشده و عملیات ساخت در جنگل آغاز نشده است .
این در حالی است که پیمانکار وزارت راه نشانه‌های کنار راه را در اعماق جنگل و در کنار درختان 4هزار ساله نصب کرده است. به نظر می‌رسد مسوولان وزارت راه و سازمان محیط زیست در زمینه احداث این راه به توافق‌هایی دست یافته‌اند و ادامه عملیات ساخت این راه در اعماق جنگل نیز پس از پایان فصل سرما آغاز می‌شود.
توافق وزارت راه و سازمان محیط زیست
صدوق، معاون سازمان محیط زیست، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان «شاهرود» و «علی‌آباد» مسوولان وزارت راه و وزارت کشور گفت: بر این اساس، مشاور گزینه جدیدی را که کم‌ترین تخریب در منطقه را داشته باشد، ارائه کرده است.
وی با اشاره به این که مسیر جدید حدود 26 کیلومتر طول دارد، افزود: گزارش مکان‌یابی گزینه جدید ارائه شده و سازمان حفاظت محیط زیست ظرف 15 روز آینده با بازدید میدانی این گزینه را بررسی می‌کند.
هیات دولت تا کنون 4 بار احداث این جاده را تصویب کرده است. این در حالی است که محمدرضا اسکندری، وزیر پیشین جهادکشاورزی بارها مخالفت علنی خود را با اجرای این طرح اعلام کرده بود؛ اما در هیات دولت توجه چندانی به اعتراض‌های وی صورت نگرفت.
اسکندری حتی در نامه‌ای به معاون اول دولت نهم، با استناد به ماده 2 آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه واگذاری و احیا اراضی در جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 59 احداث جاده مذکور را « مطلقا ممنوع » کرده بود. او با تاکید بر اهمیت و ارزش جنگل‌های ابر که در نوع خود در جهان منحصر به فرد است به وجود 6راه ارتباطی بین دو استان و 3راه ارتباطی بین علی‌آباد و شاهرود اشاره کرده و احداث این جاده را مستلزم تخریب گسترده 500هزار مترمربع از جنگل‌های ابر عنوان کرده و هشدار داده بود که با احداث این جاده نه تنها تعادل اکولوژیک منطقه به هم می‌خورد بلکه خطر دستیازی سودجویان را به عرصه‌های بکر منطقه راهم می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر