کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

قيمت‌ بلندترين برج مسكونی ايران

بلندترين برج مسكوني ايران واقع در كردستان تهران، با بيش‌از 500 واحد مسكوني و 11 پنت‌هاوس ركورد بالاترين ارزش ملك را در بازار مسكن، به نام خود ثبت كرده است. اين ركورد فاصله زيادي با متوسط قيمت مسكن در پايتخت دارد.

در حال حاضر قيمت پايه هرمتر مربع از بناي مسكوني «برج تهران» سه‌ميليون و 800‌هزار تومان تعيين شده، در حالي كه ميانگين قيمت مسكن در تهران هم‌اكنون به يك‌ميليون و 400‌هزار تومان رسيده است.
تهراني‌ها «برج تهران» را به ساختمان بال‌دار مي‌شناسند، اما ساكنان اين برج محل زندگي‌شان را به «جزيره» تشبيه‌ مي‌كنند چون دورتادور آن را بزرگراه محصور كرده و همه نوع امكانات تجاري، اداري، ورزشي و تفريحي در آن وجود دارد.
عوامل فروش در «برج تهران» قيمت‌‌ها را از مرداد سال گذشته تاكنون تغيير نداده‌اند، اما اين به معني نفوذ ركود مسكن به «جزيره 550 واحدي كردستان تهران» نيست.
قيمت پايه براي فروش هر واحد مسكوني در برج تهران سه‌ميليون و 800‌هزار تومان تعيين شده كه هر چقدر طبقات افزايش پيدا مي‌كند، قيمت نيز زياد مي‌شود تا اينكه در طبقه 55 ارزش هر مترمربع به 7‌ميليون و 200‌هزار تومان مي‌رسد.

قيمت 12 سال پيش
خانه‌هاي برج تهران 12 سال پيش 7 برابر قيمت روز بازار پيش‌فروش شد! ساكنان قديمي اين برج مي‌گويند در سال 76، برخي واحدها متري 700 تا 800‌هزار تومان پيش‌فروش شد. در آن سال طبق مستندات وزارت مسكن، قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در تهران، 156‌هزار تومان بود.
رمز ورود به اين جزيره 550 واحدي پول است. همه نوع قشر با هر نوع ويژگي و خصوصيت زندگي كافي است پول كافي براي خريد يكي از واحدهاي اين برج را داشته باشد.
مجردها يا سالمندان مي‌توانند واحدهاي 40 متري را صاحب شوند. خانوارهاي تعداد بالا مي‌توانند در واحدهاي 200 تا 300 متري اقامت دائمي داشته باشند. براي سرمايه‌دارها هم پنت‌هاوس در نظر گرفته شده است.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، بازار راكد مسكن گويا به حركت درآمده و ولع خريد و فروش در ميان خريداراني كه تا 4 ماه گذشته زير بار ريسك خريد نمي‌رفتند تبديل به مهمترين علت حركت اين بازار شده است.

خريد مسكن يا خريد آرامش و امنيت؟
اين استقبال در حالي صورت مي‌گيرد كه در حال حاضر متوسط قيمت خريد يك خانه در پايتخت بين 5/1 تا 2‌ميليون تومان است، ولي براي خريد يك واحد 170 متري در طبقات بالا در يكي از اين برج‌ها بايد متري 7ميليون يا به عبارت بهتر يك‌ميلياردو190 ميليون تومان هزينه شود.
نكته قابل توجه در اين خريد و فروش‌ها اين است كه برخي از سرمايه‌گذاران قدر، ترجيح مي‌دهند به جاي خريد يا پيش‌فروش يك جاي يك آپارتمان 15 واحدي در شمال شهر 5 واحد آپارتمان را در يكي از اين برج‌ها خريداري كرده و سپس به فروش برسانند؛ چراكه بر خلاف تصورات موجود در بازار مسكن خريداران اين واحد‌هاي پرهزينه نه تنها كم نشده‌اند، بلكه همچنان به دنبال واحد‌ها و منازل اكازيون هستند كه در بازار آپارتمان‌هاي بسازو بفروش كمتر يافت مي‌شود و در صورت ساخت اين برج‌ها از خريد آن استقبال مي‌كنند.
با استناد به مشاهدات و تحقيقات خبرنگار دنياي‌اقتصاد برج سه بال با ارتفاع 176 متري تهران نيز از اين عرضه و تقاضا مستثني نبوده و با گذشت 2 سال از زمان آغاز فروش واحد‌هاي مسكوني اين برج 550 واحدي تنها 35 واحد از آن خالي مانده است..
با بررسي كلي روند ساخت و ساز برج‌هاي اينچنيني به نظر مي‌رسد كه با وجود خريداران ثابت، به دليل هزينه بالا و سرمايه‌گذاري كلان در اين زمينه ساخت برج‌هاي مشابه برج تهران با اين نقشه و طرح، تكرار ناشدني پيش‌بيني مي‌شود و اين گوياي آن است كه واحد‌هاي خردتر در مناطق پايين‌تر شانس و پيش‌بيني خريد بيشتري دارند.
با اين وجود، آمار واحد‌هاي فروخته شده در برج تهران به عنوان تنها برج سه باله در پايتخت حاكي از استقبال خريداراني است كه حاضرند در قبال آرامش و امنيت و امكانات بالا چندين برابر قيمت رايج در بازار مسكن هزينه كنند تا در يكي از واحدهاي اين برج سكونت داشته باشند.
برج تهران از سه بال A-B-C تشكيل شده است كه بال A ديد منظره شمال و بال B ديد منظره شرق و بال C ديد منظره غرب تهران را دارد. زاويه بين بال‌ها 120 درجه است و اين سازه در برابر زلزله 2/8 ريشتري مقاومت دارد. اين سازه به طور كلي 550 واحد دارد كه 23 واحد آن تجاري و مابقي مسكوني است. اين برج شامل 56 طبقه است كه 3 طبقه آن در زير زمين مخصوص پاركينگ و 2 طبقه آن براي واحدهاي تجاري و 51 طبقه آن براي واحد‌هاي مسكوني در نظر گرفته شده است . متراژ واحدها بسيار متفاوت و بنا به سلايق مختلف در نظر گرفته شده است، به طوري كه اين برج واحدهايي با متراژهاي 42، 170، 180، 220، 240، 250، 260، 305، 414 و 434 متر مربع را دربر مي‌گيرد.
واحد 42 متري يك سوئيت محسوب مي‌شود و متراژي كه براي پنت‌هاوس در راس اين برج قرار گرفته از 300 تا 600 متر مربع است و 11 پنت‌هاوس براي برج در نظر گرفته شده تريبلكس هستند. لازم به يادآوري است كه 14 سال ساخت، مدت زماني است كه اين پروژه به طول انجاميد تا آماده تحويل شود؛ چراكه ساخت اين پروژه از ابتداي سال 72 شروع و از نيمه دوم سال 86 براي فروش عرضه شد، البته اين نكته قابل ذكر است كه برخي واحدها تا قبل از آماده شدن براي فروش به صورت پيش فروش در اختيار خريداران قرار گرفته و در اين مرحله نيز با استقبال خوبي مواجه شده است.
جديدترين اطلاعاتي كه در مورد اين سازه از سوي دفتر فروش برج توسط خبرنگار دنياي اقتصاد دريافت شده بدين شرح است: از ابتداي سال76 پيش فروش واحد‌ها با متري 700 تا 800‌هزار تومان آغاز شد و اين قيمت طي گذشت زمان با افزايش همراه بود، اما به محض اينكه سال گذشته بازار مسكن با ركود مواجه شد، واحدهاي اين برج ديگر افزايش قيمتي را تجربه نكرد، به طوري كه قيمت‌هاي فعلي همان قيمت‌هاي مرداد ماه سال گذشته است.

شارژ از 42‌هزار تا 500‌هزار تومان
در حال حاضر پايه قيمتي كه براي هر مترمربع از برخي واحدهاي مسكوني اين برج در نظر گرفته شده حدود 3‌ميليون و 800‌هزار تومان تا 7‌ميليون و 200‌هزار تومان است و قيمت هر مترمربع از پنت‌هاوس‌ها كه تريبلكس است 12‌ميليون تومان تعيين شده كه البته اين قيمت‌ها قابل مذاكره و انعطاف‌پذير براي كاهش مي‌باشند.
در اين ميان شارژ ماهانه هر واحد مسكوني بر اساس متري 1000 تومان تعيين شده و ساكنين بايد ماهي 42 تا 500‌هزار تومان نيز بابت شارژ ماهانه ساختمان خود پرداخت كنند.
بر اساس اطلاعات واحد فروش اين برج قيمتي كه براي واحدها پيشنهاد شده بر اساس نظرات كارشناسي و معيارهايي مانند زاويه ديد، نوع بال و ميزان نورگيري اعلام شده است.
شرايط ويژه‌اي براي فروش واحدها براي خريداران در نظر گرفته شده كه اين تسهيلات به اين شرح اطلاع‌رساني شده است:
45‌درصد از كل مبلغ در عرض 3 ماه پرداخت شود.
50‌درصد از مبلغ 2 ساله با 10‌درصد كارمزد و 3 ساله با كارمزد 12‌درصد و 4 ساله با كارمزد 14‌درصدي و به علاوه 5‌درصد براي اخذ سند دريافت مي‌شود.
يكي از مسوولان فروش در برج تهران در رابطه با فروش واحد‌ها در بازار راكد مسكن توضيح داد: «مطمئنا با ركودي كه بر سر بازار حاكم شد شخص سرمايه‌گذار براي بازگشت سرمايه اصلي خود و همچنين ميزان سود كمي‌ متحمل ضرر شده است و ميزان هزينه براي فعاليت‌هاي اين‌چنيني بستگي به ميزان درآمد اشخاص دارد.
اما تقريبا دو ماهي است كه ما رونق در بازار خريد را به وضوح مشاهده مي‌كنيم؛ چراكه ميزان استقبال از خريد واحدها در مقايسه با چند ماه پيش افزايش داشته است.»
شركت سازنده اين برج تنها قصد فروش واحدهاي خود را داشته است، اما برخي از مالكان، واحدهايشان را اجاره داده اند و تعداد واحدهايي كه در اين برج براي اجاره داده مي‌شود بسيار كم است.
گفته مي‌شود بعضي از شخصيت‌ها در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، ورزشي، هنري، پزشكي و سياسي اينجا را براي سكونت انتخاب كرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر