کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

مجلس ایران دو میلیارد دلار به ساخت مترو اختصاص داد

در پی بروز اختلاف بین دولت و شهرداری تهران بر سر بودجه توسعه مترو، مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن باید دولت دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو در تهران و دیگر شهرها اختصاص دهد.

بنابر این طرح، که با 163 رای موافق و 24 رای مخالف در مجلس تصویب شد، دولت باید یک میلیارد دلار از این بودجه را جهت تامین تجهیزات و احداث خطوط راه آهن شهری تهران در اختیار شهرداری بگذارد.

بنابر مصوبه مجلس، از یک میلیارد دلار بقیه نیز 700 میلیون دلار برای احداث قطاری شهری در دیگر شهرهای بزرگ و 300 میلیون دلار نیز برای اجرای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در دیگر شهرهای بزرگ اختصاص یابد.

اختلافات مالی بین متروی تهران و دولت از مدتها پیش مطرح بود اما تصمیم یک ماه پیش محمود احمدی نژاد برای در اختیار گرفتن مدیریت متروی تهران، این اختلاف را وارد مرحله تازه ای کرد.

آقای احمدی نژاد شامگاه چهارشنبه بیستم آبان در یک برنامه تلویزیونی گفت: "من تصمیم گرفته ام مدیریت مترو را به دولت برگردانم... دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد. من حتما این تصمیم را گرفته ام و حتما مدیر تعیین می کنم."

شرکت متروی تهران اکنون در اختیار محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برای همین برخی کارشناسان تصمیم آقای احمدی نژاد را با اختلافات آقای احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی مرتبط دانسته و آن را سیاسی تلقی کردند.

اختلاف نظر در باره متروی تهران سابقه ای طولانی دارد اما عمده اختلافات بر سر میزان بودجه ای بوده که دولت باید در اختیار شرکت مترو قرار می داد تا صرف توسعه متروی تهران شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر