کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

زیدآبادی برنده جایزه «قلم زرین آزادی» شد

احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار زندانی و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی(ادوار تحکیم) از سوی انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر برنده جایزه قلم زرین آزادی سال 2010 اعلام شد.
زیدآبادی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در خردادماه بازداشت شده بود اخیرا در محاکمه‌ای غیرعلنی به تحمل ۶سال زندان، ۵سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد.
در بیانیه انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر آمده است با وجود آن‌که همه روزنامه‌نگاران از خطرات به چالش کشیدن رژیم خودکامه رییس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد و اعمال رهبر ایران علی خامنه‌ای آگاه هستند، آقای زیدآبادی دست به انتخاب زد و با شجاعت مکرر خود از اصلاحات و حکومت قانون در ایران علنا حمایت کرد.
این بیانیه می‌افزاید احمد زیدآبادی با وجود حکم سنگین و شرایط وحشتناک در زندان هم‌چنان شجاعانه ایستادگی کرده است.
این دومین بار است که یک ایرانی برنده جایزه قلم زرین آزادی می‌شود.
قبلا اکبر گنجی روزنامه‌نگار در سال 2006 برنده این جایزه شده بود.
آقای زیدآبادی در سال ۱۳۷۹ هم به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی محاکمه شد و بیش از یک‌سال در زندان به سر برد.
او یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امسال بار دیگر بازداشت شد و از آن هنگام تاکنون در زندان است.
آقای زیدآبادی در دوران بازداشتش مدت‌های طولانی در سلول انفرادی به سر برده و به گفته همسرش ۱۷ روز از این مدت را در اعتصاب غذا بوده است.
انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر می‌نویسد حدود یک‌دهه پیش آقای زیدآبادی وضعیت زندان خود را چنین تشریح کرد: در زندان وضعیتی فراهم می‌کنند که گمان می‌کنی دنیا به آخر رسیده است. مجرمین به تازه واردین تجاوز می‌کنند. وقتی هرجایی با چشم‌بند برده می‌شوی و فریادهای وحشتناک و هولناک را می‌شنوی احساس می‌کنی دیگر زندگی عادی را نخواهی دید.
زیدآبادی وضعیت زندان این‌بار خود را چنین تشریح کرده است: انگار توی قبر بودم می‌خواستم خودم را بکشم اما هیچ چیزی برای این‌کار پیدا نکردم.
انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر همه ساله جایزه قلم زرین آزادی را به افراد و یا موسساتی که با کلام و یا عمل خود به آزادی بیان کمک می‌کنند اهدا می‌کند.
این انجمن نماینده بیش از 18هزار نشریه، 15هزار وب‌سایت و 3هزار کمپانی در 120کشور جهان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر