کانون ایرانیان

۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

زادروز« ژان پل مارا » انقلابي راديكال فرانسه

« ژان پل مارا marat » انقلابي راديكال فرانسه 24 مه 1743 به دنيا آمد و 50 سال عمر كرد. وي يك پزشك بود كه با نوشته هايش مردم فرانسه ترغيب به تغييرات كلي در وضعيت اجتماعي و سياسي وطن خود كرد. كتاب هاي متعدد نوشت كه يكي از آنها « زنجيرهاي بردگي » است . وي با انتشار روزنامه خود «L’ amie du peuple» دلايل كافي در اختيار مردم فرانسه گذارد تا برضد سلطنت و حكومتي كه داشتند بپاخيزند. اين روزنامه كه براي نخستين بار ، مردم عادي در آن جايي براي بيان رنجها و درد دل خود يافته بودند آن چنان مورد توجه واقع شده بود كه در روز دوبار چاپ مي شد كه در قرن 18 كار بي سابقه اي بود.
مارا در آستانه انقلاب به ژاكوبن ها پيوست . او بود كه در جريان انقلاب به كاخ سلطنتي حمله برد و لوئي شانزده و همسرش ماري آنتوانت را دستگير كرد و آنقدر پافشاري كرد تا اعدام شدند.
"مارا" در عين حال يك ناسيوناليست بود و ناپلئون اعتراف كرده بود كه تحت تاثير افكار مارات قرار گرفته و تا اين حد عاشق فرانسه شده بود . ناسيوناليسم مارا بر پايه ملي و رفاه و سربلندي همه ملت بود و فرد را به تنهايي در نظر نمي گرفت . از عقايد ديگر مارات كه باقي مانده و مورد توجه است تاكيد بر« شايسته سالاري» بود . وي نوشته است كه پيشرفت ملت ميسر نخواهد شد مگر اين كه كارها به دست كاردانان سپرده شود و روي اين اعتقاد خود كه ريشه در احساسات ملي اش داشت شديدا ايستادگي مي كرد و مانع از آن مي شد كه هر كس تنها به دليل شركت در انقلاب به مقام برسد. عقيده ديگر او كه در همه آثار و نوشته هايش منعكس است اين بود كه به هر وسيله ، بايد صداي مردم ــ ولو مخالف ــ شنيده شود . وي مي گفت كه شنيده شدن نظرات دليل پذيرفتن آنها نيست.
"مارا" با اين عقايد و نيز تنفر از اشرافيت ، مخالفان فراوان مخصوصا در ميان ژيروندن ها كه ميانه روهاي انقلاب فرانسه بودند داشت و سرانجام 13 ژوئيه 1893به دست «شارلوت كورداي» دختر يکي از اشراف سابق كشته شد. شارلوت در اين روز وارد خانه "مارا" شده بود و اورا كه در وان حمام بود با دشنه كشته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر