کانون ایرانیان

۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

استخرها مجاز به استفاده وایتکس هستند

دادنا: مدیر کل مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: استفاده از وایتکس استاندارد برای ضدعفونی آب استخرها اشکالی ندارد چرا که ماده موثره وایتکس همان هیپوکلرید سدیم است اما باید مراقب بود PH آب بالا نرود.

کاظم ندافی به فارس گفت: در آب استخرها 3 پارامتر کیفی آب از نظر کنترل کلر آزاد باقیمانده در آن (یک تا 3 میلی‌گرم در لیتر)، PH آب که باید بین 7.2 تا 8 باشد و کدورت آب که مربوط به ذرات معلق و میکروب آن است و باید کمتر از نیم NTU باشد اندازه‌گیری می‌شوند.



وی افزود: برای اینکه این شرایط در آب ایجاد شود باید آب استخرها با یک ماده مخصوص گندزدایی شود. مناسبت‌ترین ماده‌ای که در حال حاضر وجود دارد هیپوکلرید سدیم است که در واقع محلولی است که 5 درصد آن کلر و بقیه آن آب است.



ندافی تصریح کرد: ماده موثره اصلی وایتکس هیپوکلرید سدیم، آب و هیدروکسید سدیم است که ماده آخر برای سفیدکردن لباس و غیره به کار می‌رود. لذا از نظر کلی وایتکس با هیپوکلرید سدیم تفاوت چندانی ندارد و اگر به آب استخر اضافه شود همان اثری را دارد که هیپوکلرید سدیم دارد.



وی اضافه کرد: باید در نظر داشت که وایتکس گرانتر از هیپوکلرید سدیم است و هیچ عقل سلیمی از وایتکس برای گندزدایی آب استفاده نمی‌کند. لذا ضمن اینکه تفاوتی بین عملکرد این دو ماده نیست فکر نمی‌کنیم هیچ استخری برای ضدعفونی آب به سراغ وایتکس برود.



ندافی یادآور شد: اگر 20 قطره هیپوکلرید سدیم 5 درصد یا وایتکس را به یک لیتر آب اضافه کنیم این آب ضدعفونی شده و لذا اگر وایتکس استاندارد به جای کلر برای ضد‌عفونی استفاده شود اشکالی ندارد و فقط PH آب ممکن است به خاطر هیدرواکسید سدیم بالا رود که باید کنترل شود.



وی گفت: وایتکس وقتی در آب استخر اضافه می‌شود به هیچ وجه عوارضی برای سلامت انسان ایجاد نمی‌کند. فقط باید مراقب بود که PH آب از حد مجاز بالاتر نرود.

View Original Article

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر