کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

10 کشف برتر جهان پزشکی در سال 2009 به انتخاب تایم

در آستانه پایان سال 2009 میلادی، نشریه تایم فهرستی متفاوت از برترینهای سال 2009 را ارایه کرده و انتقادهای فراوانی را به راه انداخته است.برترینهای پزشکی 2009 را به انتخاب مجله تایم ملاحظه کنید.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه تایم در میان لیستی کامل از برترینهای سال 2009 لیستی از برترین کشفیات پزشکی و دارویی سال گذشته را ارائه کرده است که تولید واکسن ایدز یکی از مهمترین آنها به شمار می رود. در ادامه لیست برترینهای پزشکی و دارویی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1- ارائه روشهای جدید ماموگرافی:
بر اساس محاسبات جدیدی که در رابطه با فواید و خطرهای کنترل متوالی بیماری سرطان سینه صورت گرفته است، هیئت دولتی نیروی خدمات پیشگیرانه ایالات متحده اعلام کرد زمان آغاز تستهای ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه باید به جای 40 سالگی از 50 سالگی باشد و به جای مراجعه سالانه بهتر است هر دو سال یک بار این تستها انجام گیرند و به جای آن افراد خود به آزمایش و معاینه برای بررسی بروز بیماری بپردازند. این راهکارهای جدید انتقاد بسیاری از پزشکان، بیماران، گروه های سیاسی و سیاستمداران را به دنبال داشت زیرا این افراد بر این باور بودند که هدف از ارائه این راهکارهای جدید به معنی قطع حمایت بیمه از افراد جوانتری است که قصد انجام تستهای ماموگرافی را دارند. با این همه تصمیم ماه دسامبر سنا دربار تحول سیاستهای درمانی و تصویب الحاقیه ای که تمامی تستهای ماموگرافی را تحت پوشش خود قرار می دهد از شدت این انتقادات کاست.
2- ابداع واکسن ایدز:
محققان در مسیری که شکست بیشتر به استقبال آنها می آمد تا موفقیت، در نهایت خبر تولید واکسن ایدز را دریافت کردند. در ماه سپتامبر دوره آزمایشی 105 میلیون دلاری نشان داد ترکیبی از دو واکسن قدیمی ایدز بدن انسان را در برابر ویروس HIV مقاوم می کند. آزمایشها از تاثیرگذاری 31 درصدی این واکسن خبر داد و در نهایت اعلام این موضوع که این واکسن هیچ نوع عوارض جانبی برای بیمار به دنبال ندارد امید را در دل بسیاری از افرادی که به شکلهای مختلف در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند زنده کرد.
3- برداشته شدن ممنوعیت مطالعات در رابطه با سلولهای بنیادین:
هشت سال گذشته برای برخی از محققان به اندازه یک عمر به طول انجامید اما سرانجام باراک اوباما رئیس جمهور جدید ایالات متحده در 9 مارچ 2009 دستور همتای پیشین خود را فسخ کرده و بودجه ای را برای انجام تحقیقات در زمینه سلولهای بنیادین در نظر گرفت. مجلس این کشور استفاده از بودجه دولتی برای مطالعات بر روی سلولهای بنیادین جنینی را همچنان ممنوع اعلام کرده است اما محققان دست کم آزادند تا از این سرمایه در زمینه هایی دیگر از این شاخه از علم استفاده کنند.
4- تولید واکسن آنفولانزای خوکی:
در حالی که جهان همچنان با پاندمی سال 2009 یعنی ویروس H1N1 درگیر است، هیچ دارویی به اندازه واکسن جدید آنفولانزای خوکی در جهان مورد استقبال قرار نگرفت. تولید کنندگان این واکسن هنوز از پس تقاضای این دارو در ماه اکتبر بر نیامده بودند که تولید اولین دوره از یک میلیون واکسن در خط تولید کارخانه ها به اتمام رسید. در این زمان نیمی از افرادی که در گروه های پر خطر قرار داشتند هنوز امکان تزریق واکسن را به دست نیاورده بودند و اکنون بر اساس آمارگیری های جدید 55 درصد از آمریکایی ها با وجود اینکه این دارو در دوره های آزمایشی هیچ عوارضی از خود نشان نداده است، به دلیل نگرانی از بروز عوارض جانبی ناشی از سرعت بالای تولید و آزمایش این دارو از تزریق آن اجتناب می کنند.
5- تولید موش با کمک سلولهای بنیادین:
متولد شدن یک موش آزمایشگاهی به سختی می تواند خبرساز شود، مگر اینکه نام اولین موش آزمایشگاهی که با استفاده از سلولهای بنیادین خلق شده است را بر روی آن قرار داد. در این صورت می توان نام دستاوردی متحول کننده را برای تولد این جاندار کوچک برگزید. به وجود آمدن این جاندار در ماه جولای اعلام شد؛ به گفته دانشمندان چینی این جاندار با کمک سلولهای بنیادین iPS، سلولهایی که با کمک مهندسی ژنتیک به مرحله جنینی خود بازمی گردند به وجود آمده است. تولید این موش که خود از توانایی تولید مثل برخوردار است قدمی رو به جلو در استفاده از سلولهای iPS در تولید سلولهای بنیادینی به شمار می رود که می توانند در درمان بیماری ها به عنوان منبعی با ارزش مورد استفاده قرار گیرند.
6- لزوم شناسایی سرطان پروستات:
به اعتقاد پزشکان در زمینه سرطان شناسایی بیماری بهترین دفاع است اما در زمینه سرطان پروستات، بیماری که به کندی پیشرفت کرده و نیازمند درمانهای قوی و سریع نیست، توصیه های چندان روشنی ارائه نشده است. در ماه مارچ موسسه ملی سرطان نتیجه مطالعات 10 ساله خود را که بر روی 76 هزار مرد مبتلا به سرطان انجام داده بود، ارائه کرد و این نتایج نشان داد طی دوره ای هفت ساله 50 نفر از میان افرادی که به صورت مداوم تحت نظر پزشک بوده و آزمایشها و اسکنهای مختلف برای تشخیص بیماری بر روی آنها انجام می گرفته است، جان خود را از دست داده اند در حالیکه از میان افرادی که به هیچ وجه تحت کنترل آزمایشها و اسکنرها قرار نداشته اند، تنها 44 نفر جان خود را از دست داده اند. به بیانی دیگر این مطالعه نشان داد شناسایی زودهنگام این بیماری نمی تواند بر روی میزان مرگ و میر ناشی از آن تاثیری داشته باشد.
7- مطالعات جدید در رابطه با اوتیسم:
ابتلا به بیماری اوتیسم در واقع هیچ دلیل شناخته شده ای ندارد و هیچکس نمی تواند انگشت اتهام را به سوی عاملی مشخص نشانه رود. به گزارش مهر، بر اساس آمارهای جدید که در ماه اکتبر ارائه شده است از هر 100 کودک آمریکایی یک نفر به اوتیسم مبتلا است که این میزان نسبت به 1 نفر در 150 نفر که در آمارهای گذشته اعلام شده بود افزایش قابل توجهی داشته است. دلیل قاطعی برای این افزایش اعلام نشده است اما دانشمندان به تازگی توانسته اند نشانه ای ژنتیکی را در رابطه با این بیماری کشف کنند؛ به گفته آنها تغییر در منطقه ای در کروموزوم 5 نقشی حیاتی در بروز 15 درصد از موارد ابتلا به اوتیسم را به عهده دارد.
8- کشف دارویی جدید برای پوکی استخوان:
دارویهای کنونی برای پوکی استخوان می توانند تاثیر مخرب سلولهای مخرب استخوان را مسدود کنند، پدیده ای که با افزایش سن در افراد افزایش پیدا می کند. با این حال داروی جدید که توسط سازمان دارو و غذای فدرال تحت آزمایش قرار گرفته است، این بیماری را به شکلی متفاوت مهار می کند. این داروی جدید می تواند شکل گرفتن سلولهای مخرب استخوان را متوقف سازد و به این شکل حالت تعادل سلولها را به سوی استخوان سازی متمایل می کند.
9- کشف ژن جدید عامل آلزایمر:
در ماه سپتامبر دانشمندان در نهایت توانستند پس از گذشت 15 سال، سری جدیدی از ژنها که می تواند در بروز بیماری آلزایمر نقش داشته باشد را شناسایی کردند. به گزارش مهر، دو گروه از دانشمندان به صورت مجزا بر روی سه ژن که با بروز نوعی از این بیماری در ارتباط بود مطالعه کردند؛ دو نوع از این ژنها با پلاکهای پروتئین آمیلوئید که در مغز بیماران آلزایمری ایجاد شده و به تدریج باعث مرگ اعصاب می شود در ارتباط هستند. هنوز چگونگی تاثیر این ژنها بر روی بروز بیماری آلزایمر کشف نشده است اما محققان امیدوارند کشف این ژنها و ژنهای جدید تر بتواند به تدریج به تولید داروهای موثرتر برای درمان این بیماری کمک کند.
10- کشف وجود چربی قهوه ای در افراد مسن:
محققان از گذشته از وجود این نوع چربی در بدن آگاه بودند - چربی قهوه ای که به دلیل ترکیبش با میتوکندریای تیره رنگ این عنوان را به خود اختصاص داده است - که نسبت به چربی های سفید رنگ انرژی بیشتری را مصرف می کنند. به بیانی دیگر این چربیها به جای ذخیره کردن انرژی آن را مصرف می کنند. با این حال با افزایش سن میزان این چربی در بدن انسان کاسته شده و چربی های سفید جایگزین آنها می شوند. محققان سوئدی به تازگی کشف کرده اند انسانها در سنین بالا نسبت به آنچه تصور می رفت مقدار بیشتری از این چربی ها را در بدن خود حفظ می کنند و این چربیها در اطراف گردن جمع می شوند. همچنین مطالعات دیگر نشان داده است افراد لاغر نسبت به افراد چاق مقادیر بیشتری از چربی های قهوه ای را در بدن خود ذخیره می کنند و این چربی ها در هوای سرد فعال می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر