کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

کاهش خطر سرطان روده با مصرف ٱمگا3

اسید‌های چرب ٱمگا 3 با زنجیره بلند که در ماهی و سایر غذاهای دریایی یافت می‌شود می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده نقش داشته‌باشد.
این یافته در کنفرانس تحقیقات پیشگیری از سرطان که در فاصله 6 تا 9 دسامبر 2009 در هاستون آمریکا برگزار شد ارائه گردید.
دکتر سنگمی کیم متخصص انستیتوی ملی علوم بهداشت محیط در کارولینای شمالی و عضو انجمن آمریکایی پیشگامان تحقیق درباره سرطان روده بزرگ در این کنفرانس گفت: داده‌های آزمایشی مزایای اسید‌های چرب ٱمگا3 با زنجیره بلند را در میزان سرطان‌زایی روده‌، از کاهش رشد غده سرطانی گرفته تا بازداری از پیشرفت بیماری، نشان داده است.
او درباره نتایج پژوهش جدید گفت که این یافته‌ها در تایید فرضیه‌های پیشین رابطه‌ معکوسی را بین مصرف اسید‌های چرب ٱمگا3 با زنجیره بلند در رژیم غذایی و سرطان روده بزرگ در آزمودنی‌های سفیدپوست نشان می‌دهد.
اگرچه داده‌های آزمایشی و بالینی مطرح می‌کنند که این اسید‌های چرب دارای مایه‌های ضد رشد نابهنجار بافت در روده هستند اما داده‌های همه‌گیرشناسی تا به امروز بدون نتیجه قطعی بوده‌است.
محققان 1509 آزمودنی سفیدپوست (716 بیمار مبتلا به سرطان و 787 فرد سالم در گروه کنترل) و 369 آزمودنی سیاه‌پوست (213 بیمار مبتلا به سرطان و 156 فرد سالم در گروه کنترل) را با استفاده از آمار ایالتی مبتلایان به سرطان و نیز آمار اداره راهنمایی و رانندگی مورد مطالعه قراردادند.
پژوهشگران 19 اسید چرب اشباع‌نشده را با استفاده از یک پرسشنامه معتبر غذایی که شامل 124 پرسش درباره مواد غذایی بود اندازه‌گیری کردند. آن‌ها در این پرسشنامه اطلاعات مربوط به دفعات و مقدارغذای مصرفی افراد را در 12 ماه پیش از تحقیق جمع‌آوری کردند.
بیمارانی که اسید‌های چرب ٱمگا3 با زنجیره بلند خورده‌بودند در معرض خطر کمتر سرطان روده بزرگ قرار داشتند. خطر سرطان روده در افرادی که کمترین میزان چربی را مصرف می کنند (25 درصد پایین در گروه) در مقایسه با افرادی که بیشترین میزان چربی را مصرف می کنند (25 درصد بالا در گروه) 39 درصد کمتر بود.
کیم با اظهار تعجب درباره یافتن این رابطه در آزمودنی‌های سفیدپوست و نه سیاه‌پوست می‌گوید که چندین توضیح علمی برای آن وجود دارد. وی گفت: او و همکارانش نتوانسته‌اند با داده‌های موجود یافته‌ها را توجیه‌کنند، اما اضافه کرد که باید در استنتاج وجود تفاوت‌های نژادی در مزایای اسید‌های چرب ٱمگا3 با زنجیره‌ بلند احتیاط کرد.
سرپژوهشگر تحقیق تاکید کرد که افزایش مصرف غذایی اسید‌های چرب ٱمگا3 با زنجیره بلند که اساساً از ماهی و سایر غذاهای دریایی بدست‌ می‌آید می‌تواند از سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.
پیشتر نیز در برخی تحقیقات اثر ضدسرطانی ٱمگا3 در انواعی از سرطان به‌خصوص سرطان سینه و پروستات نشان داده‌شده بود.
لازم به‌ذکر است که اثر اسید‌های چرب ٱمگا3 با زنجیره‌ بلند زمانی موثرلر خواهد بود که مستقیماً از طریق غذا وارد بدن شود. علاوه بر غذاهای دریایی منابع دیگری مانند گردو، سویا، لوبیا قرمز و سبزیجات با سبزینگی بالا نیز دارای این ماده هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر