کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

یک‌سوم مردم تهران افسرده‌اند

یک نماینده مجلس گفته است که 30 درصد مردم تهران به دلیل ترافیک دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند.
بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به خبرگزاری مهر گفته است: شهروندان تهرانی که هر روز ناچار هستند ساعات زیادی را در ترافیک معطل شوند قطعا دچار کسالت و خستگی خواهند شد.
روزنامه همبستگی هم در دی ماه سال 85 در گزارشی هشدار داده بود که آلودگی هوا يکی از علت‌های افسردگی شهروندان تهرانی است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس راه‌‌حل مشکل آلودگی هوا و پایین آمدن درجه افسردگی ناشی از آن را گسترش وسایل حمل و نقل می‌داند.
به‌نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به 10 سال از آغاز برنامه‌های ویژه برای کاهش بار ترافیک و کاهش بزرگ‌ترین پیامد آن یعنی آلودگی هوا، این طرح کارآمد نبوده و تهران در ترافیک و دوده دست‌وپا می‌زند.
به گفته کارشناسان نارسايی شبکه حمل و نقل شهری باعث می‌شود تا ساکنان تهران از خودروهای شخصی به صورت تک سرنشين استفاده کنند که از عوامل اصلی ايجاد آلودگی است.
براساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر یک‌هزار نفر، یک دستگاه اتوبوس در شهر باشد. بدین ترتیب برای 10 میلیون جمعیت تهران، 10 هزار دستگاه اتوبوس است. اما تنها 4500 دستگاه اتوبوس در تهران است.
کارشناسان محيط زيست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، به‌کارگيری خودروهای جديد، بهينه‌سازی مصرف سوخت، معاينه فنی خودروها و افزايش و توسعه خدمات حمل و نقل عمومی را ازجمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا اعلام کرده‌اند.
گفتنی است سازمان بهداشت جهانی، در گزارشی که سال گذشته از تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روانی مردم اعلام کرد، افسردگی را «اپیدمی خاموش» نام برد.
افسردگی ناشی از آلودگی هوا در شرایطی اعلام شده که ماه گذشته آلودگی هوا عامل آسم 35.4 درصد از جمعیت تهران اعلام شد.
کارشناسان می‌گویند آلودگی هوا عامل تشدید بیماری‌های قلبی، تنفسی، نازایی، سقط جنین و سرطان است و در صورت بالابودن غلظت آلاینده‌های هوا از یک حد معین می‌تواند منجر به مرگ آنی افراد شود.
عملکرد دولت
براساس ماده 62 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف بود در طول این برنامه یعنی تا پایان سال 88 میزان آلودگی هوای شهرهای تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان را در حد استاندارد مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست کاهش دهد.
کارشناسان محیط‌زیست ابراز امیدواری کرده بودند که تا پایان برنامه چهارم توسعه در سال 88بتوان میزان بیماری‌های ناشی از آلودگی را دست‌کم ۳۰ درصد کاهش داد.
اکنون نه تنها میزان بیماری‌های ناشی از آلودگی تا 30 درصد کم نشده که در مواردی مانند آسم و افسردگی این میزان تا 30 درصد بیشتر شده است.
گفتنی است کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران که در سال 79 تشکیل شد، متولی اصلی در بحث کاهش آلودگی هوای تهران است.
رییس این کمیته معاون رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر آن مدیر کل محیط زیست استان تهران هستند. اما سازمان محیط زیست خواستار واگذاری مسئولیت این کمیته به سازمان‌های دیگر شده است و اکنون دولت باید در این مورد تصمیم بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر