کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

ژنوم پاندا از طبیعت گوشت‌خوار این گیاه‌خوار آرام پرده برداشت!

پژوهشگران با بدست آوردن توالی کامل ژنوم خرس پاندا، متوجه شده‌اند این خرس غول‌پیکر تمام ژن‌های مورد نیاز برای هضم گوشت را در اختیار دارد، اما از ژن‌های لازم برای هضم غذای اصلیش یعنی بامبو خبری نیست.

گروهی بین‌المللی از پژوهشگران در انستیتو ژنتیک پکن موفق شده‌اند برای نخستین بار، توالی ژنی خرس پاندا را استخراج کنند. این ژنوم با بررسی یک ماده خرس 3ساله به نام جینگ‌جینگ بدست آمده است.
نتایج این تحقیقات که در تازه‌ترین شماره نشریه نیچر منتشر شده، حاکی از آن است که پاندا حدود 21هزار ژن دارد که درون 21 جفت کروموزوم (شامل یک جفت کروموزوم جنسی) قرار گرفته‌اند. در میان تمام پستاندارانی که توالی ژنی آنها تاکنون بدست آمده، پاندا بیش‌ترین شباهت را به سگ دارد (با 80 درصد شباهت ژنوم) و شباهتش با انسان تنها 68درصد است.
شگفت‌انگیزترین نکته در ژنوم پاندا، عدم وجود حتی یک آنزیم سلولازی است که پاندا را در هضم سلولز غذای اصلی‌اش، برگ بامبو کمک کند. از سوی دیگر، پژوهشگران متوجه شده‌اند که ژن T1R1 که گیرنده کلیدی طعم گوشت را رمزگزاری می‌کند، به دلیل 2 جهش، غیرفعال شده است. شاید این ژن غیرفعال بتواند توضیح دهد چرا علی‌رغم آن‌که پاندا جزو گوشت‌خواران دسته‌بندی می‌شود، از رژیم غذایی گیاهی استفاده می‌کند.
بررسی ژنوم پاندا نشان می‌دهد که در مقایسه با انسان یا سگ، با گذشت زمان دچار تغییرات کمتری شده است. بنابراین، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که تحول پاندا بسیار آرام صورت می‌گیرد. پانداها را معمولا فسیل‌های زنده نیز می‌نامند، زیرا شواهد زندگی اجداد پاندا در چنین به حدود 8 میلیون سال پیش بازمی‌گردد.
این تحقیق هم‌چنین مشخص کرده است که درجه تنوع ژنتیکی پاندا دو برابر انسان است و به همین دلیل، پاندا شانس بسیار خوبی دارد که علی‌رغم جمعیت بسیار اندک، به بقای خود ادامه دهد.
پانداها جزو جاوران در معرض خطر دسته‌بندی شده‌اند. کارشناسان تخمین می‌زنند حدود 1600 قلاده پاندا در حیات وحش چین زندگی می‌کنند. 300 قلاده دیگر نیز در مناطق حفاظت‌شده یا باغ‌وحش به سر می‌برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر