کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

بچه‌اولی ها موفق‌ترند اما به دیگران اعتماد نمی‌کنند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد فرزندان اول خانواده‌ها با احتمال بیش‌تری به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌کنند ،

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد فرزندان اول خانواده‌ها با احتمال بیش‌تری به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا می‌کنند ، اما در عوض آن‌ها کم‌تر با دیگران همکاری و مشارکت می‌کنند و کم‌تر از آن‌ها به دیگران اعتماد می‌کنند.
محققان معتقدند فرزندان اول خانواده‌ها معمولا نسبت به دیگر خواهران و برادران خود باهوش‌تر هستند و با احتمال بیش‌تری نقش‌های بزرگی مانند رهبری یک حرکت جدید یا مقام‌های سیاسی را از آن‌ خود می‌کنند.
البته همین خصوصیات سبب می‌شود ، آن‌ها نسبت به فرزندان دیگر بدبین‌تر باشند و معمولا به اشخاص دیگر اعتماد نمی‌کنند و کم‌تر در فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کنند.
محققان فرانسوی با انجام تحقیقات بیش‌تر متوجه شدند فرزندان اول به دلیل آن‌که به دنیا آمدن بچه‌های دیگر را آسیبی به مقام خود در خانواده و توجه والدین به آن‌ها می‌بینند معمولا خودخواه‌تر هستند و میزان علاقه آن‌ها به همکاری کردن با دیگران کاهش پیدا می‌کند.
برای انجام این تحقیق ،دانشمندان یک بازی را بین بچه‌ها انجام دادند که در طی آن بچه ها باید مقداری پول را بین خود دست به دست می‌کردند.بر طبق قوانین این بازی زمانی که پولی از یک نفر به نفر دیگر می‌رسید ارزش آن سه برابر می‌شد.
در این تحقیقات مشخص شد با وجود آن‌که دادن پول به شخص دیگر می‌توانست ارزش آن را زیاد‌تر کند ، اما بچه‌ اولی‌ها به دلیل بی‌اعتمادی که نسبت به دیگران دارند ، 25 درصد کم‌تر از دیگر خواهران و برادران خودشان برای دادن پول به دیگران مشارکت می‌کردند.این در حالیست که بچه‌های دیگر که فرزند اول نبودند سخاوت بیش‌تری از خودشان در این مورد نشان می‌دادند.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از تولد فرزندان دوم به بعد ، فرزندان اول به دلیل کاهش توجه والدینشان به آن‌ها عکس‌العل‌های خاصی را از خود نشان می‌دهند که این موضوع در نهایت باعث می‌شود ، آن‌ها خودخواه‌تر ، بی‌اعتماد‌تر و بدبین‌تر از برادران و خواهران خود شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر