کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۷, جمعه

تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ «ای.آر4» و «ای.آر3» در ایران

 رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه ایران در حال تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ به نام‌‌های IR4 و IR3 است، به فارس گفت که امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم از نسل‌های جدید سانتریفیوژ با رفع تمامی مشکلات و معایب، استفاده کنیم.
«علی اکبر صالحی» در خصوص تعداد سانتریفیوژهای فعال در تاسیسات هسته‌ای ایران به فارس گفت که این تعداد بالای شش هزار سانتریفیوژ می‌باشد.

وی در بخشی از این گفتگو درباره برنامه‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز گفت که در حال حاضر نسل‌های جدید سانتریفیوژ را وارد فعالیت‌های غنی‌سازی کرده‌ایم که این نسل‌های جدید به سرعت آزمایشات لازم را پشت سر می‌گذرانند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در حال برپایی زنجیره‌های شاهد هستیم تا بتوانند مشکلات نسل‌های جدید را خوب ارزیابی کنند، اما عجله‌ای به مفهوم اینکه به سرعت وارد تولید صنعتی آن شویم، نداریم.
وی در عین حال اضافه کرد: این درست نیست که ما بدون طی مراحل فنی و صنعتی بخواهیم وارد تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ شویم.

به گفته وی مراحل و فرایندها باید طی شوند تا اطمینان لازم حاصل شود که این ماشین‌ها قابلیت تولید در تیراژهای بالا را دارند.

صالحی با بیان اینکه نسل جدید سانتریفیوژها IR4 و IR3 نام دارند، گفت: برای اینکه فضای رقابت ایجاد شود دو گروه در بحث نسل‌های جدید فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال آینده بتوان از نسل‌های جدید سانتریفیوژ با رفع تمامی مشکلات و معایب، استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه «تحقیق و توسعه» از اولویت‌های سازمان انرژی اتمی است، گفت: از تمامی شرکت‌ها خواسته‌ایم که تحقیق و توسعه خود را ایجاد کنند و از نظر سرمایه گذاری و کمک‌های مالی هم دستشان را باز گذاشته‌ایم چرا که حیات یک فناوری پیشرفته همانند فناوری هسته‌ای به تحقیق و توسعه است.

صالحی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فارس درباره ساخت رآکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت نیز گفت: پیش از این در زمینه گداخت در سازمان انرژی اتمی فعالیت‌هایی صورت گرفته اما ما قصد داریم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم؛ هر چند گداخت موضوعی است که تا به نتیجه برسد ممکن است که 40 سال و شاید هم بیشتر به طول بیانجامد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: به کار بردن اصطلاح نیروگاه در حال حاضر برای گداخت زودهنگام است و بیشتر ناظر بر آن هدف غایی و یا مقصد نهایی برای دستیابی به نیروگاه گداخت است. به گفته وی اکنون ببیشتر روی اجزای نیروگاه گداخت کارهایی در سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر