کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

ایران در زمینه کیفیت سرمایه‌گذاری در فناوری: رتبه‌66 بین 70کشور

 نتایج پروژه ملی پایش جهانی توانمندی فناوری 2009 مشخص کرد که رتبه ایران در میان 70 کشور مورد مطالعه، 66 اُم در زمینه کیفیت سرمایه‌گذاری در فناوری و 49 اُم در بخش زیرساخت توسعه فناوری است.

خبرگزاری مهر نوشت:
دبیر انجمن مدیریت تکنولوژی از پایان اجرای پروژه ملی پایش جهانی توانمندی فناوری 2009 خبر داد و گفت: نتایج پروژه نشان داد که ایران در میان 70 کشور مورد مطالعه رتبه 66 را در زمینه کیفیت سرمایه گذاری در بخش فناوری و رتبه 49 را در بخش زیرساخت توسعه فناوری کسب کرد.
مهندس محمد نقی زاده پنجشنبه در نشستی که در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد هدف از اجرایی کردن این پروژه ملی را افزایش آگاهی از سطح فناوری کشورهای مختلف دنیا و ارائه مدلی جهانی برای ارزیابی سطح توانمندی فناوری کشورها، شفاف سازی و افزایش آگاهی از سطح فناوری مناطق جغرافیایی مختلف دنیا، آشکارسازی روند فناوریهای مختلف در دنیا، بررسی حوزه های فناوریهای مختلف در سطح بین المللی و ارائه گزارشهای تحلیلی ویژه برای افزایش آگاهی نسبت به حوزه های مختلف فناوری و کمک به سیاستگذاری در حوزه فناوری به تمامی کشورها به خصوص کشورهای کمتر توسعه یافته دانست.
وی با تاکید بر اینکه دراین پروژه 70 کشور بر اساس شاخص پایش توانمندی فناوری در سال 2009 مورد ارزیابی قرار گرفتند، افزود: در این پروژه 18 کشور آسیایی، 16 کشور آمریکایی، 25 کشور اروپایی، 9 کشور آفریقایی و دو کشور از اقیانوسیه بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی انتخاب شدند.
برترین کشورهای جهان
نقی زاده ادامه داد: برای رتبه بندی کشورها، ابتدا کشورها بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی به سه دسته کشورهای با اقتصاد بزرگ با درآمد ناخالص داخلی بیش از هزار میلیارد دلار، متوسط با درآمد ناخالص داخلی بین 200 تا هزار میلیارد دلار و کوچک با درآمد ناخالص داخلی کمتر از 200 میلیارد دلار تقسیم شدند. در میان 12 کشور با اقتصاد بزرگ که دارای توانایی های ویژه ای در خلق فناوری های جدید و بهره گیری از آن هستند ایالات متحده آمریکا رتبه اول را کسب کرد و پس از آن ژاپن، کانادا و انگلستان در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
وی با اشاره به این مطلب که ایران در این تقسیم بندی در میان کشورهای دارای اقتصاد متوسط قرار گرفت، اظهار داشت: این دسته از کشورها شامل 23 کشور است که کشورهای سوئد، فنلاند و نروژ در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.
نقی زاده کشورهای با اقتصاد کوچک را متشکل از 35 کشور دانست و اضافه کرد: در این بین دو کشور اول در این دسته یعنی سنگاپور و نیوزلند دارای توانمندی فناوری بالایی هستند و کشورهای اسلوونی، استونی، مجارستان، اسلواکی و چک در زمره کشورهای نوآور دنباله رو در حوزه فناوری شناخته شده و توانمندیهای فناوری قابل توجهی در برخی بخشها دارند. در انتهای این دسته کشورهایی چون سنگال، بنگلادش و کامرون قرار می گیرند که کشورهایی عقب مانده در حوزه توانمندیهای فناوری تلقی می شوند.
دبیر انجمن مدیریت تکنولوژی ایران، شاخص های این پروژه را در سه دسته زیر ساختهای توسعه فناوری، توانمندی نوآوری و کیفیت سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق ایران در میان 23 کشور دارای اقتصاد متوسط در شاخص زیر ساختهای توسعه فناوری رتبه 20، در بخش توانمندی نوآوری رتبه 16 و در بخش کیفیت سرمایه گذاری رتبه 23 را از آن خود کرد.
وضعیت ایران در میان 70 کشور دنیا
نقی زاده به وضعیت ایران در میان 70 کشور هدف اشاره کرد و افزود: رتبه برایند ایران در میان 70 کشور مورد مطالعه 45 است.
وی با تاکید بر اینکه ایران در میان 70 کشور هدف در بخش کیفیت سرمایه گذاری بدترین وضعیت را دارد، گفت: طبق نتایج به دست آمده از پایش توانمدیهای فناوری، ایران در بخش زیر ساختهای توسعه فناوری رتبه 49، در بخش توانمندیهای نوآوری رتبه 36 و در بخش کیفیت سرمایه گذاری رتبه 66 را کسب کرد.
دبیر انجمن مدیریت تکنولوژی ایران با تاکید بر اینکه درصددیم تا این پروژه هرسال اجرایی شود، خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیقات در اختیار وزارتخانه ها و دستگاههای مربوط برای برنامه ریزی و شناسایی نقاظ ضعف و قوت قرار خواهد گرفت ضمن آنکه مذاکراتی با مسئولان کشور در زمینه بین المللی کردن این پروژه در حال انجام است.
رونمایی از پروژه ملی پایش توانمندیهای 70 کشور دنیا
گزارش نهایی پروژه ملی "پایش جهانی توانمندی فناوری در سال 2009" که در آن وضعیت توانمندی فناوری ایران در 17 شاخص با 70 کشور دنیا مقایسه شده است روز 22 آذرماه در سالن اجتماعات سازمان مدیریت صنعتی رونمایی می شود.
به گزارش مهر، این پروژه از سوی انجمن مدیریت تکنولوزی ایران و با حمایت معاونت برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اجرایی شده است.
رونمایی از گزارش این پروژه، شروعی برای ارزیابی های دقیق از وضعیت توانمندیهای فناوری کشور در حوزه ملی و بخشی است و با انتشار گزارش سالانه توانمندیهای کشور در حوزه فناوری در آینده شاهد تحقق هر چه سریعتر چشم انداز بیست ساله کشور و سایر اسناد بالادستی کشور هستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر