کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

«مردانی که زن‌ بودن را ننگ نمی‌دانند»

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در پیامی به مردانی که برای حمایت از مجید توکلی دانشجوی زندانی، عکس‌های خود را با حجاب زنانه در اینترنت منتشر کردند، گفت: شما با حرکت نمادین خود نه تنها از دوست دربندتان، بلکه از زن بودن دفاع کردید.
شیرین عبادی در پیام خود که در سایت مدرسه فمینیستی منتشر شد، تاکید کرده است: مهم نیست [مجید توکلی] با لباس زنانه دستگیر شده باشد یا مردانه، مهم آن است که برخلاف قانون دستگیر شد و هنگام بازداشت به جرم سخنانی که گفته بود، او را چنان مضروب کردند که تا مدت‌ها تبدیل به کابوس جوانان شود.
او در ادامه خطاب به مردان باحجاب در حمایت از مجید توکلی گفت: آنها نمی‌‌دانستند که شما رویا دارید نه کابوس... شما از ستمگر نمی‌‌هراسید، بلکه باعث هراس هر ستمگر هستید.
این حقوق‌دان و فعال حقوق بشر به حامیان توکلی که به گفته او «چادر مادر و روسری خواهر را ننگ ندانسته و با افتخار آن را سر کردند» گفت: شما نشان دادید که مخالف قوانین تبعیض آمیز و قانونی هستید که زن را نه یک انسان بلکه نیمی از انسان به حساب می‌آورد و به همین دلیل شهادت دو زن را در دادگاه معادل با شهادت یک مرد می‌داند.
برنده ایرانی جایزه صلح نوبل همچنین تاکید کرده که «ما از خلقت خداوندی ننگ نداریم که ما را زن آفرید. ننگ بر کسانی که زن را ناقص الخلقه و ناقص‌العقل می‌‌دانند و به صرف مرد بودن، خود را از مادرانشان برترمی‌پندارند.»
شرین عبادی در پیام خود افزوده است: ننگ بر آنانی‌ که بر دامان مادر بزرگ شدند، از شیره جان او تغذیه کردند و وقتی‌ به مسند و مقامی رسیدند، وقیحانه برای خود چون مرد بودند حقوقی دو برابر مادر مقرر کردند و بی‌ شرمانه در قانون نوشتند «اگر مردی زنی‌ را ولو عمدا به قتل برساند، خانواده زنی‌ که به قتل رسیده، برای قصاص قاتل باید قبلا نیمی از دیه قاتل را به او بپردازد.»
شیرین عبادی در توضیح سخن خود آورده است: آنان با تصویب چنین قانونی برای مردی که زنی‌ را به قتل برساند در حقیقت پاداشی نیز در نظر گرفته‌اند، زیرا در نزد آنها زن بودن گناه کمی‌ نیست و نیاز جامعه به زنان فقط آن است که بشینند و زایند شیران نر و به همین دلیل است که سهمیه جنسیتی در دانشگاه‌ها برقرار کردند تا سدی برای ورود خواهرانتان به دانشگاه‌ها ایجاد کنند.
عبادی از مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرده است که سعی‌ کردند صدای برابری خواهی زنان را به جرم اقدام علیه امنیت ملی خاموش کنند و به ماموران خود دستور دادند زنانی را که خواهان حقوق خود بودند، کتک بزنند و تهدید و بازداشت کنند.
این حقوق‌دان به مردانی که عکس‌های خود را با حجاب زنانه برای حمایت از مجید توکلی در اینترنت منتشر کردند، گفته است: چون در تارخ دیرینه این مملکت همواره حق زنان را ربوده و از سهم آنان کاسته بودند، بنابراین به تلافی گذشته‌ها می‌خواهم شما را از جنبش دانشجویی بربایم و با افتخار بگویم شما متعلق به جنبش تساوی طلبانه زنان ایران هستید.
مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر پلی تکنیک و از فعالان دانشجویی، روز ۱۶ آذر پس از سخنرانی در جمع دانشجویان معترض، توط نیروهای امنیتی بازداشت شد. توکلی از استبداد و مبارزه با آن و نقد صریح مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی سخن گفته بود.
یک روز پس از 16 آذر (روز دانشجو)، عکس‌های این دانشجوی معترض با حجاب زنانه در سایت های هوادار دولت و برخی روزنامه‌ها از جمله روزنامه جوان و ایران چاپ شد. این رسانه ها مدعی شدند که توکلی برای فرار و ترس از بازداشت با لباس مبدل و حجاب اسلامی قصد داشته از دانشگاه خارج شود.
برخی منابع و شاهدان عینی می گویند که نیروهای امنیتی، توکلی را با ضرب و شتم و خشونت بازداشت کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر