کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

متکی: حمایت اوباما از معترضان یاوه‌گویی است

منچهر متکی، وزير امور خارجه ايران به اظهارات باراک اوباما در حمايت از اغتشاش‌گران، اعتراض کرد و گفت: اوباما در اجرای شعارها و برنامه‌هايش دچار سردرگمی شده و بنابراین «ياوه‌گويی‌هایی» را مجددا آغاز کرده است.
متکی گفت: رئیس‌جمهوری آمريکا در دوران انتخابات رياست جمهوری ايران نيز دچار اشتباه شد و اظهارات ناپخته ای را مطرح کرد، اما با تذکرات برخی از صاحب‌نظران واقعيت‌گرا برای مدتی از اين‌گونه اظهارات نادرست و مداخله‌جويانه دوری کرد.
باراک اوباما در مراسم دریافت جایزه نوبل در نروژ، به تظاهرکنندگان ضد دولتی در ایران، برمه و زیمبابوه ادای احترام کرد و گفت که آمریکا همیشه در کنار کسانی که به دنبال آزادی‌اند، ایستاده است.
اوباما با اشاره به تجمع صدها هزار نفری مردم که با سکوت در خیابان‌های ایران راهپیمایی کردند، گفت: این خود گویاست که رهبران این دولت‌ «از آرزوهای مردم خود بیش از قدرت هر کشور دیگری می‌ترسند.»
آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه در واکنش به سخنان اوباما، گفت: در سطح بین‌المللی، دشمنان از همه ابزارها برای مشوش کردن اذهان مردم، اعم از عوام و خواص، استفاده می کنند.
آقای خامنه‌ای، «شعارها و ادعاهای قانون‌گرایی، حمایت از حقوق بشر و طرفداری از مظلوم» را نمونه‌هایی از ادعاهای دشمنان برای تشویش اذهان عمومی دانست.
او همچنین دولت آمریکا را «قانون‌شکن‌» معرفی کرد که «براساس یک دروغ، عراق را اشغال و این همه مصائب را بر ملت عراق وارد کرد»
آمریکایی‌ها را «شنیدن» را یاد بگیرند
وزیر خارجه ایران به مقام‌های آمریکایی توصیه کرده است که ياد بگيرند دوران فقط «گفتن» و انتظار از ديگران برای «شنيدن» به سر آمده است.
او تاکید کرد که «آمریکایی‌ها در شرايط کنونی شديدا نيازمند به فراگيری شنيدن هستند. آنها بايد واقعيت‌های موجود در کشورها و واقعيت تحولات در مناطق مختلف را تا فرصت باقی است به درستی بفهمند و تحلیل کنند.»
به باور متکی «تداوم اشتباه در فهم و در نتيجه اشتباه عملکرد دوران بوش، برای اوباما و ملت آمريکا پيامدهايی به مراتب خطرناکتر و دشوارتر به‌وجود خواهد آورد.»
او همچنین رويکردهای نظامی آمريکا در منطقه را رنگ باخته توصيف کرد.
متکی همچنين در پاسخ به اظهارات بنيامين نتانياهو مبنی بر اين‌که مخالفان در ايران سرمايه بزرگی برای اسراييل به شمار می‌روند، تصريح کرد: سران رژيم صهيونيستی به دلشان صابون نزنند، چرا که تمامی ملت ايران صرف‌نظر از اين‌که دارای چه گرايش سياسی هستند، جنايت‌های اين رژيم را بر نمی‌تابند.
اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای
اختلاف‌های سیاسی و اعتراض‌ها در ایران در شرایطی موضوع واکنش‌ رئیس‌جمهوری آمریکا و برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی شده که هنوز اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران به قوت خود باقی است.
ایران در آخرین پیشنهاد خود اعلام کرده بود که می‌تواند 400 کیلو اورانیوم کم غنی‌شده را با سوخت 20 درصد در کیش معاوضه کند، اما آمریکا این پیشنهاد را نپذیرفت.
اکنون با وجود تنش‌های سیاسی ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، مشخص نیست ایران که درگیر اعتراض‌های داخلی است و به شدت آن را سرکوب کند، چه استراتژی را برای آینده سیاست داخلی و دیپلماتیک خود در نظر گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر