کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

فشار دولت برای برکناری موسوی از فرهنگستان هنر

برخی منابع خبری می گویند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر دارد میرحسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی برکنار کند و علی معلم را به جای او بنشاند.
این درحالی است که میرحسین موسوی نزدیک به ۲۰ سال است که مدیریت فرهنگستان هنر را بر عهده دارد.
روز ۱۷ آذر هنگامی که تظاهرات ضددولتی دانشجویان در دومین روز ادامه پیدا کرد، شماری از موتورسواران و نیروهای موسوم به لباس شخصی با بستن ورودی ساختمان فرهنگستان هنر از خروج میرحسین موسوی از دفتر کارش جلوگیری کردند.
اکنون پس از اعتراض‌های ضددولتی روز دانشجو، به نظر می‌رسد که فشار هواداران احمدی‌نژاد علیه موسوی شدت گرفته است..
شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد، ۱۶ آبان امسال اختیار انتخاب و تغییر ریاست همه فرهنگستان ها را در دست گرفت. در همان زمان، اعضای فرهنگستان هنر این کار را رویکردی غیرفرهنگی خواندند و خواستار اصلاح آن شدند.
با این ترتیب، ابقای موسوی یا انتخاب رییس جدید فرهنگستان هنر به تصمیم احمدی نژاد گره می خورد.
پس از انتخابات ریاست جمهوری، احتمال حذف موسوی از فرهنگستان بسیار قوت گرفت اما حوادث پس از آن سبب شد که برکناری موسوی، یک برچسب سیاسی به رییس جدید دولت و هوادارانش قلمداد شود.
در چند ماه گذشته بارها شایعه حذف موسوی از فرهنگستان هنر که گفته می شود در سال های مدیریت وی یکی از پرافتخارترین ساختارهای فرهنگی و هنری ایران بوده است، در رسانه ها منتشر شد.
رسانه های وابسته یا هوادار دولت، موسوی را به داشتن «جلسات محفلی» در این فرهنگستان متهم کرده و خواستار برکناری وی شده بودند. در همین حال برخی چهره های سیاسی محافظه کار، خارج کردن موسوی از این سمت را تندروی می دانستند.
به تازگی محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از عضویت علی معلم دامغانی، شاعر معاصر در فرهنگستان هنر خبر داده است.
با رای موافق اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور علی معلم به عنوان یکی از اعضای پیوسته در فرهنگستان هنر تصویب شده است.
علی معلم در انتخابات ریاست جمهوری از نامزدها حمایت نکرد، اما او را یکی از چهره های ادبی نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد می شناسند. علی معلم دامغانی در شب‌های شعری که آیت‌الله خامنه ای برگزار می کند، بارها شرکت کرده و برای مقام های سیاسی شعرخوانی می کند.
برخی تحلیلگران می گویند که مهدی کلهر، از مشاوران فرهنگی احمدی‌نژاد، ممکن است از گزینه‌های جانشینی موسوی باشد.
ماه گذشته، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود که انتخاب رییس برای فرهنگستان ها به وزارت ارشاد مربوط نمی شود. وی تاکید کرده بود: تاکنون درباره تغییر مدیر فرهنگستان هنر در شورا بحثی مطرح نشده است.
در حوادث پس از انتخابات و به ویژه روزهای ۱۳ آبان و ۱۶ آذر حامیان احمدی نژاد و جمعی از بسیجیان مقابل درهای ورودی این فرهنگستان تجمع کردند و مانع از خروج موسوی می شدند. فرهنگستان هنر به تازگی دستخوش وقایع سیاسی خشونت آمیز بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر