کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

برنامه وزارت اطلاعات برای پیگرد فرزندان هاشمی رفسنجانی


حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در جمع گروهی از طلاب حوزه علمیه قم، اکبر هاشمی رفسنجانی را به همراهی با «سران فتنه» متهم کرد.
وزیر اطلاعات در سخنان خود گفت که برنامه‌ای برای برخورد با فرزندان اکبر هاشمی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد.
وی درباره تاخیر وزارت اطلاعات در بازداشت مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: اقداماتی در این زمینه در دست اقدام است ولی می‌خواهیم در این موارد معاندین نتوانند دست به اسطوره سازی بزنند.
مصحلی از سخنان هاشمی رفسنجانی در مشهد که گفته بود ولی فقیه با خواست مردم بر سر کار می‌ماند، به شدت انتقاد کرده است.
وزیر اطلاعات همچنین گفته که بنا به ادعای هاشمی رفسنجانی، «در ایران سه میلیون دانشجوی فرهیخته با نظام همراه نیستند» و به آن اعتراض کرده است.
اوایل آذر ماه برخی منابع خبری از قول وزیر اطلاعات نوشتند که وی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خواهان بازگرداندن مهدی هاشمی برای پیگیری «سرنخ های آشوب های پس از انتخابات» شده است.
پیش از این، سخن از خانواده هاشمی رفسنجانی در مناظره تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی واکنش‌هایی را برانگیخته بود.
احمدی‌نژاد در مناظره انتخاباتی دوره دهم ریاست جمهوری که به طور زنده از تلویزیون پخش شد، فرزندان هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری را به فساد مالی متهم کرد.
این اتهام‌ها که در چند دقیقه سراسر کشور را در نوردید، به محور انتقادها از احمدی‌نژاد تبدیل شد.
پس از پخش زنده ادعای احمدی‌نژاد، بخشی از جناح حاکم در کشور پیگیری موضوع اتهام‌های مالی به فرزندان هاشمی رفسنجانی را که از سال‌های گذشته به عنوان موضوعی سربسته باقی مانده بود، در دستور کار خود گذاشت.
هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از چهره‌های پرنفوذ جمهوری اسلامی، در رویدادهای مهم سی سال پس از انقلاب از جمله انتخاب علی خامنه‌ای به عنوان جانشین آیت‌الله خمینی، نقش مهمی داشته است.
تحلیلگران سیاسی می‌گویند که هاشمی رفسنجانی همواره نقش محور تعادل میان جناح‌های رقیب در ایران را بازی کرده است.
در رویدادهای مرتبط با دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ناآرامی‌های پس از آن، افکار عمومی همواره به دنبال پادرمیانی یا حتی دخالت هاشمی رفسنجانی برای حل بحران بوده است.
تاثیری که به نظر می‌رسد از هاشمی رفسنجانی به عنوان یک سیاستمدار میانه‌رو انتظار می‌رود، بیشتر به حمایت از اصلاح‌طلبان و به طور مشخص در حمایت از جنبش اعتراضی مردم پس از انتخابات نزدیک است،
گفتنی است که حزب کارگزاران سازندگی از گروه‌های سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرده بود.
اکنون ناظران می‌گویند که اصولگرایان هوادار دولت قصد دارند با پرونده سازی برای خانواه هاشمی رفسنجانی، از یک سو از قدرت وی در افکار عمومی بکاهند و از سوی دیگر، احتمال پادرمیانی وی برای حل بحران مشروعیت دولت به نفع جناح مخالف آن را به صفر نزدیک کنند.
وزیر اطلاعات دولت دهم ادعا می‌کند که قوه قضائیه مدارکی در اختیار دارد که در پیگیری پرونده مهدی هاشمی به دستگاه‌های امنیتی کمک خواهد کرد.
مهدی هاشمی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است و از تابستان گذشته برای رسیدگی به شعبه‌های این دانشگاه، به خارج از کشور سفر کرده است.
برخی منابع آگاه می‌گویند که بخشی مهمی از اتهام‌های مطرح شده علیه مهدی هاشمی، مرتبط با فراهم کردن منابع مالی برای تبلیغات انتخاباتی اصلاح‌طلبان است، اما این موضوع تا کنون توسط هیچ مقام رسمی تایید نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر