کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

«نیترات آب تهران بیش از حد مجاز است»


حسن اصیلیان، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال انجام تحقیقاتی است که بر اساس آن میزان نیترات موجود در آب شرب تهران مشخص می‌شود و نتایج این تحقیقات تا دو ماه آینده به اطلاع مردم می‌رسد.
اصیلیان درباره وجود نیترات در آب شرب تهران گفت: سالیان سال است که در تهران از مکانیسم چاه‌های جذبی برای دفع فاضلاب‌های شهری استفاده می‌شود و از آن‌جایی که در فاضلاب‌های انسانی میزان اوره و نیترات بالا است، به طور قطع میزان نیترات در سفره‌های آب زیرزمینی تهران بالاتر از حد استاندارد است.
با این حال او گفت: اما در مورد این‌که آب شرب تهران به نیترات آلوده هست یا خیر نمی‌توان نظر قطعی داد. زیرا آلوده بودن آب شرب تهران بستگی به این دارد که در آب شرب تهران چه مقدار از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و آب‌ شرب تهران حاصل ترکیب چند درصدی سفره‌های آب زیرزمینی با آب‌های سد است.
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست توضیح داد:‌ به طور قطع میزان نیترات در آب سدها بالاتر از حد استاندارد نیست و اگر آب سد با نسبت مناسبی با سفره‌های آب زیرزمینی مخلوط شود، آب شرب تهران نباید آلوده باشد.
اصیلیان گفت: در سازمان حفاظت محیط‌زیست تحقیقاتی در رابطه با میزان نیترات موجود در آب تهران در حال انجام است که به دلیل گسترش کار، نتایج این تحقیقات تا دو ماه آینده اعلام می‌شود.
او میزان مجاز نیترات موجود در آب شرب را 50 میکرو گرم در لیتر دانست وگفت: اگر آب تهران بیش از این میزان نیترات داشته باشد استفاده از آن خطرناک است.
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اطلاع از آلوده بودن آب تهران را حق مردم دانست و گفت:‌ در صورتی‌که میزان نیترات موجود در آب شرب تهران بیش از حد استاندارد باشد، این موضوع باید به مردم اطلاع‌رسانی شود؛ زیرا آلوده بودن آب تهران مانند آلودگی هوا به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و اگر آب و هوا آلوده باشد مردم باید بدانند تا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حاظت از سلامت خود انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر